Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet via mobilen. Kopplar ner ofta. Tips?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om det är rätt forum för den här frågan....

Är just nu mellan två ISP och således ingen direkt uppkoppling från datorn (Mac PowerPC G5 med OS 10.5.8).
Istället kör jag via USB-kabel in i mobilen (HTC Desire/Android).

Det funkar faktiskt ganska hyfsat. Men problemet är att kontakten med internet bryts lite för ofta, ibland efter en halvtimme (jag kan köpa det), men då och då bara efter någon sekund (vilket jag inte gillar alls).

När det händer, så verkar datorn ha kontakt med mobilen eftersom den har kvar sitt IP-nummer (tilldelat av mobilen) även efter att uppkopplingen bryts. Således verkar det vara telefonen.

Men om jag går ut på nätet direkt med den (telefonen alltså), så är det inga problem. Internet funkar hur fint som helst.
Och det "lustiga" är att även datorn plötsligt får kontakt med internet när jag testat direkt med telefonen.

Det verkar alltså som om det är något i telefonen som inte funkar när den ska funka som modem. Typ.
Jag har kollat telefonens inställningar för mobilt internet, och dom är helt OK.

Är det någon som har kolla på detta och kan tipsa om eventuell hjälp?

Jag har aldrig gjort mer än ringt med en dylik telefon men då felet inte verkar ligga i inställningarna bör det ju vara mjukvaran/hårdvaran som det är fel på. Kolla om det finns någon uppdatering som adresserar ditt problem eller installera om mjukvaran i telefonen.
I det fallet att felet kvarstår kan du ju vända dit du köpte telefonen och undersöka möjligheten för service/utbyte.

Löst. Skaffade appen "Easy Tether", pro version, och saken var biff.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-11-16 09:35

USB borde du inte fått någon uppkoppling alls då det använder RNDIS som OS X inte har stöd för.
Så lite skumt att du fick uppkoppling alls men bra att det löste sig

1
Bevaka tråden