Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra fil i Android via Macen?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bestyckning:
1 st Android 2.2-telefon (HTC Desire Z). 1 st Mac PowerPC G5 med 10.5.8

Problem:
När jag surfar direkt (alltså inte via WiFi) med mobilen verkar de DNS-servrar som den använder inte vara helt uppdaterade. Relativt nya webbplatser som jag sitter och tittar på i datorn existerar inte ens enligt mobilen. (Dessutom tror jag att servrarna är lite slöa).

Tyvärr kan man inte ställa in sina egna DNS-servrar i Android utan att "roota" telefonen och därefter installera en särskild app. Men dels är rootning för just den här telefonen lite osäker (många olika "rätta" sätt beskrivs på webben), dels skulle det ta det en halv dag - i alla fall för mig, och dels känner jag en jäkla olust inför hela idén.

Däremot har jag hittat några dokument där folk gått in i Androidens system, hittat filen där servrarna är definerade, och helt enkelt ändrat. Det passar mig bättre, eftersom man då kan backa upp filen man ändrar i och verkar ha bättre koll på vad som händer än vid rootningen.

Det jag hittat är detta:
# echo nameserver 8.8.8.8 > /etc/resolv.conf
# echo nameserver 8.8.4.4. >> /etc/resolv.conf

Men frågan är hur jag kommer åt att göra detta. Jag har nämligen noll koll på hur man jobbar med Terminalen.

Jag mountat Android och försökt hitta filen "manuellt" utan att lyckas (jo, har "se dolda" filer i Finder).

Hur ska jag bära mig åt? Kan någon hålla mig i handen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-11-14 12:16

Om det inte krävs root för det där borde du kunna installera en terminal-app och göra det direkt i telefonen?
Annars får du installera ADB.
Jag skulle dock tro att det krävs root.

Har själv en Desire Z och även om det är lite stökigare att roota än många andra telefoner så är det inte svårt.
Bra guider finns i forumet på xda-developers.com

1
Bevaka tråden