Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För mycket RAM i Mac Pro. Hur utnyttja bäst för att optimera prestanda?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Jag har för närvarande ett bekvämt problem.
Jag har alldeles för mycket RAM i min Mac Pro (2009) Dual Quad 2.26GHz med 24GB RAM.

Har ni några tips på hur man kan optimera OS:et genom att använda ram?

Det mesta man hittar om man söker efter optimering är ju hur man gör för att snåla på ram osv.
Men hur gör man om man vill slösa?

Jag vill ha snabbast möjliga dator, vad kan jag göra? Tänker på exempelvis diskcache, osv. Kan man tweaka sånt i osx?
Har också lekt lite med ramdiskar och det är ju sjukt snabbt, men är det användbart på något sätt?

//Lars

Såhär kan du skapa ramdisk
Create a RAM Disk in Mac OS X

Man kan aldrig ha för mkt RAM, virtualisera, RAM-disk..

Har du mer RAM än du ser användning för, vsr nöjd med det, då vet du att RAM inte kommer vara en begränsning oavsett vad.

Hjälp videosnubbarna som inte kör med lika fullmatade maskiner genom att testköra Final Cut Pro X. Det programmet skall ha en omättbar aptit på RAM. Eller maxar det ut innan 24 GB?

Hej,

Jo ramdiskar har jag lekt lite med, men har svårt att se något praktiskt användningsområde. Exempel?

Virtualisering och videoeditering är ett bra sätt att slösa på ram, men vad jag är ute efter är om det finns något sätt att tweaka OSX genom att slösa ram? Rätt avancerade grejer kanske som att cacha diskar, eller kan man göra bootbara ramdiskar... lite mer sånt kul

Verkligen ett angenämt "problem" du har!

Det bästa sättet som jag kan tänka mig att använda mycket minne är att helt enkelt starta fler program, så att de ligger startade när du väl behöver dem.

Får göra ett applescript som startar allt jag har varje gång jag startar datorn

Bara att dra in de program du vill starta till Startobjekt under Konto i Systeminställningar.

Leker med tanken att lägga exempelvis /var/tmp och sånt på ramdisk. Någon som testat något liknande?

Spännande tanke, men jag tror vinsten i realiteten, och vid generellt användande, är helt försumbar. Jag kan också tänka mig att typ en miljon grejer kommer att strula, pga. av att de, rätt eller fel, antar att den ska ligga just där

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-10 20:38

Om inget annat så kanske du kan köra hundra parallella SETI i bakgrunden... (finns SETI kvar?)

Ursprungligen av mattiL:

Om inget annat så kanske du kan köra hundra parallella SETI i bakgrunden... (finns SETI kvar?)

Jodå, de finns kvar. Men SETI drar CPU snarare än RAM. Så kanske om man har en serverpark om hundra enheter till övers...

Nu kör jag /var/tmp, /var/log och ~/Library/Caches på ramdiskar.
Återkommer om några dagar ifall något kraschat

För övrigt har jag disablat all swap också.

Och lagt typ alla program jag har i autostart.

Nu har jag bara 20GB ram kvar att använda...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-11 16:44

Kan man inte skapa en ram disk att köra hela OS X ifrån?

Ursprungligen av Lm:

Kan man inte skapa en ram disk att köra hela OS X ifrån?

Jo det hade varit nåt, men hur skulle man lösa omstarterna?
/var/tmp gör inget om den är tom när man bootar men resten

1
Bevaka tråden