Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win på extern hårddisk, funkar det?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2011-03-21 13:26

Utrymmet på hårddisken i min bärbara dator är begränsat. Funderar därför på om det går att installera en WinXP på en firewire-disk och boota ifrån den.
Jag kör en Macbook Pro med Intel Core duo.

Ursprungligen av pekka:

Utrymmet på hårddisken i min bärbara dator är begränsat. Funderar därför på om det går att installera en WinXP på en firewire-disk och boota ifrån den.
Jag kör en Macbook Pro med Intel Core duo.

Du kan inte starta upp Windows-installationer från en extern hårddisk.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2011-03-21 15:50

Attans. Tack för svar, även om det inte var det svar jag ville ha.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du kan inte starta upp Windows-installationer från en extern hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 23:32

Du får byta hårddisk i din MacBook Pro det finns hårddiskar på upp till 750 GB och 1 TB kommer. Kolla 2,5 tums S-ATA-hrddiskar - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-24 13:52

Jag vill minnas att det ska gå, men är krångligt.
Inte roligt att googla på heller, de flesta träffar man får är för att installera från usb-minne.
En ny hårddisk är nog enklaste lösningen (eller skaffa optibay och byt din superdrive mot en extra disk).

Ursprungligen av Json_81:

Jag vill minnas att det ska gå, men är krångligt.
Inte roligt att googla på heller, de flesta träffar man får är för att installera från usb-minne.
En ny hårddisk är nog enklaste lösningen (eller skaffa optibay och byt din superdrive mot en extra disk).

Det mesta går att göra, men inte på ett sätt som Apple vill att du gör det.

Det man kan göra är att ladda ner programvaran Refit (rEFIt - An EFI Boot Menu and Toolkit) och lära sig hantera det. Då kan man säkert köra Windows från en annan hårddisk än den interna. Det gör det ju t.ex. möjligt att installera Windows eller annat OS från USB-minne. Dock är det inget som jag anser att man ska rekommendera till användare som saknar "avancerade kunskaper".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-25 10:31
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det mesta går att göra, men inte på ett sätt som Apple vill att du gör det.

Det man kan göra är att ladda ner programvaran Refit (rEFIt - An EFI Boot Menu and Toolkit) och lära sig hantera det. Då kan man säkert köra Windows från en annan hårddisk än den interna. Det gör det ju t.ex. möjligt att installera Windows eller annat OS från USB-minne. Dock är det inget som jag anser att man ska rekommendera till användare som saknar "avancerade kunskaper".

Därav min rekommendation att skaffa större hårddisk. Jag tycker ändå man kan nämna möjligheterna så får personen ifråga själv bedöma om den har de kunskaper som krävs / är villig att lägga tiden för att skaffa dem.
Angående rEFIt tror jag inte det räcker, även om det ev krävs (att boota från extern disk går ju att göra även utan det).
Blev lite nyfiken och googlade, hittade den här guiden.
[How To] Install Windows 7 on external usb hard disk - MSFN Forum

Och btw, det är inte Apple som inte vill att du kör windows från USB, det är Microsoft

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-12 18:17

Bytte ut hårddisken som innehöll OS X SL och XP (bootcamp) mot en större som jag klonat över allt till innan.
Trodde jag blåögt — Carbon Copy Cloner tog självklart inte med XP partitionen.

Finns det något enkelt sätt att starta upp XP från den urplockade disken? Den sitter i en hårddisklåda med USB, OS X SL startar upp fint, kommer åt alla filer på bägge partitioner, XP är valbart bland startskivor men får inte igång XP. (Vilket tydligen inte ska gå).
XP partitionen innehåller inget superviktigt, men med lite tid över är det en nöt jag gärna vill knäcka. Skruvar inte isär iMac:en igen för detta.

  • Går det kopiera partitionen och köra den via Virtualbox på något vis?

  • Eller koppla in den i en stationär PC och starta från bootcamp partitionen?

Senast redigerat 2011-11-12 19:45

God kväll! Börjar lite artigt för att sen gå över till frustrationen jag har just nu. Köpt mig en 1TB disk iomega firewire 800 / USB2 för att köra Windows 7 på. Jag har haft Windows 7 på min interna disk men märkte att min iMac blev väldigt väldigt seg av detta. Dessutom iom att jag tog bort partitionen med Windows från interna disken så fick jag lite mer utrymme att leka med

Vad stöter jag då på? Jo det går inte att installera, Boot Camp ser inte ens min disk. Varför detta inte ska fungera fanns inte i min värld - har ju OSX installerat på en identisk extern disk som jag har mellan hemmet och studion.

Läst lite på mac-forums om olika tillvägagångssätt men alla involverar att installera en speciell firmware osv och det har jag inte tid med/ork.

Varför gör man något så "självklart" så svårt?

Min interna disk på min iMac (27tum) är på 1TR och har bara 200GIG ledigt. Går det att fula sig och installera Windows 7 på en partition på min interna disk; flytta/klona den sedan till extern disk?

Jobbigaste lösningen blir att flytta allt som tar utrymme från interna disken till den nyinköpta externa och sedan göra "som som man skall göra enligt Apple/Microsoft".

  • Avstängd
  • 2011-12-08 22:57

Installera en bootbar Mac OS på den externa och bota från den och sedan installera windows på den, vet inte om det går men borde funka?

Lite mindre struligt kanske men betyder också en massa ombootninar tyvärr...

1
Bevaka tråden