Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela anteckningar mellan 2 användare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-12 14:39

Tjenare.
Är det någan av er som känner till en sådan app ?

Jag vill alltså kunna göra anteckningar i någon av de två användarna, dessa skall sedan
dyka upp hos den andre sas. Obs detta _utan_ att använda nätet !
(Kanske är lösningen närmare än jag begriper

Utan att använda nätet? Nä, kan jag inte tänka mig.

Hur hade du tänkt att det skulle fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-12 14:55

Låter som något man använder där man inte kan eller får ha täckning...

Iaf finns det bluetooth appar som skapar en chat även i app store.

Du menar väl att det ska synca av sig själv via molnet eller? Eller hur tänker du?

I så fall har du ju Notational Velocity som du även kan synca med Simplenote/Writeroom på iPhone.
Här kan du läsa mer tex: Notational Velocity, Simplenote, and Dropbox bring child-like wonder | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Ursprungligen av panther:

Du menar väl att det ska synca av sig själv via molnet eller? Eller hur tänker du?

I så fall har du ju Notational Velocity som du även kan synca med Simplenote/Writeroom på iPhone.
Här kan du läsa mer tex: Notational Velocity, Simplenote, and Dropbox bring child-like wonder | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Svårt att synka via molnet utan att använda nätet.

Ursprungligen av keptang:

Svårt att synka via molnet utan att använda nätet.

Självklart så går det inte utan nätet, just därför tror jag TS uttrycker sig klumpigt.
Så jag spekulerar jag i vad han egentligen menar, och tror att han menar molnet eftersom han säger att "dessa skall sedan dyka upp hos den andre sas". Skillnaden mellan 'vanliga' nätet och molnet är ju just det, att det bara dyker upp, utan att du behöver manuellt synca. Jag kan ha fel, jag bara spekulerar i all hjälpsamhet

Vi får väl se vad TS svarar, han är ju ändå den som vet vad han menar och vad han vill ha.

edit: hmmm...jag är inte så säker på att han visste det själv ens....

Senast redigerat 2011-11-13 01:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-12 19:35

Hej.
Jag byter användare emellanåt beroende på vad jag skall göra (ex ProTools, så lite som möjligt igång samtidigt)
Jag har en delad map förståss men tänkte om det fanns nån "notes" app som
det gick att dela databas, eller vad det heter, med. Ursäkta om beskrivningen var lite tunn

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-14 11:39

Simplenote?

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-11-14 12:06

Notational Velocity via Dropbox fungerar bra. Och så kan man köra PlainText som app på iOS. Då kan ha anteckningar i automatisk sync.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 15:51

Hmm... jag utrycker mig för dåligt, så här:
Utan nät - Utan att vara uppkopplad mot internet eller lokala nätverket- Ner/Avstängt - dragit ur sladden ur modemet osv

Skämt åsido, det handlar alltså om att dela en (typ) databas mellan 2 användare på samma burk (Mac) utan någon som helst extern hjälp !

Tack för svar iaf - letar vidare ..

Ursprungligen av MoMac:

Hmm... jag utrycker mig för dåligt, så här:
Utan nät - Utan att vara uppkopplad mot internet eller lokala nätverket- Ner/Avstängt - dragit ur sladden ur modemet osv

Skämt åsido, det handlar alltså om att dela en (typ) databas mellan 2 användare på samma burk (Mac) utan någon som helst extern hjälp !

Tack för svar iaf - letar vidare ..

Då gör du så här: installerar anteckningsprogram, vilket du vill. Tex. MacJournal (där du kan ha datafilen på annan plats än default i inställningarna). Eller så flyttar du datafilen vart du vill ha den, och skapar en symlink i bägge användarna på default plats i annat anteckningsprogram av fritt val.
En extern disk kanske vore något, eller är det för avancerat, för någon som bor under en sten och inte vill använda internet?
(ursäkta, kunde inte låta bli och skoja, du har säkert dina anledningar...)

En del program kan man ju dessutom installera för fler användare vid installation, är osäker på vilka det är iofs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 01:13
Ursprungligen av panther:

Då gör du så här: installerar anteckningsprogram, vilket du vill. Tex. MacJournal (där du kan ha datafilen på annan plats än default i inställningarna). Eller så flyttar du datafilen vart du vill ha den, och skapar en symlink i bägge användarna på default plats i annat anteckningsprogram av fritt val.
En extern disk kanske vore något, eller är det för avancerat, för någon som bor under en sten och inte vill använda internet?
(ursäkta, kunde inte låta bli och skoja, du har säkert dina anledningar...)

En del program kan man ju dessutom installera för fler användare vid installation, är osäker på vilka det är iofs.

Vad är en "symlink " ?
(Har en extern disk..ligger under en annan sten dock

Ursprungligen av MoMac:

Vad är en "symlink " ?
(Har en extern disk..ligger under en annan sten dock

Jag använder mig av den här: SymbolicLinker
Här är en förklaring: Symbolic links made simple | Macworld

Notational Velocity, och sen väljer du att lagra anteckningarna i en mapp utanför hemmappen, och ställer in samma för bägge användarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 01:15
Ursprungligen av irrelogical:

Notational Velocity, och sen väljer du att lagra anteckningarna i en mapp utanför hemmappen, och ställer in samma för bägge användarna.

Får inte till`et, för mycket kork kanske O:-)
Se nedan:
http://dl.dropbox.com/u/6963830/notes.png

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-19 03:41

Kollar detta när jag får lite mer tid - Tack så länge panther

Whiteboard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-29 23:43

Hej och ursäkta avbrottet - jobb går först

* Whiteboard är nog lite klent verkar det som.

Jag får fan inte till`et ! Testade med ditt förslag panther men inte`ra:
http://dl.dropbox.com/u/6963830/användare.png

Åsså blev det så här:
http://dl.dropbox.com/u/6963830/sym.png

Jag använder appen "Together" som jag gillar skarpt och det hade ju varit
guld om den hade gått att använda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-29 23:49

BTW Mapparna ligger på extern BU usb

Du får nog ta bort själva texten symlink på mapparna, den skapar ju så för att förtydliga att det just har skapats en symlink. Jag brukar åtminstone ta bort just det tillägget för att det ska funka. En del säger att man inte ska behöva det, men det har funkat bäst om kan gör det är min erfarenhet. Mapparna för bägge användare ska heta exakt samma sak som originalet, skapas där originalet ligger, och flyttas dit de ska vara.

Om du tex lägger originalet på din usb disk, sen ska det ligga 2 symlänkar i varje anvädares original plats, var nu Together har sin databas någonstans, i applications support kanske...
Vet inte om det blir tydligare?

Vilken app du använder ska ha mindre med saken att göra, jag gör så där med oerhört mycket saker om jag tänker efter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-30 18:26

Kollar...thanx
BTW Together lägger sitt i dokument bara, inget konstigt ..

1
Bevaka tråden