Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac 17 eller pm g4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja ha lite goda råd om mitt burk köp. Ibooken skall skrotas. Det står och väger emellan en imac 17" 1ghz 1gb ram eller en power mac g4 1 ghz 1gb ram + 17" studio display. hårdvaran på de båda är ganska lika förutom, systembuss, hårdisk, widescreen, grafikkort...så som jag har förstått det hela...

Priset blir nästan detsamma. (enl. inwarehouse)

om det är som du säger finns det mig veterligen ingen anledning till att du skall välja iMacen. Valet mellan de båda borde vara ganska enkelt.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-06-22 23:20

Det är ett svårt val. Rent prestandamässigt så är de ganska likvärdiga. Powermacen har L3-cache, vilket ger den bättre prestanda. Men över lag så märker man ingen jättestor skillnad.

Systembussen är väl lika på de två modeller som du angivet också? DDR2100 med en systembuss på 133Mhz. Geforce 4 MX i båda maskinerna.

Däremot så är iMacen betydligt tystare. Och eftersom du har en Ibook idag så kommer du nog att uppskatta fortsatt tystnad

hm.. ja, helst skulle jag se att en ny cube släpptes...värkar dock inte som om det kommer att hända, men man kan ju alltid hoppas på morgondagen....

  • Oregistrerad
  • 2003-06-22 23:35

Macoteket.se har kampanjpris på Powermacen du tänker på.
Där blir skillnaden 2124 kronor dyrare om man väljer Powemacen med cinema displayen än om man väljer iMacen.
Fast iMacen är ju snyggare.
Men omm rykterna stämmer så kommer du ställas inför ett helt nytt val imorgon.

Apple PowerMac G4/1.0 256/60GB
Apple Studio Display 17TFT 1280x1024
2x Viking 512MB DDR333 PC2700 DIMM

Totalsumma
24 756:-

Apple iMac G4/1.0 256/80GB 17TFT
2x Kingston 512MB

Totalsumma
23 950:-

Jag får ihop det till en prisskillnad på 806 SEK | inwarehouse.se

Jag skulle definitivt vänta till ikväll och se vad som presenteras. Allt verkar ju tala för att det blir G5 med 1.6Ghz som instegsmodell, min gissning är att det blir för ungf lika mycket pengar som 1Ghz G4 kostar nu. Om inte annat lär man kunna köpa G4 billigare inom någon vecka då dessa reas ut.

/F

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-06-23 11:27

PowerMacen är såååå mycket snabbare, men vänta på dom nya som bör komma senare idag

Citat:

Skrevs ursprungligen av Freske
Jag skulle definitivt vänta till ikväll och se vad som presenteras. Allt verkar ju tala för att det blir G5 med 1.6Ghz som instegsmodell, min gissning är att det blir för ungf lika mycket pengar som 1Ghz G4 kostar nu. Om inte annat lär man kunna köpa G4 billigare inom någon vecka då dessa reas ut.

/F

Jag tror att om nåt kommer idag kommer det bli dyrare. Den tekniken som det sägs ska finnas i är ju absolut senaste och den kostar bra mycker mer än den som finns i PowerMac idag.

Om det kommer nya burkar idag kommer det säkerligen kosta lika mycket som de som finns idag.

Jag skulle välja PowerMacen eftersom den kommer leva längre genom att du kan byta grafikkort, uppgradera processorn etc etc.

Precis!, samt använda skärmen till nästa eller annan dator.

  • Avstängd
  • 2003-06-23 17:07

Efter Augusti blir det billigare.
Semester slut mycket i lager Dollarn ner
Oljepriset ner innan vintern.
I november stiger det igen.

Alla vill ha dina skattepengar ( återbäring)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 17:32

jag e inne på rickards linje...
dvs powermac G4 kommer att bli billigare.
iMacen e tystare.
iMacen e snyggare.
iMacen e smidigare.
Powermacen e utbyggbar...
jag hade väntat o sen huggt en powermac.
trots att jag e nöjd iMac 17" ägare.
nu e det bara 1 1/2 timme kvar...
...tills jag blir extas eller helt knäckt...
jag tror inte det finns några mellanlägen.
(förlåt att jag avvek från tråden).
:rolleyes:

Efter Steves tal råder det ingen tvekan längre, får sälja aktierna och och införskaffa mig en g5a helt enkelt, kan ju inte bortse från prestandan jag får för pengarna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av slippy
Efter Steves tal råder det ingen tvekan längre, får sälja aktierna och och införskaffa mig en g5a helt enkelt, kan ju inte bortse från prestandan jag får för pengarna...

Amen!

1
Bevaka tråden