Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagligt att sälja piratladdare med Magsafe?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vällingby
  • 2011-11-10 20:10

Tja, jag jobbar i en butik i stockholmsområdet som säljer Apple-datorer samt kringutrustning. I omnejd finns "konkurrenter" som TM, K&Co, m.m.
Jag har upptäckt att dessa kedjor säljer MagSafe-laddare utan att annonsera om det i katalog eller på hemsidor (förutom kjell som har en 12v bil-laddare på web-sidan).

Min fundering+fråga:
Jag vet inte om jag inbillar mig, men är det inte så att bara Apple får tillverka magsafe-kontakten. Alltså att dom inte licenserar ut tillverkningen till någon annan tillverkare?

Och isåfall, hur lagligt är det då att sälja dessa pirat-laddare som ofta kostar hälften av originalen som vi säljer?
Kan man meddela Apple Sverige om detta och få dom att raida ställena i fråga

/Försäljaren

Så du menar att alla "multiladdare" som finns på marknaden till olika saker är olagliga?

Konkurrera med att sälja bättre produkter (eller samma) med en bättre kundupplevelse istället.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe#Criticisms_and_defects

Bra om alternativ finns då Apples egna har usel kvalite.

Förtydligade trådens rubrik.

/Mod

Om MagSafe-kontakten är patenterad är det olagligt att sälja den och de som gör det riskerar att få sitt varulager konfiskerat och få betala böter. Dvs OM den är patenterad.

Ursprungligen av pmarriott:

Om MagSafe-kontakten är patenterad är det olagligt att sälja den och de som gör det riskerar att få sitt varulager konfiskerat och få betala böter. Dvs OM den är patenterad.

Det är den:

United States Patent: 7311526

Får lägga in länken igen från inlägg 2 tror jag.
MagSafe - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja, den ser ju onekligen patenterad ut. I USA. Om det inte finns ett patent som omfattar Europa och Sverige så är är det ingen risk att åka dit för patentintrång.

  • Medlem
  • Vällingby
  • 2011-11-11 17:53

Jag vet att den är patenterad, visste dock inte att det patentet bara gällde i USA.

I Usa går det ju att få patent för vad som helst. Förhoppningsvis slipper vi sådant här i Europa. Jag menar ta patent på en magnet - hur bisarrt är int det, egentligen?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I Usa går det ju att få patent för vad som helst. Förhoppningsvis slipper vi sådant här i Europa. Jag menar ta patent på en magnet - hur bisarrt är int det, egentligen?

Patentet gäller ju inte magneten utan den tekniska lösningen med att att använda en magnet för att hålla fast kontakten, ganska stor skillnad och fullt försvarbar enligt min uppfattning.

Ursprungligen av LCR:

Patentet gäller ju inte magneten utan den tekniska lösningen med att att använda en magnet för att hålla fast kontakten, ganska stor skillnad och fullt försvarbar enligt min uppfattning.

Så om jag uppfann t.ex. ett magnetdon som har till uppgift att hålla fast papperslappar på t.ex. en kylskåpsdörr, genom att magneten klämmer fast papperslapparna, tycker du då att det borde gå att ta patent på?

Det är naturligtvis ett urlöjligt patent. En magnets själva uppgift är att hålla fast saker.

Vad tror du skälet är att det inte finns europeiska patent?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så om jag uppfann t.ex. ett magnetdon som har till uppgift att hålla fast papperslappar på t.ex. en kylskåpsdörr, genom att magneten klämmer fast papperslapparna, tycker du då att det borde gå att ta patent på?

Per defintion om ingen tidigrare gjort det kommerciellt så kan du ju bevisligen ta patent på det.

Edit: Hade jag kommit på en idé där jag använde en magnet till något hade jag gärna tagit patent på idén/lösningen.

MEN DET ÄR JU INTE MAGNETEN JAG TAR PATENT PÅ!!!

Senast redigerat 2011-11-13 09:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I Usa går det ju att få patent för vad som helst. Förhoppningsvis slipper vi sådant här i Europa. Jag menar ta patent på en magnet - hur bisarrt är int det, egentligen?

Efter att ha läst på lite om community design så skulle jag nog säga att vi i Europa nog inte ligger så långt efter.

  • Medlem
  • Vällingby
  • 2011-11-11 21:02

Om du Uppfann en sjukt smart grej, skulle inte du då vilja vara ensam om att få tillverka och sälja den eller få pengar för att andra ska få göra set? Patent är bra om det är en bra ide men lättkopierat!

Att saker är patenterade (vilket nästan allt är så klart) betyder inte per automatik att andra inte får tillverka och sälja - ofta läggs licenser ut på patenterade saker. Många patent ägs av folk/företag som inte tillverkar något över huvud taget.
När det gäller Apples geniala magnetkontaktlösning så verkar det som dom inte har licensierat denna - annars skulle nog billiga alternativ finnas som det gör med många andra Apple-kringpinaler. Det kan också vara så att ingen vill tillverka och sälja just denna pinal även om licens erbjuds - kanske för liten vinstmarginal eller för komlicerad process.
Kontakten som sädan är en av Jobs personliga patenter om jag inte minns fel.

Just när det gäller Apples grejers nätdelar har man alltid varit tvungen att köpa original tror jag. Det kan ju också vara en policy; Apple vill inte att marknaden ska svämma över av nätdelar som inte håller måttet och är stora/klumpiga/fula. Apples nätdelar är ju smarta spänningslösningar (innehåller chip etc) och av switchmodell (kan då göras små) - förutom exklusiva kontaktlösningar. Man kan inte göra dom lika små och lätta med dom vanliga grejerna kineserna har i sina enorma lager.

Kolla in en nätdel till en PC laptop - väg den i handen. Ta sedan en från Apple, titta på den och väg den i handen. Båda är på 60-85W :-D.

  • Medlem
  • Vällingby
  • 2011-11-12 02:00

"problemet" nu är ju att teknikmagasinet säljer "piratladdare" utan att ens veta vilken dator dom passar till.
Personalen på teknikmagasinet hade skickat kunden till oss med frågan: "Vilken Volt samt Ampere ska en 13" macbook pro ha"
Varpå jag svarade: "Om det är en någorlunda ny unibody så skall den ha en 60-wattare och jag kan starkt rekommendera en apple original då vi kan garantera dess funktion och kompatibilitet med din dator. Personligen så skulle det kännas onödigt att spara 300 kr men riskera att datorn går sönder pga icke originaltillbehör."

Varpå kunden köpte en original 60-wattare för resonabla 699:- istället för 399:-

Och om nu Apples original 60-watt magsafe-laddare går sönder så är vi mycket trevligare att ha o göra med än teknikmagasinet brukar vara vid reklamationer och garantiärenden..

/Försäljaren

Ursprungligen av MickeRe:

"problemet" nu är ju att teknikmagasinet säljer "piratladdare" utan att ens veta vilken dator dom passar till.
Personalen på teknikmagasinet hade skickat kunden till oss med frågan: "Vilken Volt samt Ampere ska en 13" macbook pro ha"
Varpå jag svarade: "Om det är en någorlunda ny unibody så skall den ha en 60-wattare och jag kan starkt rekommendera en apple original då vi kan garantera dess funktion och kompatibilitet med din dator. Personligen så skulle det kännas onödigt att spara 300 kr men riskera att datorn går sönder pga icke originaltillbehör."

Varpå kunden köpte en original 60-wattare för resonabla 699:- istället för 399:-

Och om nu Apples original 60-watt magsafe-laddare går sönder så är vi mycket trevligare att ha o göra med än teknikmagasinet brukar vara vid reklamationer och garantiärenden..

/Försäljaren

Affärsvett #1: Tala aldrig illa om en konkurrent.

Dessutom olagligt enligt marknadsföringslagen om jag minns rätt.

Citat:

Och om nu Apples original 60-watt magsafe-laddare går sönder så är vi mycket trevligare att ha o göra med än teknikmagasinet brukar vara vid reklamationer och garantiärenden..

Ett sånt uttalande skulle göra att jag aldrig handlar från er.

Ursprungligen av keptang:

Affärsvett #1: Tala aldrig illa om en konkurrent.

Dessutom olagligt enligt marknadsföringslagen om jag minns rätt.

Ett sånt uttalande skulle göra att jag aldrig handlar från er.

Det är inte olagligt att tala illa om en konkurrent, så länge man lämnar saklig och korrekt information. Däremot är det risk att kunden hellre går till den baktalade konkurrenten om du inte kan argumentera för din förträfflighet utan att tala illa om en konkurrent.

Senast redigerat 2011-11-12 14:35
Ursprungligen av pmarriott:

Däremot är det risk att kinden hellre går...

Kunden då?!...

Ursprungligen av LCR:

Kunden då?!...

Jag har ställt min stavningskontroll på autofuckup.

Ursprungligen av Zimmerman:

.Kontakten som sädan är en av Jobs personliga patenter om jag inte minns fel..

Du minns fel, läs patentet jag länkade till ovan.

Det har det väl, i ditt inlägg tidigare kommenterade du ju just att du tyckte det var värt patentskydd

  • Medlem
  • Vällingby
  • 2011-11-12 19:20

Självklart talar jag inte illa om konkurenten med kunden. Men min egna erfarenhet om butiken i fråga är att de inte är jättetrevliga vid reklamationer. Självklart kan säljaren haft en dålig dag, och det får man ju ha överseende med

Jag klankar inte ner på konkurenter för att vinna kunder.

Ursprungligen av MickeRe:

Självklart talar jag inte illa om konkurenten med kunden. Men min egna erfarenhet om butiken i fråga är att de inte är jättetrevliga vid reklamationer. Självklart kan säljaren haft en dålig dag, och det får man ju ha överseende med

Jag klankar inte ner på konkurenter för att vinna kunder.

Jag tycker såhär: Om man måste ta till angiveri, vilket ju var det du spekulerade kring inledningsvis, då signalerar det för mig att man är mycket osäker på sin egen förmåga, vilket är en varningsklocka för potentiella kunder – för om inte ens du är trygg i att ni är bäst – varför skulle då kunden tro det om er?

Fast du gör det ju här på 99.se, jag tror rätt många här kan vara potentiella kunder till er.

Så det är inte så bra kanske, inte vet jag, mig påverkar det iaf.

Ursprungligen av keptang:

Så det är inte så bra kanske, inte vet jag, mig påverkar det iaf.

Och mig...

Om Ett bolag kör med ojusta medel så får de stå sitt kast. Om de säljer produkter som inte är ok så är det helt ok att anmäla eller ange dem. Jag undrar exempelvis hur glad Rickard skulle vara om någon gjorde en ripoff på 99.se och försökte tjäna pengar på ert arbete?

Varför skulle det inte vara ok att anmäla ett bolag som fuskar med momsen om detta gör att du får problem eftersom du är laglydig?
Samma princip gäller här. Man kan välja att följa lagar eller inte. Men om du väljer att inte följa en lag - gnäll då inte om du blir upptäckt.

Nu är jag inte ägare på 99 och tjänar inte en krona på mitt arbete här, det är helt ideellt.

Men, jag förstår naturligtvis vad du menar, och anser att du har en poäng, men det är en fråga om sans och balans. Att ett företag säljer en laddare gör dem inte till olagliga skurkar som förtjänar att "raidas" (som TS önskar). Skulle de systematiskt göra sig skyldiga till alla former av vanskötsel så är det lättare att förstå motivet, men åtminstone på mig ger TS inlägg inte något sådant intryck, utan tvärtom, att de i grunden inte har några "riktiga" grejer att klaga på hos konkurrenten, och därför försöker de använda en liten skitsak.

Jag har en känsla av att tråden inte tog den riktning trådskaparen förväntade sej...

Jag tror inte heller att det han sa/ville ha sagt var lika starkt som vissa svar han fått...

Jag jobbar i en bransch där eftermarknaden är allt. Priserna på maskiner är pressat i botten, så man ser till att patentera slitdelarna för att ha en chans att tjäna pengar. Dvs, huvudprodukten blir ett nödvändigt ont för att driva eftermarknaden. Då hotar så klart varje liten piratkopierare vår existens och varje försök till att sälja piratkopior på marknader där vi har patent blir omedelbart föremål för intrångsmål. Det föreligger en viss skillnad här. Apple lär ju inte ha patenterat MagSafe-kontakten i syfte att tjäna storkovan på att kränga dussintals laddare till varje kund, utan för att ha ett tekniskt försprång före konkurrerande datortillverkare. Dock kan man om man gör intrång på Apples patent som datortillverkare komma lindrigare undan om det är allmänt känt att Apple inte beivrat ett intrång från en trdjeepartstillverkare av laddare. Därför ligger det i Apples intresse att beivra alla intrång.
Dock, det enda patentet man har länkat till här är ett US-patent och om det är det enda patentet som gäller så är det sålunda fritt fram att utanför USA tillverka och sälja kopior.

Bevaka tråden