Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt ny Mac - uppdatera iPhoto på den gamla?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lurig rubrik...

Jag har en äldre Macbook från 2008 som jag kör Lion på. Tänkte testa funktionen "Bildström" med iCloud och märkte att jag då måste uppdatera iPhoto.

Jag köpte en Mac Mini för ett par veckor sedan som har det nyaste iPhoto. Kan jag på något vis få in detta på min gamla dator? Tänker att det ska vara kopplat till samma Apple-ID och Mac App Store, men det kanske inte funkar så med programvara som är installerad när man får den?

Tänker lite som Lion, "köp en gång, installera på flera maskiner".

Så, funkar det eller är det bara att betala?

Om jag inte minns helt fel så funkar det inte så med iLife som följer med nya datorer, bara om du själv köper det från Mac App Store.

Ursprungligen av Capeman:

Om jag inte minns helt fel så funkar det inte så med iLife som följer med nya datorer, bara om du själv köper det från Mac App Store.

Det verkar funka precis så faktiskt! Uppdaterade iPhoto via App Store på min Mini och nu dyker den upp här i App Store på min gamla Macbook också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-11 15:09

Men om man har en nyköpt dator så har man ju fått en skiva till denna med iLife på, i TS fall med iLife 11. Borde man inte kunna installera med denna skivan på en annan dator man äger? Jag vet inte hur det är med licensfrågan men rent praktiskt, borde det inte fungera?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-11 15:17
Ursprungligen av zinned:

Men om man har en nyköpt dator så har man ju fått en skiva till denna med iLife på, i TS fall med iLife 11.

Till nyköpta datorer utan optisk läsare (MacMini som ts har och MacBook Air) med Lion får man ingen iLife-skiva.

Man får väl ingen iLife-skiva med alls längre? Oavsett om datorn har en optisk läsare eller ej...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-11 18:03
Ursprungligen av Capeman:

Man får väl ingen iLife-skiva med alls längre? Oavsett om datorn har en optisk läsare eller ej...?

Jag köpte en ny iMac med Mecenat-kort i höstas och fick med programvarorna. Fick dock underligt nog en maskin med
10.6.6? Det var kanske därför de kom med. Men det gjorde inte mig något för jag hade köpt Lion till min gamla. Men
maskinen hade i alla fall den senaste hårdvaran. Så var det bara att uppgradera och tuta och köra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-11 21:49
Ursprungligen av Capeman:

Man får väl ingen iLife-skiva med alls längre? Oavsett om datorn har en optisk läsare eller ej...?

Hur installerar man då iLife på t ex en iMac om man blåser maskinen efter inköp?

Ursprungligen av zinned:

Hur installerar man då iLife på t ex en iMac om man blåser maskinen efter inköp?

Mac App Store.

Ursprungligen av Capeman:

Mac App Store.

Måste man betala då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-12 01:35
Ursprungligen av LCR:

Måste man betala då?

Exakt min följdfråga. Man har ju inte köpt det där till att börja med.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-12 07:38

Nej man måste inte betala. Apple håller koll på att datorn som kopplar upp sig har rätt att köpa den gratis.

Första gången jag startade App Store på min MacBook Air 2011 så kom det upp speciella knappar man skulle trycka på för att registrera sig för iPhoto, Garageband och iMovie, istället för köp-knapp.

  • Medlem
  • 2011-11-12 12:24

Man får INTE några skivor med nya Appledatorer. Allt är förinstallerat och genom sitt Apple-ID kan man hämta programmen igen från Appstore. Har själv köpt mycket Appleprylar på sistone, både till mig själv och familjen, och det är så det förhåller sig. Får man med skivor till datorn, så är det en gammal modell, tex utread på Mediamarkt eller liknande.

1
Bevaka tråden