Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det ett sätt att skicka fax från datorn?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker skicka ett mail till en myndighet i Indien som antagligen inte tömmer e-posten särskilt ofta... eller så har adressen upphört. Hursomhelst , de har ett faxnummer också. Kan jag på ett enkelt sätt omvandla mitt mail till ett fax och skicka det från datorn ?

Jag har ingen vanlig fax och inte heller någon scanner.

Fredrik

Systeminställningar ---> "Skrivare & Fax"

Där kan du göra inställningar och använda modemporten i datorn kopplat till telefonjacket så fungerar datorn som en fax.

Klicka sedan "Faxa" i utskriftsrutan för det program du använder så faxas det istället för att skrivas ut på skrivare.

Det funkar perfekt från alla program, inte för jag använder det så ofta, men när man behöver det så går det kalasfint. Jag har t o m faxat dokument från QXP från Macen med mobiltelefon från ett sunkigt väghak utmed E4.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-28 08:59

Hur göra om man kör med ADSL?
Vill inte gärna ha en telefonplugg för modemet utanpå de övriga två för tele och 'bredband'.

Ursprungligen av Le:

Hur göra om man kör med ADSL?
Vill inte gärna ha en telefonplugg för modemet utanpå de övriga två för tele och 'bredband'.

Men nu då, sju år senare, nu finns det säkert ett sätt! eller?

Ursprungligen av David Slättne:

Men nu då, sju år senare, nu finns det säkert ett sätt! eller?

Ett sätt att göra vadå?

Menar du angående problemet som tas upp i inlägg #5? I så fall fanns det väl lösningar redan då... Förgreningskontakter för telekontakter finns nu, och fanns då.

Eller menar du att överhuvudtaget kunna faxa? I så fall är väl allt som behövs ett modem och lämplig programvara - eller någon tjänst på webben som redan nämnts ovan.

Ursprungligen av fcerha:

Jag försöker skicka ett mail till en myndighet i Indien som antagligen inte tömmer e-posten särskilt ofta... eller så har adressen upphört. Hursomhelst , de har ett faxnummer också. Kan jag på ett enkelt sätt omvandla mitt mail till ett fax och skicka det från datorn ?

Om det finns något universitet i landet som stöder det bruker det gå att faxa genom att eposta till:

epostadress: remote-printer.NAME/[email protected]

där du byter ut NAME och COMPANY samt TELEFONNUMMER (inklusive landskod, inget plus), exempelvis: remote-printer.Steve_Jobs/[email protected]

Det går nog dessvärre inte.

Använd webbtjänster till det. Jag gjorde det för några år sen.

Snabb googling gav detta t.ex. MyFax Online Fax Service | Send and Receive Fax Online

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-10 12:48

Googla skicka fax. Du får direkt flera alternativ. Det verkar i princip vara tjänster som bygger på att du skickar över en PDF, i vissa fall en Word-fil, till en tjänst som faxar dokumentet åt dig.

Å andra sidan, används fax till något intressant nuförtiden? Vissa specialvarianter vet jag existerar, men det borde kunna lösas med skanner och krypterad epost, eller ännu enklare, krypterade bilagor till vanlig epost.

Ursprungligen av jahve:

Googla skicka fax. Du får direkt flera alternativ. Det verkar i princip vara tjänster som bygger på att du skickar över en PDF, i vissa fall en Word-fil, till en tjänst som faxar dokumentet åt dig.

Å andra sidan, används fax till något intressant nuförtiden? Vissa specialvarianter vet jag existerar, men det borde kunna lösas med skanner och krypterad epost, eller ännu enklare, krypterade bilagor till vanlig epost.

jovisst.... men nu gäller det att försöka komma i kontakt med vårdcentralen utanför deras något tajt tilltagna telefontider. Dom har inte börjat med epost ännu nämligen ....
Med fax däremot, verkar dom tycka sig ligga i sin tekniska utvecklings framkant.

jag säger då det....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-10 20:50
Ursprungligen av David Slättne:

jovisst.... men nu gäller det att försöka komma i kontakt med vårdcentralen utanför deras något tajt tilltagna telefontider. Dom har inte börjat med epost ännu nämligen .....

Många vårdcentraler är anslutna till www.minavardkontakter.se där man kan skicka meddelanden till dom (och ta emot).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-10 12:58

Det är ju sådana gånger man helt enkelt går över till en kamrat som jobbar någonstans där det fortfarande finns en fax som står och dammar i ett hörn. Samtidigt tar man också med sig något fiffigt fikabröd från ett konditori i närheten, för att betala för användningen. Ingen svensk vid sina sinnens fulla bruk säger nej till något om man erbjuder bra fikabröd.

Ursprungligen av jahve:

Det är ju sådana gånger man helt enkelt går över till en kamrat som jobbar någonstans där det fortfarande finns en fax som står och dammar i ett hörn. Samtidigt tar man också med sig något fiffigt fikabröd från ett konditori i närheten, för att betala för användningen. Ingen svensk vid sina sinnens fulla bruk säger nej till något om man erbjuder bra fikabröd.

Så sant!
Men alla mina polare med faxteknologi är sedan länge utdöda. Dödsbona har gått på auktion för nästan lika längesedan. Tillochmed minnesmuseer etablerade till deras minne har tvingats slå igen. (Det gick väldigt fort när borgarna avskaffade gratis inträdet för museer).

Märkligt att inte fler landstingsinstallationer dyker upp vid olika utgrävningar runt om i landet.

Med schysst fikabröd kan köer hoppas förbi, krångliga rutiner skippas och omöjliga fel åtgärdas på en sekund.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-10 13:07

Okej, då återstår bara en sak. Skicka ett brev, med kuvert och frimärke. För ICA-butiker och postombud finns väl fortfarande?

Ursprungligen av jahve:

Okej, då återstår bara en sak. Skicka ett brev, med kuvert och frimärke. För ICA-butiker och postombud finns väl fortfarande?

Här ute i glesbygden!?
inte sen -73 (borgarnas fel det med!)

Kan bekräfta att inom just vården används (tyvärr) fortfarande fax rikligt... Liksom rörpost, men det är klart mer befogat och faktiskt användbart.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-10 20:46

Vi har en schysst finess i emailprogrammet på jobbet, skicka till <tel.nummer>@se_fax eller <telnummer>@se_sms, funkar fint.

1
Bevaka tråden