Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion - smart migrering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en ny MacBook Pro och funderar på hur jag ska flytta över informationen från gamla datorn till nya på smartast sätt. Gamla datorn har Lion även den. Jag brukar blåsa mina datorer någon gång per år för att bli av med onödiga filer som slöar ned systemet och nu begrundar jag mina alternativ varav ytterligheterna är:

1. Använda Flyttassistenten och låta Lion sköta allt (snabbast förstås)
2. Installera alla program på nytt och flytta alla filer och inställningar manuellt (garanterar att jag blir av med en massa junk men tar tid)

Tacksam för tips och länkar!

Du har ju redan skrivit svaret: Flyttassistenten.

Så länge alla program du har fungerar bra redan nu borde de ju fungera bra även i nya datorn då systemet är samma. Undantaget är extremfall som mitt tidigare i år: från PPC G4 med 10.4.11 till Intel med 10.6.8. Då sket sig programmigreringen rejält... Men Lion till Lion där originalsystemet är felfritt? Nemas problemas...

Allt "junk" får du väl sortera ut manuellt (bilder/dokument? programvaror?). Det är ju inte svårt att avinstallera program normalt sett - bara att dra mappen med det valda programmet till papperskorgen.

Normalt sett är det fullständigt onödigt att "blåsa" en mac. Vore det en gång i månaden eller vart tredje år...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-09 07:30
Ursprungligen av laserbob56:

Jag brukar blåsa mina datorer någon gång per år för att bli av med onödiga filer som slöar ned systemet...

Hur kan en (onödig) fil slöa ner systemet?

>Allt "junk" får du väl sortera ut manuellt (bilder/dokument? programvaror?)
Menar bl a systemfiler som jag inte har kontroll över och som blivit kvar efter att jag avinstallerat en mjukvara som jag testat och bestämt mig för att sluta använda. Känns onödigt att flytta dessa vidare till nästa dator. Det kanske jag inte gör med Flyttassistenten och upprinnelsen till min fråga är att jag önskar kommentare av någon som vet med säkerhet.
>Hur kan en (onödig) fil slöa ner systemet?
Säg det ; - )
Men jag har i alla fall upplevt prestandaförbättringar när jag gjort "rena nyinstallationer". Beror kanske på hur ofta man installerar nya program och hur pass prestandakrävande applikationer man använder. Mjukvaror som ArchiCAD och Artlantis känns snabbare igen efter en ominstallation.

  • Medlem
  • 2011-11-09 23:46

En massa program installerar hjälpprogram som startas vid inlogging och ligger och tuggar i bakgrunden. Dåligt, tycker jag.
Jag brukar flytta in med så lite som möjligt när jag byter dator. Installera program från scratch, kopiera inställningsfiler mm manuellt, spara den gamla datorn i en .dmg tills jag räknar med att inte sakna något när jag slänger den.

>spara den gamla datorn i en .dmg
Intressant, hur går jag tillväga? Med något specialprogram eller finns det ett kommando i operativsystemet?

  • Medlem
  • 2011-11-10 00:00

Jag använder Skivverktyg, som finns i /Program/Verktygsprogram/.
Eller så lägger jag det på nån ledig disk med Carbon Copy Cloner.

Det låter som att jag gör detta ofta. SÅ är det inte, men var 18:e-24:e månad, kanske.

Tack för tipset om CCC!
Nu vet jag vad jag ska göra i helgen : - )

1
Bevaka tråden