Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVB-T2 mottagare för Mac – Någon som har info?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Söker en DVB-T2 mottagare som jag kan koppla till min MacMini.

Idag kör jag en USB-sticka (Elgato Diversity) som funkar mycket bra där jag Kör EyeTV 3 som mjukvara.
Men jag vill gärna kunna se HD-tv i det svenska marknätet och styra det genom macen så att jag slipper HDMI-switchar och byta källa på stereon.

Finns det någon som har sett någon passande hårdvara.

  • Medlem
  • 2011-11-08 15:10

HAUPPAUGE PCTV NANOSTICK T2 HD DVB-T

Kan vara nått men vet inte om det funkar med EyeTV 3.. Prova maila tillverkaren till EyeTV om det finns nån t2 mottagare som funkar.

Ursprungligen av Swift:

HAUPPAUGE PCTV NANOSTICK T2 HD DVB-T

Kan vara nått men vet inte om det funkar med EyeTV 3.. Prova maila tillverkaren till EyeTV om det finns nån t2 mottagare som funkar.

Jag har tittat på denna. Men om jag förstår det rätt så funkar den bara på Windowsplattform (PC). Den kan dock streama vidare till iOS-enheter.

Jag sitter i precis samma båt som du. Elgato har helt ballat ur, tyvärr. Jag har mailat dom vid flera tillfällen men dom har inga som helst nyheter avseende DVB-T2. I stället presenterar dom så idiotiska saker som en TV-modul till en iPhone och en SSD-hårddisk! Deras forum tog dom bort i höstas, kanske för att så många var kritiska, vad vet jag. Något står inte rätt till på det där företaget... Mycket tråkigt eftersom jag är jättenöjd med Diversityn och inte minst programvaran EyeTV. Har dessutom deras satellitmottagare för att ta emot gratiskanaler, t.ex tyska HD-kanaler. Kan t.o.m. spela in tre olika källor samtidigt.

Beträffande Pinnacle PCTV nanoStick T2 290e (eller om det nu är Hauppauge som köpt upp Pinnacle) har jag en del erfarenhet av den. Tyvärr bara en Windows-pryl. Fungerar hårdvarumässigt bra i Windows men medföljande programvara "stinks".
Så här gör jag: Jag stoppar nanosticken i en Windowsburk, installerar programvaran DV Scheduler (gratis att ladda ner) som körs som en service i Windows. Styrs via en browser. Streama live har jag inte riktigt lyckats med, i stället spelar jag in de program jag vill se och ser dom i efterhand. Hur? Här ett exempel för att titta på Rapport.

Via browsern i min MacMini ställer jag in Windows-burkens nanostick att starta inspelning 19:30 och som skall vara i 30 minuter. Inspelningen sker alltså i Windows-burken och läggs på dens lokala dsk. Disken är dock utdelad i nätverket så att jag kan enkelt nå den var som helst i nätet. På min MacMini startar jag sedan VLC och redan cirka en minut efter start kan jag då se inspelningen så gott som "Live". Det fungerar alltså utmärkt att både spela in på Windows-burken och titta i MacMinin samtidigt.

Krångligt? Ja, så in i bänken men vill man kunna se SVT HD i en MacMini så...

Hoppas att fler därute i Cyberworld skulle kunna peppra Elgato med krav på DVB-T2. Någonstans är en hund begraven, VARFÖR har det fortfarande inte dykt upp en mottagare som fungerar i Mac? Hårdvaran finns ju sedan över ett år tillbaka i form av nanosticken. Handlar det om patenter, monopol, prestige eller vad?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-13 23:03

Finns det fortfarande en marknad för tv-mottagare?

Dom flesta jag känner (och jag själv) har kastat ut tvn. Dom som har den kvar ser bara på köpt, hyrd eller film dom lånat på internet. Ingen är intresserad av att betala för programkort för kanaler man måste sitta och titta på vid ett visst klockslag.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2012-12-29 11:40
Ursprungligen av Mija:

Finns det fortfarande en marknad för tv-mottagare?

Dom flesta jag känner (och jag själv) har kastat ut tvn. Dom som har den kvar ser bara på köpt, hyrd eller film dom lånat på internet. Ingen är intresserad av att betala för programkort för kanaler man måste sitta och titta på vid ett visst klockslag.

Sport är inte jätttekul att titta på i efterhand och streamat över nätet får man inte HD-kvallité. Längtar också efter en t2-modul till min mac mini....

  • Medlem
  • 2012-12-29 13:28
Ursprungligen av Mija:

Finns det fortfarande en marknad för tv-mottagare?

Dom flesta jag känner (och jag själv) har kastat ut tvn. Dom som har den kvar ser bara på köpt, hyrd eller film dom lånat på internet. Ingen är intresserad av att betala för programkort för kanaler man måste sitta och titta på vid ett visst klockslag.

Du, och de du känner, är ointresserad av sport och andra liveutsändningar, förmodar jag.

Kanske denna lista kan hjälpa dig att hitta en lämplig DVB-T2 produkt?

EyeTV 3 - System requirements, technical specifications & further information

Alternativt är att införskaffa en DVB-S2 med CI+ produkt som stödjer EyeTV 3, då kan du spela in HD (som t.o.m. har högre HD kvalitet än DVB-T2!)

Det närmaste jag hittils hittat är TerraTec S7 som visserligen inte har CI+ men CI.
Alternativt är EyeTV Sat som tyvärr också enbart har CI.

Kanske CI räcker, när det gäller HD över satellit?

Senast redigerat 2012-12-29 14:14

Geniatech alltså nya ägaren av EyeTv har lanserat en ny uppdatering med DVB-T2 support.
EyeTV 3.6.9 (7413) for OSX El Captain Version 10.11.3
General Improvements
DVB-T2 Support
improved support for EyeTV Netstream 4Sat
miscellaneous improvements & bug fixes
för de som inte har hört senaste nyhetterna kan kolla här

https://www.elgato.com/en/news/eyetv-february...
https://www.geniatech.eu/eyetv/elgato-sells-e...

  • Medlem
  • 2016-04-28 18:35
Ursprungligen av angelsevov:

Geniatech alltså nya ägaren av EyeTv har lanserat en ny uppdatering med DVB-T2 support.
EyeTV 3.6.9 (7413) for OSX El Captain Version 10.11.3
General Improvements
DVB-T2 Support
improved support for EyeTV Netstream 4Sat
miscellaneous improvements & bug fixes
för de som inte har hört senaste nyhetterna kan kolla här

https://www.elgato.com/en/news/eyetv-february...
https://www.geniatech.eu/eyetv/elgato-sells-e...

Tack! Jag hade 3.6.8 och den hittade inte 3.6.9 som uppdatering. Kanske på grund av övertagandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-07 22:07

Här finns mer information om EyeTV Hybrid från Geniatech...

Ursprungligen av Torkel:

Här finns mer information om EyeTV Hybrid från Geniatech...

Nej. Den klarar väl inte DVB-T2, som tråden handlar om.

Ursprungligen av https://www.geniatech.eu/eyetv/product/eyetv-hybrid/:

Important Notes

Freeview HD, encrypted programs, analog television and/or DVB-T2 broadcasts are not supported.

Även om det står att den klarar DVB-T2. Så jag är förvirrad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-07 22:17
Ursprungligen av suddgummi:

Nej. Den klarar väl inte DVB-T2, som tråden handlar om.
Även om det står att den klarar DVB-T2. Så jag är förvirrad...

Såg först inte just den text du refererade till!!

Längre ner på sidan ifråga står det att den stödjer DVB-T2...

Citat:

DVB-C, DVB-T2* and DVB-T

*With the EyeTV Hybrid, you can, as of April, receive 2016 DVB-T/DVB-T2 and DVB-C television via aerial on a future-proof basis. EyeTV Hybrid receives MPEG-4-based DVB-T2 programmes broadcast on an international basis, including in France, Great Britain, Italy, Poland, etc. and is already prepared for the forthcoming DVB-T2 HEVC (Germany) TV broadcasting standard. With DVB-T2, the EyeTV Hybrid is ready to receive the second generation of digital terrestrial television.

Ursprungligen av Torkel:

Såg först inte just den text du refererade till!!

Längre ner på sidan ifråga står det att den stödjer DVB-T2...

Jag undrar vad det är den kan egentligen Om det är som så att man inte kan dra del av den bättre upplösningen/bitraten på grund av t.ex. USB-gränssnittet utan att köra H.265 kanske?

Jag har kikat lite på denna som jag tycker är intressant: http://dvblogic.com/en/tvbutler/tvbutler-100tc/
Delvis för att den ar stöd för NAS så att man faktiskt kan spela in programmen direkt till den. Hur det fungerar i verkligheten hade varit intressant att veta, Pcadvisor har en review: http://www.pcadvisor.co.uk/review/software/dvblogic-dvblink-personal-tv-server-review-3516797/

Ursprungligen av Mija:

Finns det fortfarande en marknad för tv-mottagare?

Dom flesta jag känner (och jag själv) har kastat ut tvn. Dom som har den kvar ser bara på köpt, hyrd eller film dom lånat på internet. Ingen är intresserad av att betala för programkort för kanaler man måste sitta och titta på vid ett visst klockslag.

Enligt handlarna har det aldrig sålts så många " smart TV " som nu. Det ena förtar väl inte det andra.
Om dom flesta du känner har kastat ut TV - har du nog en ganska smal bekantskapskrets. Eller är det kanske så att ingen tittar på tv - utan på olika program via telefon eller platte. Vilken trevlig och givande tillställning. Biblioteket verkar vara rena rajven i jämförelse. ?

  • Medlem
  • 2016-06-08 09:41

Jag tycker det blir förvirrande när de har en produkt som heter likadant som när Elgato hade den. I EyeTV påstår de dock att jag har Geniatechs produkt. Men jag tror inte att min gamla (2008) Hybridsticka helt plötsligt fixar HD...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-06-08 20:48
Ursprungligen av alix:

Du, och de du känner, är ointresserad av sport och andra liveutsändningar, förmodar jag.

Konstigt, jag ser sport och många livesändningar genom ATV och behöver ingen antenn...bara välja när jag vill titta.
(slängde min Elgatopryl för 5-6 år sen)

  • Medlem
  • 2016-06-08 21:18
Ursprungligen av Hjopek:

Konstigt, jag ser sport och många livesändningar genom ATV och behöver ingen antenn...bara välja när jag vill titta.
(slängde min Elgatopryl för 5-6 år sen)

Mycket har hänt på de 3,5 år som har gått sedan jag postade det citerade inlägget. Jag har skaffat ATV 3, exempelvis.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-06-08 23:27
Ursprungligen av alix:

Mycket har hänt på de 3,5 år som har gått sedan jag postade det citerade inlägget. Jag har skaffat ATV 3, exempelvis.

Skönt att det går framåt, kollade aldrig datumet...;D

1
Bevaka tråden