Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto vägrar starta?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-04 13:54

Tog några bilder på min Iphone som jag vill överföra till datorn, sätter in sladden i telefonen, men inget händer, notera att jag har automatisk synkronisering med bilder. Startar jag Iphoto manuellt så visas inte programmet på skärmen, men menyerna längst upp till vänster vid Äpplet ploppar upp, men jag får inte fram några bilder. Har provat med att stänga av programmet och starta det igen men det hjälper inte, omstart utav datorn hjälper inte heller. Någon som har några förslag på vad som kan göras?

Flyttade tråden till rätt underforum. Tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-04 15:15

Testat med Bildinsamling?
Skapa ny användare, se om iPhoto startar?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-04 15:28

Eftersom jag är en nybliven Mac ägare så har jag inte testat något då jag inte har så mycket kunskap om OS X än. Vart testar jag bildsamling? Har provat med att logga in på mitt gästkonto och se ifall Iphoto startar, men den gör inte det!

Ursprungligen av Hoya:

Vart testar jag bildsamling?

1. Han skrev inte bildsamling, han skrev Bildinsamling.

Hade du läst rätt, och gjort en sökning i din dator, så hade du hittat att det är ett program, som ligger i din Program-mapp, och som du kan använda för att få in bilderna till datorn.

Att använda Bildinsamling löser ju inte ditt iPhoto-problem, men det kan ju kanske vara ett sätt att snabbt få in bilderna till datorn.

2. Prova att hålla nere Alt och Cmd när du startar iPhoto, och välj sedan att reparera ditt iPhoto-bibliotek (kryssa i alla reparationsalternativen). OBS! Ta backup på ditt iPhoto-bibliotek innan du gör detta!

3. Om inte det hjälper, prova att hålla nere Alt när du startar iPhoto, och välj att skapa ett nytt bibliotek, för att se om det funkar bättre med ett nytt bibliotek.

4. Ett annat alternativ är att kasta iPhotos inställningsfiler, och se om du får igång programmet då.

5. Och när man ställer frågor, speciellt om frågan gäller problem med ett program, så måste man lämna lite grundinformation, som t.ex OSX-version och program-version. Jag vet ju inte hur gammal iPhoto-version du har, och då funkar kanske inte mina tips.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-04 16:22

1. Hjälpte inte med att köra Bildinsamling.

2. Håller jag nere Alt och Cmd när jag startar Iphoto så händer inget, programmet startas som förut, dvs menyerna till höger om äpplet dyker upp men ingenting annat händer.

3. Håller jag i alt och startar Iphoto så fryser Iphoto, får då köra Alt+Cmd+Esc, står (Iphoto svarar inte) och jag måste tvångsavsluta det.

4. Vet inte hur man kastar inställningsfilerna. Har provat att gå in i Iphoto till höger om Äpplet och sedan Inställningar, men hittar inget där.

5. Jag kör Mac OS X version: 10.7.2 och Iphoto version 9.2.1

Edit

Om jag avinstallerar Iphoto igen, kan jag installera det sedan igen via App Store eller måste jag betala för programmet igen?

Ursprungligen av Hoya:

1. Hjälpte inte med att köra Bildinsamling.

Om jag avinstallerar Iphoto igen, kan jag installera det sedan igen via App Store eller måste jag betala för programmet igen?

Vad menar du med att det inte hjälpte? Syntes inte din telefon i vänsterkolumnen?

Om du har köpt programmet via App Store så kan du ominstallera det gratis igen ja. Om du däremot fick det på skiva eller USB-sticka så går det inte.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-04 16:37
Ursprungligen av Capeman:

Vad menar du med att det inte hjälpte? Syntes inte din telefon i vänsterkolumnen?

Om du har köpt programmet via App Store så kan du ominstallera det gratis igen ja. Om du däremot fick det på skiva eller USB-sticka så går det inte.

Telefonen finns med och den visar mina bilder, men jag kan fortfarande inte få Iphoto att starta. Väljer jag att importera bilderna till Iphoto så gör dom det, men Iphoto startas inte, utan jag får bara fram Iphoto menyerna till höger om äpplet.

Osx Lion var intstallerat på datorn när jag köpte den, jag har inte fått någon skiva till datorn, men den finns med i App Store över '' Purchased Items '' Så jag tänkte så länge den finns med där så kan jag avinstallera Iphoto och installera det igen?

Ursprungligen av Hoya:

Telefonen finns med och den visar mina bilder, men jag kan fortfarande inte få Iphoto att starta. Väljer jag att importera bilderna till Iphoto så gör dom det, men Iphoto startas inte, utan jag får bara fram Iphoto menyerna till höger om äpplet.

Osx Lion var intstallerat på datorn när jag köpte den, jag har inte fått någon skiva till datorn, men den finns med i App Store över '' Purchased Items '' Så jag tänkte så länge den finns med där så kan jag avinstallera Iphoto och installera det igen?

Tanken med Bildinsamling var som sagt var inte att få iPhoto att fungera utan att snabbt få in bilderna till datorn så blir inte ditt iPhoto-relaterade problem lika akut.

Ja då är det bara att installera om, hur många gånger som helst.

Ursprungligen av Hoya:

Telefonen finns med och den visar mina bilder, men jag kan fortfarande inte få Iphoto att starta.

Detta är ytterligare ett bevis på att du inte läser vad vi skriver.

Därför avbryter jag nu min inblandning i den här tråden.

Ursprungligen av Hoya:

1. Hjälpte inte med att köra Bildinsamling.

Vadå, "hjälpte inte"? Vad menar du med det? Menar du att det inte fungerar att få in bilderna där heller?

Berätta exakt vad du gör, och exakt vad som händer då.

Ursprungligen av Hoya:

2. Håller jag nere Alt och Cmd när jag startar Iphoto så händer inget

Är du säker på att du håller nere rätt tangenter, och att båda tangenterna är nedtryckta när du klickar igång iPhoto?

Ursprungligen av Hoya:

3. Håller jag i alt och startar Iphoto så fryser Iphoto, får då köra Alt+Cmd+Esc, står (Iphoto svarar inte) och jag måste tvångsavsluta det.

Om du gjorde rätt vid min punkt 2, så borde du nu ha en backupkopia av iPhoto-biblioteket.

Kasta då originalet, och prova att starta iPhoto. Då borde iPhoto automatiskt skapa ett nytt bibliotek. Om det funkar så kan vi gå vidare därifrån sen.

Ursprungligen av Hoya:

4. Vet inte hur man kastar inställningsfilerna. Har provat att gå in i Iphoto till höger om Äpplet och sedan Inställningar, men hittar inget där.

Inte inställningar inne i programmet, utan de inställningsfiler som ligger i System-mappen.

T.ex. i "din hårddisk" --> Library (Bibliotek) --> Preferences (Inställningar)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-04 17:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå, "hjälpte inte"? Vad menar du med det? Menar du att det inte fungerar att få in bilderna där heller?

Berätta exakt vad du gör, och exakt vad som händer då.

Är du säker på att du håller nere rätt tangenter, och att båda tangenterna är nedtryckta när du klickar igång iPhoto?

Inte inställningar inne i programmet, utan de inställningsfiler som ligger i System-mappen.

T.ex. i "din hårddisk" --> Library (Bibliotek) --> Preferences (Inställningar)

Beskriver allting igen.

Utan att ha telefonen inkopplad till datorn, väljer jag att starta Iphoto så startas inte programmet, menyerna till höger om Äpplet dyker upp, men själva programmet går inte gång.

Klickar jag på alt+cmd+esc så visar den att programmet körs

M

en Iphoto rutan, själva programmet finns inte någonstans, men menyerna till höger om Äpplet dyker upp

V

ilken ''undermeny'' jag än trycker på så är allting vitt, alltså bokstäverna är genomskinliga, dom är inte svarta, så jag kan inte klicka på nåt, tex

H

åller jag inne alt + cmd och klickar på Iphoto så blir det som i bild två som jag har postat, menyerna till höger om äpplet dyker upp men inget annat händer.

Håller jag i alt och startar Iphoto så slutar att programmet att svara som i denna bild:

För att svara på denna fråga

'' 4. Ett annat alternativ är att kasta iPhotos inställningsfiler, och se om du får igång programmet då. ''

Har jag varit inne i Macintosh HD -> Bibliotek -> Preferences, men det finns mycket filer och jag vet inte vad som är vad, så jag vill inte kasta något som jag inte borde göra.

Kopplar jag in telefonen så startar Itunes, förut så har alltid Iphoto och kommit igång för att synca bilderna, men den gör inte det.

Går jag in på Bildinsamling så dyker min Iphone upp, jag väljer de bilder som ska importeras och sedan klickar på importera. Importera till är redan förvalt till Iphoto. Bilderna importeras, men jag kan fortfarande inte få igång Iphoto.

Ni får ursäkta min okunnighet, jag är inte så bright på datorer, speciellt när det börjar fela, och eftersom detta är min första Mac så vet jag i princip noll om ios och problemlösningar.! Hoppas detta kan beskriva lite utav problemet jag har!

Ursprungligen av Hoya:

Vart testar jag bildsamling?

Bildinsamling, inte Bildsamling. Den ligger i din Programmapp.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-04 16:06

Har provat att starta Macen i säkert läge och se ifall Iphoto fungerar, men den gör inte det i säkert läge heller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-05 16:56

Får du upp menyerna till höger om Äpplet, så startar programmet. Att den sedan inte öppnar något fönster, där du kan se dina bilder, är en annan sak. Men programmet startar!
Eftersom vi inte kan se din bildskärm, är det av största vikt att få rätt information. När du säger att programmet inte startar, vilseleder du oss...
Om det hänger sej när du håller nere Alt vid uppstart, låter det som om en ominstallation är bäst.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-06 01:13
Ursprungligen av kenjon:

Får du upp menyerna till höger om Äpplet, så startar programmet. Att den sedan inte öppnar något fönster, där du kan se dina bilder, är en annan sak. Men programmet startar!
Eftersom vi inte kan se din bildskärm, är det av största vikt att få rätt information. När du säger att programmet inte startar, vilseleder du oss...
Om det hänger sej när du håller nere Alt vid uppstart, låter det som om en ominstallation är bäst.

Ominstallerade programmet, vart smidigast så

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-11-05 17:22

För att radera RÄTT plist-fil gör så här. I Findermenyn klicka på "Gå" håll ner Alt-tangenten så ser deu att det kommer fram ett alternativ "Bibliotek", välj detta. Sedan i mappen Preferences raderar du filen "com.apple.iPhoto.plist". För att sedan kunna reparera biblioteket håller du som tidigare sagts ner tangenterna alt+cmd och då skall den här rutan dyka upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-06 15:53

Och det funkar som du vill nu?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-07 23:04
Ursprungligen av kenjon:

Och det funkar som du vill nu?

Yep, den funkar utan problem nu.. Vet inte om det är någon slags bugg i Lion, men har flera program som det blir så på, dom startar men själva programfönstret kommer inte upp, utan jag måste installera om programmet..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-08 09:48

Det är inte så att du på Windowsvis tror att du avslutar programmet genom att klicka på den röda pricken längst upp i fönstret? För det gör du inte, du stänger bara fönstret. Programmet är fortfarande igång. Så när du tror att du startar det igen, så är det redan igång, och eftersom du har stängt fönstret ser du bara menyraden.
För att avsluta ett program klickar du på menyvalet till höger om Äpplet (programmets namn), och längst ner står det Avsluta (eller Quit). Eller använd kortkommando Cmd-Q. Så slipper du installera om alla program varje gång du har använt dem

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så att du på Windowsvis tror att du avslutar programmet genom att klicka på den röda pricken längst upp i fönstret? För det gör du inte, du stänger bara fönstret. Programmet är fortfarande igång. Så när du tror att du startar det igen, så är det redan igång, och eftersom du har stängt fönstret ser du bara menyraden.
För att avsluta ett program klickar du på menyvalet till höger om Äpplet (programmets namn), och längst ner står det Avsluta (eller Quit). Eller använd kortkommando Cmd-Q. Så slipper du installera om alla program varje gång du har använt dem

iPhoto är en av de programmen som faktiskt stänger av sig helt när du trycker på den röda knappen

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-08 13:49
Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så att du på Windowsvis tror att du avslutar programmet genom att klicka på den röda pricken längst upp i fönstret? För det gör du inte, du stänger bara fönstret. Programmet är fortfarande igång. Så när du tror att du startar det igen, så är det redan igång, och eftersom du har stängt fönstret ser du bara menyraden.
För att avsluta ett program klickar du på menyvalet till höger om Äpplet (programmets namn), och längst ner står det Avsluta (eller Quit). Eller använd kortkommando Cmd-Q. Så slipper du installera om alla program varje gång du har använt dem

Jag avslutar alltid mina program med cmd-Q, så det kan inte vara det, jag behärskar att stänga av program i Mac Nu blir det ju lite Off Topic, men det är relaterat till mitt problem, jag har installerat Steam och köpt Football Manager 2012, händer lite då och då där också att Football Manager vägrar starta, eller rättare sagt program fönstret kommer inte upp men spelet går igång.. Skumt problem men samt, brukar avinstallera spelet och installera det igen så brukar det funka..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-08 11:17

Och Systeminställningar. Väldigt ologiskt av Apple. Någon som har buggrapporterat? Eller det kanske gäller de program som bara kan ha ett fönster öppet....

1
Bevaka tråden