Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktljud - MBP 13 Late 2011

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Det här blir mitt första inlägg här. Har precis skaffat min första Mac. MBP 13 late 2011 med i5 och ssd.
Har testat att spela lite Trine och då varvar fläkten upp till ca 6000rpm och temperaturen på CPU stiger till ca 70grader.

Är helt grön på detta och vänder mig därför hit. Är detta normalt beteende för datorn?

//Stefan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-07 18:48

Ja det är normalt, Du belastar ju datorn med ett spel och det gör ju att processorn blir varm.

Om jag inte minns helt fel så är ju grafikkortet intrigerat i processorn.

Ursprungligen av Tobb@:

Om jag inte minns helt fel så är ju grafikkortet intrigerat i processorn.

Nej, det är det inte, däremot är det integrerat på logikkortet och använder delar av datorns RAM åt sig självt. Men det är inte integrerat med CPUn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-07 23:28
Ursprungligen av Capeman:

Nej, det är det inte, däremot är det integrerat på logikkortet och använder delar av datorns RAM åt sig självt. Men det är inte integrerat med CPUn.

Jo, i 2011 års modeller med sandy bridge är GPUn integrerad i CPUn.

Intel® HD Graphics

Ursprungligen av Vassius:

Jo, i 2011 års modeller med sandy bridge är GPUn integrerad i CPUn.

Intel® HD Graphics

Man lär så länge man lever!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-09 15:18

Lite synd att apple gått över till 35W processorer i MBP 13" early 2011 och late 2011
MBP 13" mid 2009 och mid 2010 med C2D låg på bara 25W

Från 25W till 35W med samma kylning är ju ganska stor och tyvärr blir de ju varmare och fläkten får jobba mer.

Iof är ju grafikkortet inbyggt i 2011 men har hört fler säga att 2011:or är surrigare än 2009 och 2010

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-09 23:47
Ursprungligen av Capeman:

Man lär så länge man lever!

Tur är väl det, annars skulle det inte finnas några fördelar med att bli gammal.

  • Medlem
  • 2011-11-07 19:28

70 grader för en MBP är inte några problem. När temperaturen närmar sig steka-ägg-temperatur däremot, det är då man skall bli lite vaksam.

Precis som Korsriddaren skriver så är 70 grader ingen fara alls för en Intel CPU, har för mig i5/i7 har en max temp på 98 grader.
Om den blir för varm (98) så går den ner automatiskt i hastighet.

Tack för alla svar.

Verkar ju iaf inte va nått fel på just min dator.
Då fläktarna endast drar igång när jag spelar något spel kan jag nog leva med det.

1
Bevaka tråden