Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur söker man i Finder i Lion?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Kan nån förklara för mej hur jag söker efter filer i finder, dvs hur jag gör för att söka på filnamn tex. Om jag nu skriver något i sökrutan och trycker enter, så söker den ju precis allt möjligt. Hur gör man???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-07 18:32

Jag fattar inte vad du menar. Söker den inte efter dina filer när du skriver namnen i rutan?
Eller menar du att du ska begränsa sökningen enbart till filer, och inte visa annan (icke önskvärd) information?

Ursprungligen av Greta723:

Kan nån förklara för mej hur jag söker efter filer i finder, dvs hur jag gör för att söka på filnamn tex. Om jag nu skriver något i sökrutan och trycker enter, så söker den ju precis allt möjligt. Hur gör man???

Du kan ju välja om du vill söka på hela datorn, eller bara den mappen du står i.

Och du kan välja om du vill söka på fil-namn eller fil-innehåll.

Ja, det var just det - hur väljer jag vad jag vill söka på???? Ibland får jag fram en ruta där jag kan välja filnamn, men lika ofta skriver jag i en sökning och går till ett annat fönster och gör något (för att det tar sån himmelens tid) och då får jag fram alla alternativ. Vissa sökningar ger väldans många resultat....!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-08 03:12
Ursprungligen av Greta723:

Ja, det var just det - hur väljer jag vad jag vill söka på???? Ibland får jag fram en ruta där jag kan välja filnamn, men lika ofta skriver jag i en sökning och går till ett annat fönster och gör något (för att det tar sån himmelens tid) och då får jag fram alla alternativ. Vissa sökningar ger väldans många resultat....!!

Du kanske vill ändra vart sökningen ska ske som standard - i hela datorn eller endast i aktuell mapp.
Gå till inställningarna i Finder, avancerat-fliken.

Cmd-F

Sen kan du lägga till hur många sökvillkor du vill - genom att trycka på plustecknet ute till höger. Filnamn, filtyper, datum, osv.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-07 20:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Cmd-F

Sen kan du lägga till hur många sökvillkor du vill - genom att trycka på plustecknet ute till höger. Filnamn, filtyper, datum, osv.

Hade jag ingen aning om, jag har också lidit av bristen på genomtänkt sökverktyg, men detta var ju lysande!
Ska testa och se om det dessutom verkligen ÄR lysande..

Perfekt, det var det här jag letade efter!!!! Mången tack för hjälpen!!!!

1
Bevaka tråden