Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matefterlysning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fru berättar att när hon vart väldigt liten (>30 år sedan) så åkte hon med mormor till ett ställe i västra frölunda - det vart ju en bit för ett barn eftersom de bodde i Marks kommun.

Väl där besökte de ett ställe som såg ut som en timmerstuga, fjällstuga, Alpstuga. Ngn form av servering.

Där åts något hon beskriver som en "frasvåffla, fast som en boll" oklart om sylt&grädde till, men troligen var det så.

Har vi någon av 99's mästerdetektiver här med fablesse för goda efterrätter?

Mormor var danska, men det här kanske är ngt tyskt? Österrike? Schweiz?

Var var de någonstans? Vd kan de ha ätit.

Jag vill gärna ta min fru dit och fixa samma efterrätt - om det går....

  • Medlem
  • 2011-11-06 11:40

Knödel?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-06 11:43

Jag tror på æbleskiver Æbleskiver - Wikipedia

Mija, det här verkar som som det är en fullträff. Pratar med Mari här och visar bild...

Frågan är om vilket ställe som har detta i GBG-området....

Tack - ni är fantastiska.

Edit; restaurang "Hos Pelle" tydligen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-11-06 16:09

Riktigt gott med socker och grädde. Min mor gjorde alltid sådana till mig och mina syskon när vi var i Danmark på camping. Men vi åt det mer som en måltid än efterrätt.

"Hos Pelle" var falskt alarm...

Någon med restaurangtips i Göteborgsområdet som kan servera (efter-)rätten ?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-11-06 20:55

Tror knappast det eftersom en av ingredienserna är kärnmjölk. Mig veterligen finns det inte att köpa i Sverige.

Ursprungligen av onnyt:

Tror knappast det eftersom en av ingredienserna är kärnmjölk. Mig veterligen finns det inte att köpa i Sverige.

Fast det är ju inte speciellt svårt att få fram själv, framförallt inte för en restaurang om man gör sitt eget smör, vilket är rätt vanligt.

Vanlig syrad mjölk brukar användas som substitut, same same..

1
Bevaka tråden