Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 7, hur få bort allt onödigt?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har precis installerat Windows 7 på min sons MacBook Pro. Skapade en 20GB partition, men när allt är klart så finns det endast 7.9GB ledigt utrymme. Endast Windows installerat!!

Det måste finnas en j*vla massa skit som inte behövs för att spela några spel (enda anledningen att installera Windows öht). Det finns ingenting att plocka bort i Lägga till/Plocka bort mjukvara kontrollpanelen förutom BootCamp.

Fråga: Hur kan jag effektivt plocka bort allt onödigt?

Crappy PC No More! | The PC Decrapifier

Har inte testat det själv, men har läst bra saker om det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Crappy PC No More! | The PC Decrapifier

Har inte testat det själv, men har läst bra saker om det.

Love the name!!

Enda problemet är att om man tar bort allt "crap" från en PC så har man ju inget OS kvar...

Ursprungligen av LCR:

Love the name!!

Enda problemet är att om man tar bort allt "crap" från en PC så har man ju inget OS kvar...

Det där kommer inte hjälpa dig alls.
Det tar bort vissa saker installerade av OEM-tillverkare, några såna program har du inte installerat om du endast installerat W7.

Ursprungligen av keptang:

Det där kommer inte hjälpa dig alls.
Det tar bort vissa saker installerade av OEM-tillverkare, några såna program har du inte installerat om du endast installerat W7.

Ah, jo. Vanlig retail W7 sedan BootCamp från Mac OS X Snow Leopard skivan (eftersom det inte gick att ladda hem från Apple, har aldrig fungerat).

System requirements finns här, Windows 7 system requirements - Microsoft Windows

20GB är för lite..

Du kan avaktivera saker, men inte ta bort.
Vill du installera utan vissa saker så får du gå den här vägen: Welcome to RT Se7en Lite

Men oavsett skulle jag aldrig rekommendera en partition på endast 20GB.

Bara att göra om.
Windows 7 kräver beroende vilken version du ha mellan 16-20GB.

Du behöver en större partition.

Ursprungligen av illerG:

Bara att göra om.
Windows 7 kräver beroende vilken version du ha mellan 16-20GB.

Du behöver en större partition.

Hur f*n får man in så mycket skit på en vanlig DVD skiva, inte ens Dual-layer?...

Min installation tar ≈11GB (20GB blir 19GB med 7.9GB ledigt).

Underbar tråd.

Stor humor.

Ursprungligen av Goflorp:

Underbar tråd.

Stor humor.

Well, I ain't laughing...

  • Medlem
  • 2011-11-05 23:33
Ursprungligen av LCR:

Har precis installerat Windows 7 på min sons MacBook Pro. Skapade en 20GB partition, men när allt är klart så finns det endast 7.9GB ledigt utrymme. Endast Windows installerat!!

Det måste finnas en j*vla massa skit som inte behövs för att spela några spel (enda anledningen att installera Windows öht). Det finns ingenting att plocka bort i Lägga till/Plocka bort mjukvara kontrollpanelen förutom BootCamp.

Fråga: Hur kan jag effektivt plocka bort allt onödigt?

Intressant.... från början när jag installerat 32-bitarsversionen, så tog win7 18 GB, nu med 64-bitarsversion kan du nog addera 10 GB till. Fattar inte hur du lyckats få in win7 på dryga 11 GB?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-06 00:00

Men vänta lite, skapar inte Windows (och alla andra operativsystem) en växlingsfil som är typ lika stor som internminnet eller något i den stilen? Det är ju säkert 4 GB bara det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-06 00:29

Så här skriver Microsoft:

Windows sets the initial minimum size of the paging file equal to the amount of random access memory (RAM) installed on your computer, and the maximum size equal to three times the amount of RAM installed on your computer.

Så om man har 4 GB RAM-minne så verkar fabriksinställningen vara att systemet börjar på 4 och maxar vid 12 GB. Det där går förmodligen att justera.

Ursprungligen av jahve:

Så här skriver Microsoft:

Windows sets the initial minimum size of the paging file equal to the amount of random access memory (RAM) installed on your computer, and the maximum size equal to three times the amount of RAM installed on your computer.

Så om man har 4 GB RAM-minne så verkar fabriksinställningen vara att systemet börjar på 4 och maxar vid 12 GB. Det där går förmodligen att justera.

Min sons MacBook Pro har 4GB RAM så det kan stämma.

Ordet "swap-file" kommer tillbaka och jag börjar må illa...

Ursprungligen av LCR:

Min sons MacBook Pro har 4GB RAM så det kan stämma.

Ordet "swap-file" kommer tillbaka och jag börjar må illa...

Låter som det är dags att säga till din son att Windows funkar inte på denna dator.

Ursprungligen av illerG:

Låter som det är dags att säga till din son att Windows funkar inte på denna dator.

Hur ska han då kunna spela FIM Speedway Grand Prix, Floorball League och andra spel som bara finns på PCn ?

Han har vissa Mac spel, vissa PS3 spel och även Wii, XBOX360n fick RROD för ett år sedan och sånt skit slösar jag inte pengar på igen, men vissa saker finns bara för PC och har man som 12-åring en mycket kapabel dator som kan klara detta så är det klart att man inte ger bortförklaringar.

Hade en HD-plats kvar i min mac pro. Köpte en 300GB (som tur var billigt i dessa översvärmningstider) Och köpte en OEM W7 64 bit.
Ska bli intressant att se hur W7 beter sig i en 12-core 2.93Ghz 12 GB Ram....
Kommer deras förbannade fula blåa ring fram eller inte?

Hur som helst. Jag installerade detta pga att jag har en hel del PC-spel på hyllan. Är ju nu mer PC-fri. Men vill ju kanske nångång gå lös på lite half-life 2...Och skulle man få krupp så är det ju bara att deleta hela disken...

Du behöver inte Windows för Half-life 2. Steam funkar fint i OSX.

Ursprungligen av illerG:

Du behöver inte Windows för Half-life 2. Steam funkar fint i OSX.

Jo det vet jag, har redan steamkonto sen många år tillbaka. Jag köpte HL2 när det kom... för typ 6-7 årsen... Varför pynta igen när man redan har spelet? Dessutom så har jag alla halflifespelen vilket inte finns hos steam. Och jag har en massa andra spel som Steam heller inte har. Plus att man kanske vill köpa nyare framöver... Fast helst kör jag på konsol. Ballare med 5.1 och 42" uppe i soffan. Halo-freak

Jag ser det inte som bortförklaring.
Har man lyxen att ha TV-spel så kan han spela där istället för att installera Windows på en stackars MBP med liten HDD.

Swap-file eller växlingsfilen kan du förminska. Även ta bort men det rekommenderas verkligen inte.
Däremot kan du ta bort hibernation filen och inaktivera funktionen helt så spar du lite utrymme till.

Ursprungligen av illerG:

Jag ser det inte som bortförklaring.
Har man lyxen att ha TV-spel så kan han spela där istället för att installera Windows på en stackars MBP med liten HDD.

Vissa spel kan man inte ersätta! FIM Speedway Grand Prix är ett helt unikt spel som bara finns på PC och speedway är hans och min absoluta favoritsport, närmare religion än så kommer man inte. Då platsar inte något supercar spel på PlayStation...

Har inte testat än, men antar att jag kan starta från Mac OS X systemskivan och göra BootCamp partitonen större i DiskTools ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-06 16:22
Ursprungligen av LCR:

Har inte testat än, men antar att jag kan starta från Mac OS X systemskivan och göra BootCamp partitonen större i DiskTools ?

Jag tror inte du kan göra det utan att allt försvinner på den partitionen, och du måste installera om Windows.
Det finns tredjepartsprogram som fixar det, t ex PartitionMagic (vet ej om den finns till Mac), iPartition och några till.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte du kan göra det utan att allt försvinner på den partitionen, och du måste installera om Windows.
Det finns tredjepartsprogram som fixar det, t ex PartitionMagic (vet ej om den finns till Mac), iPartition och några till.

Lite dåligt med tanke på hur lätt man installerar BootCamp och att man kan göra det i DiskTools annars...

"Vell pöjken tuta, köp pöjken en bil" sa prins Bertil.

varför inte försöka skaffa en spelkonsoll? Det dräller ju av beg Playstation på blocket.
Det tar ner blodtrycket säkert 25 enheter jämfört med att hålla igång en PC för pöjken.

Ursprungligen av Goflorp:

"Vell pöjken tuta, köp pöjken en bil" sa prins Bertil.

varför inte försöka skaffa en spelkonsoll? Det dräller ju av beg Playstation på blocket.
Det tar ner blodtrycket säkert 25 enheter jämfört med att hålla igång en PC för pöjken.

Han har ju redan två spelkonsoller...

Ursprungligen av Goflorp:

varför inte försöka skaffa en spelkonsoll? Det dräller ju av beg Playstation på blocket.
Det tar ner blodtrycket säkert 25 enheter jämfört med att hålla igång en PC för pöjken.

Du läser uppenbarligen inte mina inlägg...

Han har redan PS3 och Wii, men de spel han vill spela finns bara för Windows...

Ja, sicket problem.....

Ser visst inlägg 18 att du nämner det.

men vafan... du skämmer ju bort dina ongar nåt så gruvligt.

Låt honom skaffa en egen PC då, och säg samtidigt att han får sköta den själv....

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, sicket problem.....

Ser visst inlägg 18 att du nämner det.

men vafan... du skämmer ju bort dina ongar nåt så gruvligt.

Låt honom skaffa en egen PC då, och säg samtidigt att han får sköta den själv....

Ser att du tar samma ställning som många föräldrar; "köp något som funkar så slipper man barnen."

Inte min stil!! Jag har ett mycket nära förhållande till mina barn, lägger massor av tid på att få till rätt lösningar och vi har massor av kul tillsammans.

Jag kämpar på, kanske gör om installationen med större partition.

Jag menade att du nog gör för mycket för dina ungar.

Har de så mycket spelplattformar... och ändå skall ha en till.

Nä, jag hade dratt en gräns och bett dem leka med kottar istället.

Men jag har inga egna ongar att skämma bort, du gör som du tycker och vill och jag skall knipa igen.
Min åsikt däremot är att du skämmer bort dem.

Bevaka tråden