Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD för systemet och originaldisken för lagring?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-17 03:40

Går det välja billigast modellen och stoppa i en SSD och installera Lion på? Och sen ha originaldisjen till bara lagring? Eller måste Lion ligga på den första interna hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-17 03:59

Ja det går!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-17 07:13

Det går, men det är ganska besvärligt att byta disk i en Mini, och gör du det så bryter du garantin.

En trevlig sak med Thunderbolt som finns på de nya Macarna är att det är snabbt nog att köra en extern SSD på. Så ett smidigt alternativ är att vänta tills det kommer prisvärda externa Thunderbolt-kabinett för hårddiskar och sätta en SSD i ett sånt. Inget mek, ingen risk att bryta garantin. Enda haken är att Thunderbolt är så nytt att det inte finns så många enheter för det än. Men det kommer!

  • Medlem
  • 2011-09-17 17:24
Ursprungligen av Vassius:

Det går, men det är ganska besvärligt att byta disk i en Mini, och gör du det så bryter du garantin.

En trevlig sak med Thunderbolt som finns på de nya Macarna är att det är snabbt nog att köra en extern SSD på. Så ett smidigt alternativ är att vänta tills det kommer prisvärda externa Thunderbolt-kabinett för hårddiskar och sätta en SSD i ett sånt. Inget mek, ingen risk att bryta garantin. Enda haken är att Thunderbolt är så nytt att det inte finns så många enheter för det än. Men det kommer!

De nya macminimodellerna är jätteenkla att byta både minne och hårddisk på. Det är dessutom någonting man får lov att göra utan att det påverkar garantin. De äldre modellerna av mini är lite meckigare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-17 17:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

De nya macminimodellerna är jätteenkla att byta både minne och hårddisk på.

Minne, ja. Hårddisk, not so much: Installing Mac Mini Mid 2011 Hard Drive Replacement - iFixit

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är dessutom någonting man får lov att göra utan att det påverkar garantin.

Nope: https://discussions.apple.com/thread/3111133?start=0&tstart=0

  • Medlem
  • 2011-09-17 17:47

Då hade jag kanske fel om garantin då, mea culpa. Jag tror däremot att iFixit blandat ihop guiderna för mini. Man behöver inte längre lossa och skjuta ut logikkortet för att byta HD. Ser man klart och tydligt på bla den här videoguiden.

Mac Mini 2011 Hard Drive & RAM Upgrade - YouTube

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-17 18:04
Ursprungligen av Korsriddaren:

Då hade jag kanske fel om garantin då, mea culpa. Jag tror däremot att iFixit blandat ihop guiderna för mini. Man behöver inte längre lossa och skjuta ut logikkortet för att byta HD. Ser man klart och tydligt på bla den här videoguiden.

Mac Mini 2011 Hard Drive & RAM Upgrade - YouTube

Seriöst, kallar du det där "jätteenkelt"? Jag har mekat datorer i 15 år, och till och med jag skulle tänka till en gång extra innan jag försökte mig på det där.

  • Medlem
  • 2011-09-17 19:03
Ursprungligen av Vassius:

Seriöst, kallar du det där "jätteenkelt"? Jag har mekat datorer i 15 år, och till och med jag skulle tänka till en gång extra innan jag försökte mig på det där.

Då har du uppenbarligen inte varit med på den tiden det innebar att skruva sönder datorn i molekyler för att byta HD. Tänker i synnerhet på Powerbook 1400, 5300 och liknande datorer. Även Performorna var helvetesmaskiner fulla med skarpa plåtkanter som man skar sig på när man skulle byta något inuti. Nya mac mini är en barnlek i jämförelse.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-17 19:14
Ursprungligen av Korsriddaren:

Då har du uppenbarligen inte varit med på den tiden det innebar att skruva sönder datorn i molekyler för att byta HD. Tänker i synnerhet på Powerbook 1400, 5300 och liknande datorer. Även Performorna var helvetesmaskiner fulla med skarpa plåtkanter som man skar sig på när man skulle byta något inuti. Nya mac mini är en barnlek i jämförelse.

Jo men bara för att det var jobbigare förr är det inte "jätteenkelt" nu. För att nåt ska klassas som jätteenkelt ska man kunna utföra det även om datorer inte är ett av ens största intressen, IMHO.

Jag får intrycket att trådstartaren inte hör till dem som har mekat Powerbooks och Performor, så att hävda att det är lätt att byta disk på en Mini känns ganska vilseledande.

  • Medlem
  • 2011-09-17 19:42
Ursprungligen av Vassius:

Jo men bara för att det var jobbigare förr är det inte "jätteenkelt" nu. För att nåt ska klassas som jätteenkelt ska man kunna utföra det även om datorer inte är ett av ens största intressen, IMHO.

Jag får intrycket att trådstartaren inte hör till dem som har mekat Powerbooks och Performor, så att hävda att det är lätt att byta disk på en Mini känns ganska vilseledande.

Utifrån de knappa rader som TS hittills presterat i tråden, tycker jag det vore klart förmätet att göra antaganden om dennes/as kunskapsnivå.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-17 20:03
Ursprungligen av Korsriddaren:

Utifrån de knappa rader som TS hittills presterat i tråden, tycker jag det vore klart förmätet att göra antaganden om dennes/as kunskapsnivå.

Tur att jag bara fick ett intryck och inte gjorde nåt antagande då.

Men just eftersom man inte kan anta en viss kunskapsnivå ska man vara försiktig med att klassa saker som "jätteenkla" bara för att man själv har många års erfarenhet av hårdvarumek.

hehe! det svåraste i denna operation är ju att få loss bottenplattan
Resten var ju enkelt som bara den. gäller bara att vara försiktig. Tog 10 min.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-27 12:56
Ursprungligen av c-man_blurayking:

hehe! det svåraste i denna operation är ju att få loss bottenplattan
Resten var ju enkelt som bara den. gäller bara att vara försiktig. Tog 10 min.

Som sagt, "lätt" är ett subjektivt begrepp. Det mesta är lätt om man har tillräckligt mycket erfarenhet, men det betyder inte att man kan rekommendera vem som helst att göra det.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-08 13:20

Lätt som en plätt skulle jag vilja säga. 7-8 skruvar och ett par kontakter som ska lossas. I med SSD'n och skruva ihop igen. Tog mig 5 minuter.

  • Medlem
  • 2011-11-04 20:30

Två snabba frågor då jag avser att genomföra en operation på min Mini i morgon:

1. Vad är skillnaden mellan OCZ 120GB Vertex 3 och OCZ 240GB Agility 3. Många rekommenderar den första. Men finns det några nackdelar med att välja den större disken för endast 1300:- extra?
2. Om man vill stoppa i originaldisken parallellt med den nya SSDn, vart kan man då hitta kontakter till logikkortet? Och vad heter kontakten?

Tacksam för snabbt svar.

Senast redigerat 2011-11-04 23:12
  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-11-05 09:36
Ursprungligen av Dalle:

Två snabba frågor då jag avser att genomföra en operation på min Mini i morgon:

1. Vad är skillnaden mellan OCZ 120GB Vertex 3 och OCZ 240GB Agility 3. Många rekommenderar den första. Men finns det några nackdelar med att välja den större disken för endast 1300:- extra?
2. Om man vill stoppa i originaldisken parallellt med den nya SSDn, vart kan man då hitta kontakter till logikkortet? Och vad heter kontakten?

Tacksam för snabbt svar.

1. Är nog inte så jättestor skillnad på dom förutom storleken då. Vertexen är väl marginellt snabbare och drar lite mer ström. Men det finns nog dom som har bättre koll på SSD-diskar.

2. Kontakten heter "Harddrive flexcable bottom". Apple part number: 922-9560 och går att köpa här: 922-9560 Apple Mac Mini Server (Mid 2010) Bottom Hard Drive Server Flex Cable

  • Medlem
  • 2011-11-05 10:16

Tack scinner för info. Är import det enda sättet att få tag på kontakten, ingen som vet någon som säljer den i Svea rike?

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-11-05 18:48
Ursprungligen av Dalle:

Tack scinner för info. Är import det enda sättet att få tag på kontakten, ingen som vet någon som säljer den i Svea rike?

Inte billigt men i Sverige. Swedatas E-butik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-11-05 19:12

När jag städade i förrådet i sommras hittade jag min gamla Performa. Tittade inuti den, det var fortfarande blodrester efter senast jag plockade isär den... jävla vassa plåtkanter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 21:57

Bumpar tråden lite för att kolla om någon hittat en svensk leverantör som har flexkabeln till ett lägre pris än 999:-

Jag beställde själv tidigare från ifixit men har lite brådis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 20:30

Svarar mig själv som jag tenderar att göra nu för tiden

Apple Cable, Flex, Upper Bay HD/ SSD, w/ tape - 076-1391 44US ink. frakt till Svedala

hur fort fick man den? De har ju rea på kabeln just nu... 22,95 USD
Står ju upper bay på denna.. ska det inte vara bottom?

1
Bevaka tråden