Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på RAM-minnen och RAM-minnen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2011-10-31 13:17

Är det stor skillnad på vanliga minnen och Apple-godkända minnen? Samma minnen (olika tillverkare) som kostar 400kr på webhallen vill den lokala Applebutiken ha över 2000 kr för. Vågar man gå på de billigare minnena?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 13:29

jag har inte haft några problem med "vanliga pc-minnen" i MacBook Pro

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-10-31 13:32

Kolla bara att minnesmodulerna har rätt hastighet (vilket Macarna kan vara lite känsliga för) - annars är det nog inga problem.

Till min Macbook (white) var get skillnad på vad jag tyckte vara likadana minnen. Köpte på webhallen enligt alla specifikationer jag kunde lista ut från bla. systeminfo i datorn.

De fungerade inte. Det visade sig dock att webhallen hade andra minnen som hade "samma" specifikationer, men som också var avsedda för macbooks.
Jag kommer dock inte ihåg exakt vad som var felet.

Fråga innan du köper är mitt tips!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-31 15:01

Om du köper från t.ex. RAM Memory Upgrade: Dell, Mac, Apple, HP, Compaq. USB drives, SSD at Crucial.com/uk eller Performance Upgrades; FireWire USB SATA Storage; Memory, more at OWC så väljer du vilken Mac-modell du har, så får du garanterat kompatibla minnen. Helt okej priser också.

Det är generellt inga problem. Undantaget är om man ska peta in 4 GB i lastgamla saker som min iMac från 2007, då nästan vad som helst funkar upp till 3 GB medan det blir jättekinkigt om man ska upp till 2 + 2 GB. Men jag betalade absolut inte några 2000, de "maskinspecifika" minnen jag köpte (efter flera återköp och desperata mailväxlingar) kostade bara en hundring mer än KVR. Kan nog ha varit Crucial.

Jag tror MacBooks från 2006-2007 har ungefär samma problem, för övrigt. Officiellt kunde de inte ha mer än 3 GB, men det går alltså att få in 4 om om man väljer exakt rätt minnen.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2011-11-05 12:00

Kan meddela att jag till slut köpte de billigare minnena, efter att ha dubbelkollat och jämfört sifforna med Apples minnen. De billigare minnena är nu installerade och allt funkar perfekt, till en sjättedel av Apples priser.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-11-08 11:20

I just detta fallet ÅF -> APR/Apple så handlar det om att de säljer i regel samma minnen med att Apple lägger på större avans.

Har precis som poqapontus råkat ut för att korrekta minnen från komplett och Crusial inte fungerat på min frun MB med funkade utmärkt i min MBP som har identiska minnen. Knatade då in och köpte (enbart) lite dyrare minnen hos en APR som de installerade och då fungerade det direkt.

Som sagt, inget fel på minnena och samma minne fungerade i min andra dator som har identiska specifikationer på minnet men ändå så gick det inte.

Förr var detta ett mycket större problem där oftast märkestillverkare som Compaq, Dell, Apple mfl krävde att man köpte dyra "originalminnen" då maskinerna fysiskt inte fungerade med standardminnen fast de enligt spec skulle fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-08 19:10

precis som det nämns så tror jag att ju äldre macbook desto mer problem kan det bli. nyare datorer tror jag inte (om man drar slutsatser från macrumors och andra stora forum) det blir några problem

Mina erfarenheter:

http://www.99.se/macbook-pro/289198-minnesproblem-macbook-pro-mid-2009-a.html

Jag skulle köpa de billiga, prova, och om de inte fungerar lämna tillbaka dem. Brukar inte vara nått problem om du går till en fysisk butik.

1
Bevaka tråden