Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac, trådlöst nätverk stängs av

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har fått ett problem med min iMac 21,5" nätverk.
När jag använt datorn ett tag och sedan går ifrån den så är allt bra, men när jag återvänder och ska ut på internet så är det som att det trådlösa nätverket slagit av. Lösningen på att få igång det är att slå av och sedan slå på Airport igen, och vips så finns internet.
Vi har även en macbook pro i7 som körs ifrån samma rum och den funkar helt klockrent.
En sak som kommit i samband med detta fel är att jag endast har 70% av airport hastigheten när jag mäter upp detta.

Förmodligen så har jag ändrat i någon inställning men vet inte i vilken, så därför vill jag fråga om någon här vet vad att göra.

Tack på förhand
Ronny

Ursprungligen av stigrolf:

...när jag återvänder... ...är det som att det trådlösa nätverket slagit av...

Händer det när datorn har varit i viloläge ("sleep").
Eller har skärmsläckaren gått igång?
Eller kan det även hända när datorn fortfarande är "aktiv"?

Och sen är det alltid bra att ha lite basinformation, t.ex:
Vilken iMac-modell är det?
Vilken version av OS X kör du?
Vilken typ av trådlöst nätverk är det? (11g, 11n, osv)

Senast redigerat 2011-11-03 09:27
Ursprungligen av stigrolf:

Hej.
Jag har fått ett problem med min iMac 21,5" nätverk.
När jag använt datorn ett tag och sedan går ifrån den så är allt bra, men när jag återvänder och ska ut på internet så är det som att det trådlösa nätverket slagit av. Lösningen på att få igång det är att slå av och sedan slå på Airport igen, och vips så finns internet.
Vi har även en macbook pro i7 som körs ifrån samma rum och den funkar helt klockrent.
En sak som kommit i samband med detta fel är att jag endast har 70% av airport hastigheten när jag mäter upp detta.

Förmodligen så har jag ändrat i någon inställning men vet inte i vilken, så därför vill jag fråga om någon här vet vad att göra.

Tack på förhand
Ronny

Har du kollat inställningar för "skärm/skärmsläckare/energispar" så att "vakna vid aktivitet" är markerad. Naturligtvis även tidsinställningar på respektive, så dom inte krockar med varann.

Hej. Ursäkta för att jag glömt skriva bas info.
Jag har en imac 21.5" med i3 processor
Jag kör med osX Lion
11N nätverk. Routern är en Dlink 855 och står 3-4m från datorn. Jag har 100Mbit internet till routern.
Detta slocknande kan komma om jag sitter och läser en sida och ska klicka mig vidare. Den börjar då söka precis som om den ska fortsätta till nästa sida men där blir den stående. Går jag då in i nätverksikonen och väljer stäng av WiFi för att sen slå på det, då funkar allt på en gång igen. Efter att den varit i viloläge så tar det alltid ett tag för den att få internet men det funkar i stort sett alltid.

Försök att byta kanal på Wifi. Det kan vara något/några som stör just på den aktuella kanalen. Även andra elektriska prylar kan störa.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2011-11-14 21:22

hade liknande problem, två enheter som en funka o andra ej. tröttna op bytte trådlös router och nu funkar allt bra. konstatera att min trådlösa router spöka.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-11-14 21:45

Om iMacen står 3-4m från routern (då det var en iMac du undrade om antar jag att den flyttas lika sällan som routern?), varför använder du inte bara en nätverkskabel? Stabilare uppkoppling, högre hastighet...

Har du dynamiskt eller statiskt tilldelade ip-adresser?

Hej. Jag har Imacen ståendes i vardagsrummet, därför har jag inte en nätverkskabel, det blir så ivägen om den ska gå tvärs över rummet. Jag har tänkt att det ska vara routern som skapar felet men det känns ju eländigt att skrota bort en router som jag betalat över 1500 för.
Jag har även en belkin N1 router som går mot ett annat nätverk som körs i huset, kanske ska testa den istället och se om det är så enkelt.
Har ni någon koll på vad som är BRA i routerväg?

De enheter som körs mot routern här är iMac 21,5", Macbook pro I7, 2st iphone 4, 1st HP laptop N1, Samsung 55"tv (via kabel), boxee (via kabel), sony ps3 (via kabel) sony surround (via kabel).
Finns det några "proffsgrejer" som lämpar sig? Finns det nå särskilt som funkar toppen med mac?
D-link dir-855 har ju dubbla frekvensband så macbook kör via 5ghz tror jag. Det ska ju vara bättre att använda har jag hört.
Hoppas ni vet nåt jag kan göra för jag vet inte nåt mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-23 13:26

Not Dead-Link.

Airport Extreme, säger jag. Jag har aldrig varit så nöjd med en router som efter jag fick den.

Tittade på en sådan igår. Funkar de mot vanliga pc också?
Ska till stormarknaden i morgon så då passerar jag Mac butiken och ska slå ett öga på den igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-25 23:33

Visst gör de det.

1
Bevaka tråden