Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med mitt trådlösa i hemmet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2011-11-04 19:05

hej jag har ett problem .jag har en airport extreme v5 sen har jag några datorer hemma här .har varit inne i airport extreme och lagt in macadresser och kallat dom tex 192.168.0.10 och framåt
lagt dom i dhcp reservationer

men då trodde jag att alla maskiner hemma skulle komma ut på nätet direkt .men visa av dom kopplar inte som dom ska
upp sej på nätet .får ingen åtekomst till internet.så tittar jag på info i info om nätverksanslutningen då står detta ip nr 169.254.137.74. då hittar den inte mitt nätverk får starta om datan och försöka med allt för att få igång internet sen kommer det till slut .

va ska jag göra för att få det att koppla upp direkt när man slår på datan detta felet har kommit den senare tiden

Varför kan du inte köra med dhcp rakt igenom ?

  • Medlem
  • göteborg
  • 2011-11-04 19:54

vet ej va du menar är ju inte så hemma på detta menar du att jag ska ställa in det på dom andra datorerna som krånglar

har lagt in allt i airport extreme eller kan jag göra på annat sätt

Kan du inte ställa in alla datorer på "DHCP" bara. Det är ju uppfunnet för att man skall slippa fiddra omkring och ge sina prylar IP-nummer.

Det kan bara finnas EN "DHCP-utskickare" på ett nätverk. Har du bredbandsmodem i väggen så sköter oftast det om detta.
Airport Expressen får du då ställa i byggläge.

Att lägga in Mac-adresser förstår jag inte heller varför du gör, visst, det går att lägga upp en lista på att bara vissa datorer skall få ansluta och att man på så sätt höjer säkerheten - förutom att det tar 5 min för en illasinnad som vill in på ditt nätverk att fixa en falsk Mac-adress...

Uppdatera alla "burkar" (bredbandsmodem, routers etc) som har inbyggd firmware innan du drar igång
Välj en kanal som inte utnyttjas av grannen. Sätt upp ett nätverk baserat på DHCP, använd en vettig krypering (ej WEP). Kör.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58507-sv

https://www.99.se/natverk-sakerhet/282627-behover-hjalp-med-att-satta-ett-hemmanatverk.html

Lite om säkerhet;
http://www.omwlan.se/artiklar/sakerhet.aspx

(total google time 1.33)

  • Medlem
  • göteborg
  • 2011-11-04 21:19

tackar har ett netgear modem från comhem. stängt av den inbygga routern i modemet så har jag kopplat in airport extream som jag har som rauter istället. macadresserna har min vän lagt in

Men börja så här

Sätt Netgear:en till att vara DHCP-"chef" och skicka ut IP-nummer till alla som frågar via DHCP.
Stäng av DHCP i expressen och kör den i sk Bryggläge

Ställ sedan in i alla datorer du vill ansluta att de skall använda sig av DHCP för att få en IP-adress.

Klart

  • Medlem
  • göteborg
  • 2011-11-04 21:54

ok tackar

  • Medlem
  • göteborg
  • 2011-11-04 21:57

en fråga till ska jag slå på nat i netgear då? för jag ser inget i modemet vad jag hittar DHCP

Gör inte som Goflorp säger då Comhem modemet/router CG3100 är den sämsta routern någonsin och bor du i mellersta eller norra Sverige kommer du få CRC-fel om routern är igång på grund av buggar i firmware.

Nej använd din airport extreme som router men plocka bort MAC-adress låsningarna så kommer det funka fin fint.

Ursprungligen av illerG:

Gör inte som Goflorp säger då Comhem modemet/router CG3100 är den sämsta routern någonsin och bor du i mellersta eller norra Sverige kommer du få CRC-fel om routern är igång på grund av buggar i firmware.

Nej använd din airport extreme som router men plocka bort MAC-adress låsningarna så kommer det funka fin fint.

Tack, det där var mer info än jag visste om.
Det är därför 99 är ett så grymt ställe. Finns alltid nån som kan det där lilla extra.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2011-11-04 22:12

ok bara gå in och ta bort dom på airporten då

Comhem har precis i dagarna släppt firmware "v28" i södra Sverige och jag som bor i Helsingborg har redan den.

Funkar mycket bättre då problemet är löst. Men den kommer inte rullas ut ännu i mellersta eller norra landet ännu.
Jag personligen använder mig av airport extreme som router då den är mycket stabilare än Netgear cg3100 - Comhem modem.

1
Bevaka tråden