Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers fråga: Hur multiplicerar jag två celler?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte använt mig av Numbers så mycket så jag har ingen större erfarenhet av formler mm.

Just nu försöker jag göra ett sammanställningsdokument i vilket vissa celler ska multipliceras ihop men jag lyckas inte hitta rätt formel o håller på att bli tokig på kuppen.

Tycker att detta borde funka:

=SUM(C2*D2)

Men när jag kör den får jag bara en röd triangel i den cellen(i denna rad E2) där jag lagt in den formeln. När jag klickar på denna får jag det som visas i nedanstående skärmdump

Ursprungligen av cogito ergo mac:

jag har inte använt mig av numbers så mycket så jag har ingen större erfarenhet av formler mm.

Just nu försöker jag göra ett sammanställningsdokument i vilket vissa celler ska multipliceras ihop men jag lyckas inte hitta rätt formel o håller på att bli tokig på kuppen.

Tycker att detta borde funka:

=sum(c2*d2)

men när jag kör den får jag bara en röd triangel i den cellen(i denna rad e2) där jag lagt in den formeln. När jag klickar på denna får jag det som visas i nedanstående skärmdump

[attach="config"]30954[/attach]

=c2*d2

Går det inte bara att skriva =C2*D2 ?

Då blir det såhär...

Men din formel är inte =c2*d2 i din skärmdump.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Men din formel är inte =c2*d2 i din skärmdump.

jag skriver in den som =c2*d2 men när jag slår Enter /return så blir den sådär

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-11-03 13:28

Som det står i felmeddelandet: värdet i cellen D2 (som refereras till med kolumnrubriknamn i formeln) innehåller inte ett numeriskt värde; detta eftersom du använt en punkt som decimalavgränsare istället för kommatecken.

Ursprungligen av spot:

Som det står i felmeddelandet: värdet i cellen D2 (som refereras till med kolumnrubriknamn i formeln) innehåller inte ett numeriskt värde; detta eftersom du använt en punkt som decimalavgränsare istället för kommatecken.

Tackar tackar, nu funkar det

Ok jag bygger på med en följdfråga, orkar inte läsa genom hela hjälpfilen o jag är tveksam om det hjälper ändå ;/

Hur skriver jag för att multiplicera två celler och avrunda resultatet uppåt till två eller inga decimaler?

Exempel: I den ena cellen har jag värdet 72.45, i den andra värdet 1.545

Strunta i hjälpfilen och bläddra lite bland verktygen. Ofta heter funktionerna vad de gör.

Här borde du kunna använda =AVRUNDA.UPPÅT(72,45*1,545;0) och =AVRUNDA.UPPÅT(72,45*1,545;2)
Byt ut siffrorna till dina cellreferenser.

Det sista argumentet i formeln anger hur många decimaler du vill avrunda till. Du kan även avrunda till 10-tal, 100-tal etc genom att ange negativa tal.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Strunta i hjälpfilen och bläddra lite bland verktygen. Ofta heter funktionerna vad de gör.

Här borde du kunna använda =AVRUNDA.UPPÅT(72,45*1,545;0) och =AVRUNDA.UPPÅT(72,45*1,545;2)
Byt ut siffrorna till dina cellreferenser.

Det sista argumentet i formeln anger hur många decimaler du vill avrunda till. Du kan även avrunda till 10-tal, 100-tal etc genom att ange negativa tal.

Tackar för den. Funkar bra när jag hittade vad det hette på engelska :). Det enda smolket är att jag inte verkar kunna kopiera formeln till andra celler utan måste skriva in den manuellt för vartenda cell vilket blir väldigt mycket skrivande. Om jag kopierar formeln o klistrar in den i en annan cell ändras formeln till, för att använda ovanstående exempel: =AVRUNDA.UPPÅT('72,45' '1,545'* "det nya värdet m tre decimaler på aktuell rad";2)

Jag fattar inte riktigt ditt exempel och vad som blir fel. Men det ska inte vara problem att kopiera eller fylla nedåt. Om du använder relativa referenser, vilket jag utgår ifrån, måste du bara se till så att cellen med formeln ligger på samma plats relativt de celler som den refererar till.

Dvs Anta att dina värden ligger i A2 och B2, och formeln avrunda.uppåt(A2*B2; 2) ligger i C2.
Om du då har andra värden i A3 och B3 så ska du kopiera (eller dra ner mha av nedre högra cellhörnet) formeln till C3 för att den ska räkna rätt. Kopierar du den till t.ex. D2 så blir det fel efter som den då refererar till B2 och C2.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag fattar inte riktigt ditt exempel och vad som blir fel. Men det ska inte vara problem att kopiera eller fylla nedåt. Om du använder relativa referenser, vilket jag utgår ifrån, måste du bara se till så att cellen med formeln ligger på samma plats relativt de celler som den refererar till.

Dvs Anta att dina värden ligger i A2 och B2, och formeln avrunda.uppåt(A2*B2; 2) ligger i C2.
Om du då har andra värden i A3 och B3 så ska du kopiera (eller dra ner mha av nedre högra cellhörnet) formeln till C3 för att den ska räkna rätt. Kopierar du den till t.ex. D2 så blir det fel efter som den då refererar till B2 och C2.

Det är nog ett referensfel det blir för vad det handlar om är att jag multiplicerar samma grundcell med nya värden för att klistra in resultatet i en ny cell under den föregående. Jag bifogar en skärmdump som förhoppingsvis hjälper lite

När jag skriver en formel för resultatet i Cell C4 blir formeln: =ROUNDUP(C2*B4;2)

Eftersom jag inte får detta att funka för mer än den första raden (C3) så sitter jag nu o skriver in en unik formel för varje rad vilket blir en del skrivande

I Excel låser man celler i formler med $ framför, testa med det, kanske funkar i Numbers också.

Ursprungligen av keptang:

I Excel låser man celler i formler med $ framför, testa med det, kanske funkar i Numbers också.

Kanske gjorde fel men resultatet blev det samma, dvs fel. Denna skärmdump visar hur formeln förvanskas när jag kopierat den till cellen under där den ursprungligen skapades. Förutom $ ser den likadan ut som innan

Ok, då fattar jag. Precis som keptang skriver måste du då använda en absolut referens till den cell som är statisk.

$A$2*B2

I numbers kan man smidigt ändra till absolut referens genom att klicka på den lilla pilen som dyker om du håller musen över en cellrefeens i formeln. Välj "absolute row and column" eller vad det nu heter i engelsk version.

För att låsa både rad och kolumn, alltså en specifik cell (om det alltid är B4), så bör det stå $B$4.

Jag testade med en annan funktion - SUM - o får samma felräknade resultat. Måste ha ngt att göra med vilka celler jag vill multiplicera. Det påminner på något vis om ett minne som inte tömts...avlägsna minnen av java programmering....

Ang vad du säger ovan keptang så är det inte alltid B4. När den variabeln som står i den cellen använts går jag ner till nästa rad - B5 - där det står en annan variabel som ska multipliceras med ursprungsvärdet i kolumnen dvs 61,91 i dumpen

Jag tycker din formel ser helkonstig ut. Varför siffror när du egentligen vill ha en referens?

Nåja, skriv =$C$2*B3 i cell C3. Kopiera ned. Det ska fungera

Du kan strunta i roundup om du bara vill slippa se fler decimaler. Markera aktuellt område och klicka några gånger på knappen ".0" i verktygsfältet tills du är nöjd. Ska du däremot klistra in i ett annat program kan det vara bra att faktiskt avrunda på riktigt.

I så fall skriver du =Roundup($C$2*B3;2) i C3 och kopierar ned.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tycker din formel ser helkonstig ut. Varför siffror när du egentligen vill ha en referens?

Nåja, skriv =$C$2*B3 i cell C3. Kopiera ned. Det ska fungera

Du kan strunta i roundup om du bara vill slippa se fler decimaler. Markera aktuellt område och klicka några gånger på knappen ".0" i verktygsfältet tills du är nöjd. Ska du däremot klistra in i ett annat program kan det vara bra att faktiskt avrunda på riktigt.

I så fall skriver du =Roundup($C$2*B3;2) i C3 och kopierar ned.

Tackar så mycket för hjälpen. Vad gäller siffrorna i dumpen jag la in sist så har jag inte skrivit dom. Det ser ut så när jag klickar på cellen

...men men men det funkar iaf inte. Om jag skriver "=$C$2*B3" så separeras $C från $2 o jag får ett syntaxerror. Skriver jag istället "=$G2*B3" funkar det för första cellen - C3- men inte för de efterföljande när jag kopierar formeln till dem. Klickar jag på en av dessa celler i vilket det inte blir rätt uträknat ser det ut som i min sista dump ovan

Nu tar jag helg från det här

Kom på lösningen:

=ROUNDUP($C$2*$B4;2)

dvs "absolute row and column" i första delen, "absolute column" i andra delen

1
Bevaka tråden