Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Till alla småbarnsföräldrar, detta är verklighet!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tittade på Uppdrag granskning i kväll, det handlade om ett par i Sandviken som blivit anmälda för sexuella övergrepp på deras döttrar av tjejens syster, lång historia, se programmet Uppdrag granskning | SVT Play

Jag råkar veta en hel del om situationen, och har gjort sedan någon dag efter att hela helvetet startade då mina föräldrar är grannar med paret, men det är inte vad jag vill lyfta fram utan ATT detta kan hända i vårt land. Jag är 60-talist, uppväxt med en frihet och öppenhet i ett land som alltid varit världsledande för sin naturlighet och positiva attityd till människan. Jag tror t.o.m. att jag skrivit om detta när det först hände, i surtråden?!...

Men när vi har ett samhälle, en institution som gör att ett enda samtal från en avundsjuk syster gör att en familj näst intill krossas så blir man mörkrädd.

Jag har tre barn och vi lever ett helt normalt skandinaviskt liv, men när dessa människor sitter vid rodret och tydligen har de medel att göra vad de vill, så har man lätt att hålla sej för skratt. När de kan komma och ta ens barn utan minsta bevis. Dessa människor sänker nivån till den hos länder som styrs hårt av religion eller mediahysteri (innefattar många många länder).

Jag är inte en hämndlysten människa, men jag kan inte se annat än att de människor som är ansvariga inte ska få gå fria från konsekvenser av vad de har gjort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-03 01:24

Ibland har man inte mycket att vara stolt över som svensk, man skäms som medmänniska och de ansvariga i fallet har jag knappt ord för, sparken vore en förolämpning mot familjen men en början i alla fall.

Nej någon skulle komma och plocka de ansvarigas trygga barn och sätta dom på skyddat boende, och låta dom smaka på sin egen medicin.

Inkompetenta idioter sitter och får storhetsvansinne på sin sociala arslen, livsfarligt.

Fy fan säger bara vilket skitland Sverige är ibland, och kom inte och säg något annat för då jävlar ska ni få svar på tal.

Ursprungligen av CUBEIS:

Nej någon skulle komma och plocka de ansvarigas trygga barn och sätta dom på skyddat boende, och låta dom smaka på sin egen medicin.

Nja, jag är Buddist och inte Muslim och en sådan reaktion skulle bara skada andra oskyldiga barn. Ett öga för ett öga är en av de stora svagheterna hos... Oops, detta var inte en religiös diskussion så jag stannar där.

Ursprungligen av CUBEIS:

Fy fan säger bara vilket skitland Sverige är ibland, och kom inte och säg något annat för då jävlar ska ni få svar på tal.

Håller inte med för 5 öre (fast sådana finns ju inte. Det är inte Sverige det är fel på utan vissa människor!! Dessa idioter finns det mer eller mindre av i ALLA länder. Åk till UK eller USA så finns det massor av dessa beßervißers. Den toleransen och förståelsen som visats av grannar och vänner visas inte där. I England så är de skyldiga så fort någon pekats ut!!

Vad jag menade var att i Sverige så har jag högre förväntningar på folk än så, för vi är ett bra folk och lever i ett bra land!!

Det jag gillade i ditt inlägg var "Inkompetenta idioter sitter och får storhetsvansinne på sin sociala arslen, livsfarligt."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-03 06:23

Jag har inte sett uppdrag granskning dokumentären men läst om händelsen och även sett klipp på Aftonbladets webb-tv. Det är skandalöst hur socialtjänst och även polisen agerar i förhör med ena barnet. Även åklagaren bör få gå planka. Det jävliga är att enskilda personer och i det här fallet en hel familj ska kunna utsättas för ett sånt här maktövergrepp. Jag håller LCR och CUBEIS.

De ansvariga måste få kännbara straff, men tyvärr kommer det inte hända. Polisen som som förhör barnet skulle ju inte ens få leda ett förhör där snatteri utreds och åklagaren är ju en samhällsfara utan like precis som socialtjänsten. Nästan så en Falling Down mot berörda personer skulle vara ok.

Edit: Starkt av föräldrarna att gå ut med detta och belysa hur illa detta har sköts.
Edit2: Skadeståndsbelopp för sånt här borde vara i mångmiljonklassen.

Sandvikens kommun går ut med följande meddelande: Uppdrag Granskning 2 november - Sandvikens kommun [NS4 version]

Bl. a. "Vi beklagar den svåra tid som föräldrarna gått igenom. Vi handlar utifrån en stark skyddslagstiftning som står på barnens sida. Tyvärr kan detta innebära att vuxna utsätts för stora påfrestningar i denna typ av svåra frågor."

Vart beklagar de den svåra tid barnen gick igenom, hemma hos en främmande familj utan minsta möjlighet att förstå varför? En var 6 år, min 6-åring hade nog hunnit tänka många tankar om vad hon hade gjort för stort fel som tvingat bort henne från sina föräldrar...

Jag blev både arg & ledsen när jag såg Uppdrag granskning. Den spontana känslan var lägg ner socialtjänsten, de gör ändå inte sitt jobb. Men det är inte fel på socialtjänsten utan på vissa tjänstemän som tror sig veta bättre än alla andra och vill visa att de har makt. De bryr sig inte om föräldrarna var skyldiga eller inte, de tog inte sig tid att kontrollera fakta. De ansvariga måste ställas till svars för orsakat familjen onödigt lidande. Tjänstemännen borde få en kort fängelsestraff (typ en vecka), så att de kan reflektera över det hemska de har gjort samt betala skadeståndet ur egen ficka! Skadeståndsbeloppet borde, precis som stile säger, vara i miljonklassen. Tjänstemännen har inte skött sitt jobb, de tog inte reda på sanningen.

Poliser/socialtjänstemän ska inte förhöra barnen, de har inte den rätta kompetensen eftersom barnen ofta har vilda fantasier och kan väldigt snappa upp vad en polis frågar och spinna vidare på den. Barnen har ännu inte lärt sig skilja mellan fantasi och verklighet. De som skall förhöra barnen är externa (ej anställda inom socialtjänsten eller polisen) specialutbildade pedagoger, som polisen/socialtjänsten anlitar, som vet hur man får ut korrekt information ur barnen genom att ställa de rätta frågorna. (Såg ett annat program om detta)

En socialtjänsteman skall alltid ta reda på sanningen innan de börjar agera, så slipper sådana tråkiga händelser upprepas.

När sådana saker inträffar blir ledsen av att vara svensk medborgare.

Socialtjänsten är ju hopplöst inkompetenta, över hela landet. När det då kombineras med påståenden om sexuella övergrepp så blir det ju rena sörjan.

Det värsta är att de, även i efterhand, vägrar inse sina brister, stå för sitt handlande, dra lärdomar, göra någonting alls som kännetecknar normalt ansvartagande beteende.

Jag betalar min TV licens och när sådan här program görs är det själ nog att betala.

Den funktion dessa journalister (Aftonbladets anställda är inte journalister) fyller en så viktig funktion i vårt byråkratiska samhälle och ska inte underskattas!

Håller med The Real Viking, en veckas fängelse skulle ge goda skäl för reflektion och korrektion. Inte hämnd utan personlig utveckling och bättring.

1
Bevaka tråden