Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro låser sig utan anledning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Har den senaste macbook pro i7:n med osx lion. problemet med min burk är att den rätt vad det är låser sig. pilen försvinner, inget på skärmen går att röra eller påverka på något sätt. även när jag stänger ihop laptopen fortsätter den att vara igång och äpplet slocknar inte som den vanligtvis gör. Har ni någon aning vad som har hänt? vore väldigtt acksam om jag kunde få hjälp med detta. eftersom det händer flera ggr/dag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-14 15:41

Inte så mycket info....
Har du installerat något nytt, hårdvara eller mjukvara? Sker det även efter att du har startat om den, och bara lämnar den, utan att starta några program alls?
Skapa en ny användare, och se om det sker då också.

hej, jag har exakt samma maskin och problem. när den låser sig så släpper det efter ca 1 min. Det händer flera gånger per timme. Allt uppstod efter uppgraderingen till lion. Har provat att skapa ny användare med samma resultat. Detta hände aldrig i gamla os. Inga nya program installerade. En annan sak so hänt efter uppgraderingen är cd läsaren inte heller funkar.
hur kontrollerar man "statusen" på mac?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-02 18:48
Ursprungligen av Kottemannen:

hej, jag har exakt samma maskin och problem. när den låser sig så släpper det efter ca 1 min. Det händer flera gånger per timme. Allt uppstod efter uppgraderingen till lion. Har provat att skapa ny användare med samma resultat. Detta hände aldrig i gamla os. Inga nya program installerade. En annan sak so hänt efter uppgraderingen är cd läsaren inte heller funkar.
hur kontrollerar man "statusen" på mac?

Det låter som de problem som kan uppstå med vissa SSD med SATA 3. Har du en sån installerad?

Ledsen men har ingen aning om vad det är du frågar efter=/ Berätta gärna hur jag tar reda på om jag har det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-02 19:23
Ursprungligen av Kottemannen:

Ledsen men har ingen aning om vad det är du frågar efter=/ Berätta gärna hur jag tar reda på om jag har det.

Om man har det vet man nog om det.

SSD = Solid state disk. En betydligt snabbare ersättare för vanlig mekanisk hårddisk.
SATA 3 = Anslutningen/gränssnittet som används för nyare SSD för att komma upp i högre hastigheter. OS X sägs ha dåligt stöd för SATA 3, trots att det finns stöd för det i själva hårdvaran.

Edit: De SSD som finns som tillval när man köper en Mac har bara SATA 2, så en SATA 3-disk måste man installera själv. Därav mitt första påstående att man borde veta om man har det.

Ok, då har jag nog inte SATA 3;)
Men faktum kvarstår,en dator som hänger sig samt en cd/dvd spelare som inte läser=(
Fortfarande intresserad av att veta om det finns en funktion som kontrollerar datorns "välmående". Har kollat Mac clenaer som jag tror jag kommer att köpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-02 20:12
Ursprungligen av Kottemannen:

Fortfarande intresserad av att veta om det finns en funktion som kontrollerar datorns "välmående". Har kollat Mac clenaer som jag tror jag kommer att köpa.

För att köra Apple Hardware Test håller du inne "D" under uppstart av datorn.

Intel-based Macs: Using Apple Hardware Test

Letar datorn måne efter en nätverksenhet (en annan dator, en nätverkshårddisk, mediespelare etc) som inte längre finns på nätverket?

1
Bevaka tråden