Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker tips på bra "gå-och-stå"-skor

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Börjar min andra praktikperiod om en och en halv vecka och har nu slitit ut mina ordinarie skor. Skulle behöva ett par skor som är sköna att gå och stå i hela dagarna och som inte förstör en redan ganska tunn studentbudget. Några tips? De får gärna vara lätta och luftiga och samtidigt klara av en tappad kanyl utan att man sticker sig. Ok, kravspecen var kanske lite överdriven. Pallar i alla fall inte att gå i kängor i fem veckor, då blir jag ett fall för min egen ortopedavdelning.

  • Medlem
  • 2011-11-02 20:59

Foppatofflor?

Ursprungligen av Spata:

Foppatofflor?

Never! Aldrig ägt ett par, kommer aldrig att göra det...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-02 21:13

När jag jobbade på labb för många år sedan, så köpte och använde alla sandaler från Scholl.
Sandaler - Skor - - Scholl SE Online Website

Ursprungligen av Mija:

När jag jobbade på labb för många år sedan, så köpte och använde alla sandaler från Scholl.
Sandaler - Skor - - Scholl SE Online Website

Bra tips! Vet du som bor här nere var i Malmö man kan prova/köpa?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-02 21:22
Ursprungligen av Capeman:

Bra tips! Vet du som bor här nere var i Malmö man kan prova/köpa?

Nej just nu har jag ingen koll, butiken i Malmö stängde dom förra året.

Slå dom en signal och hör ifall det finns någon återförsäljare i staden. Kontakta oss - Scholl SE Online Website

Hela halva sjukhuspersonalen där jag jobbar går på Mijas tips.

Scholl is the shit om du skall stå hela dagar.

Skall du däremot gå, inne, ute osv finns det ju andra grejer.
Enbart ute - kängor
Enbart inne - kör scholl

Har du en affär där de kan kolla din pronation (din vinkel på fötterna) kan det vara värt att göra en sådan undersökning, t ex om du brukar få ont i knäna när du går mkt... då har man oftast fel pronation. Eller mer korrekt, fel skor i förhållande till sin pronation.

Ursprungligen av Goflorp:

Hela halva sjukhuspersonalen där jag jobbar går på Mijas tips.

Scholl is the shit om du skall stå hela dagar.

Skall du däremot gå, inne, ute osv finns det ju andra grejer.
Enbart ute - kängor
Enbart inne - kör scholl

Har du en affär där de kan kolla din pronation (din vinkel på fötterna) kan det vara värt att göra en sådan undersökning, t ex om du brukar få ont i knäna när du går mkt... då har man oftast fel pronation. Eller mer korrekt, fel skor i förhållande till sin pronation.

Det lutar åt Scholl, även om jag helst inte skulle vilja ha sandaler - men det är bara en subjektiv känsla. Ute kommer jag inte att gå, kulvertar o s v. Bra tanke med pronationen. Får inte ont i knäna av att gå och stå, däremot ryggen, om golvet är hårt.

Ursprungligen av Goflorp:

Har du en affär där de kan kolla din pronation (din vinkel på fötterna) kan det vara värt att göra en sådan undersökning, t ex om du brukar få ont i knäna när du går mkt... då har man oftast fel pronation. Eller mer korrekt, fel skor i förhållande till sin pronation.

Lite off-topic när det gäller att bara stå och gå, men pronation är inget man ska bry sig om. Det finns en (ganska nytillkommen) idé om att pronation är något man måste förebygga eftersom det av någon anledning vore skadligt ifall foten sticker iväg lite åt sidan, men det är pseudovetenskap. Dessutom ganska absurt att mer än halva mänskligheten skulle ha en anatomisk defekt som måste rättas till - hur klarade vi oss i så fall innan 80-talet, liksom?

Hela pronationsgrejen har för övrigt debunkats ganska elegant av idrottsmedicinsk forskning de senaste två-tre åren. Det senaste jag såg var en randomiserad studie där skorna med bästa pronationsstödet gav betydligt värre resultat än neutrala skor, och allra mest besvär fick deltagarna som pronerade mest (vilket är precis tvärtom jämfört med hur det "borde" ha blivit). Själv pronerar jag utav helsicke, och har aldrig haft så glada fötter som efter att jag kastade ut allt vad pronationsstöd heter.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-02 21:29

Att du får ont i ryggen är nog bara för att du är ovan vid att stå mycket, ryggmusklerna behöver träna upp sig.

Kanske inte rätt för ändamålet, men kanske kan någon annan ha nytta av det. Jag står ibland på mässor 5-6 dagar i sträck och står upp 10 timmar om dagen, ibland kan man inte ens sitta ner och äta i 15 minuter. Då finns det bara ett alternativ - Crocket & Jones. Handgjorda engelska skor som måttbeställs hos skomakare. Kostar skjortan, men mina 3 par som jag köpte för 10 år sedan ser ut som nya. Min skomakare lovar att de håller 15 år om du missköter dem, så i det långa loppet är de riktigt billiga.

Ursprungligen av pmarriott:

Kanske inte rätt för ändamålet, men kanske kan någon annan ha nytta av det. Jag står ibland på mässor 5-6 dagar i sträck och står upp 10 timmar om dagen, ibland kan man inte ens sitta ner och äta i 15 minuter. Då finns det bara ett alternativ - Crocket & Jones. Handgjorda engelska skor som måttbeställs hos skomakare. Kostar skjortan, men mina 3 par som jag köpte för 10 år sedan ser ut som nya. Min skomakare lovar att de håller 15 år om du missköter dem, så i det långa loppet är de riktigt billiga.

Ska tänka på det inför framtiden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-02 22:27
Ursprungligen av Capeman:

Skulle behöva ett par skor som är sköna att gå och stå i hela dagarna och som inte förstör en redan ganska tunn studentbudget.

Gå till en yrkesbutik. Kan inte nog betona vikten av detta om du står mycket i jobbet. Gör en otrolig skillnad. Kolla med Procurator. De har butik i Malmö, gå dit och prova. Skyddsutrustning, kontorsvaror, papper, kemprodukter, | Procurator AB

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-02 23:31

Precis som PlanB skriver så besök Procurator. Finns nog fortfarande i Fosie. Har själv arbetat i en yrkesklädesbutik och arbetar idag i en elektronikaffär och står och går hela dagarna. Har själv ett par ejendals skor med anpassad skosula och får varken ont i ben, fötter eller rygg och då är jag också ganska "tung" men skorna gör skillnaden. En dag råkade jag ta fel skor och fick ont överallt.

http://www.ejendals.se/1198.php#itemid=129077 dessa använder jag och måste vara det bekvämaste jag gått i. Kanske inte passande färg eller utseende för vården men i mitt yrke så fungerar dom mycket bra.

Förstår att pengar kan vara ett problem för en student men vågar nog säga att ett par bra skor som kostar lite mer kan nog vara värt det i längden.

Viktigaste är väl nästan att det inte är foppatofflor. Det finns betydligt mindre vetenskap bakom vad man ska ha på fötterna än man kan tro, men det verkar finnas ett samband mellan plantarfasciit ("hälsporre") och hur mjuka skorna är. Kan låta lite bakvänt, men blir mer logiskt om man lägger till att vi faktiskt vet att mjuka/dämpande skor inte dämpar några stötkrafter, utan snarare förhindrar smärtförnimmelser så vi luras till felbelastning.

Scholl-sandaler låter som en mycket bra idé. Själv kör jag med Teva-skor med luftig ovansida i mesh. Funkar ganska bra, men är man läkarstudent så tillbringar man mycket av den stående tiden i opsalar där man inte får ha sina egna skor utan måste byta till landstingets träskor. Alltså inte särskilt värt att ruinera sig på skor, viktigare då att skaffa stödstrumpor - fötterna blir redigt svullna efter 8 timmars stillastående!

Senast redigerat 2011-11-03 10:46
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-03 11:28

I yrkesbutiken har man återigen störst chans att få rätt råd. Där handlar det inte om bara sälja så mycket som möjligt till vem som helst, utan tanke på om kunden är nöjd och kommer tillbaka eller inte. De vet vad som fungerar i verkligheten och inte. Sedan kan jag ju som sko-fetischist tycka att yrkesskor ibland är onödigt fula, och är glad att jag för tillfället kan unna mig klassiska brittiska skor i 2000kr-klassen och uppåt. Men skulle jag stå och gå i 8-10 timmar per dag är det inget snack om att komfort är 100% prio.

1
Bevaka tråden