Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat i Lion: Förlorad anslutning kräver utloggning/inloggning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett återkommande problem med iChat i Lion. Om jag förlorat anslutningen till ett Jabber-konto så går det inte att få tillbaka den utan att starta om datorn, det räcker inte med att t.ex. starta om iChat bara.

Felmeddelandet lyder: iChat förlorade anslutningen till Jabber-kontot "xyz". Ett nätverksfel inträffade.

Är det någon annan som känner igen problemet? Jag är rätt säker på att problemet inte har något med Google att göra (detta är ett Google Talk-konto), utan någon bugg i iChat.

Jag ska gå på jakt bland iChats filer för att se om det finns någon plist eller cache eller liknande som man kan radera för att slippa starta om hela datorn.

Edit: Det är inte en omstart av datorn som krävs, det räcker med att logga ut ur OS X och sen in igen. Jag har uppdaterat rubriken på tråden för att reflektera detta.

Senast redigerat 2011-11-02 10:29

Du verkar inte vara ensam om problemet, flera på nätet som postat på olika forum om samma sak.

Fast jag har tyvärr inte hittat någon lösning.
Verkar ju som iChat inte stänger ner ordentligt.

Ah, ja jag har sett andra som postat om det på Apples forum, men det är så mycket brus där också (och, som ett sidospår, det finns en kille i Apple iChat-forum som ständigt svara på alla frågor och hans insats är behjärtansvärd, men ärligt talat så gör han nog mera skada än nytta genom att han inte har någon aning om problemet utan leder folk i fel riktningar hela tiden så de slösar sin tid på meningslös felsökning där det inte är problem).

Hursomhelst, tre tillägg angående detta problem:

1) Det gäller inte bara Jabber, har problemet uppstått gäller det alla konton, i mitt fall ett AIM-konto och ett Jabber-konto.

2) Det behöver inte en omstart, det räcker med att logga ut ur OS X och sen in igen. (Men det är ändå rätt drygt för alla program måste avslutas/startas.)

3) Jag har testa att gå igenom cache och plist-filer och annat i ~/Library men inget jag gjorde verkade lösa problemet, så jag är tveksam till att felet ligger där.

Har sett på flera ställen att folk har ändrat portarna som protokollen kör via, har du testat det?

Nej, inte testat. Kan göra det nästa gång det uppstår. Nu är jag bara glad att det fungerar igen efter att ha loggat ut/in

Nu drabbades jag av problemet igen, men denna gång hittade jag en mycket bättre lösning än sist, från Apples forum:

Had the same problem when I upgraded to Lion. I found that showing the iChat preferences, selecting the account tab and then unchecking the "Enable this account box" and then rececking it put iChat back online.

Med andra ord, öppna iChat -> Inställningar... -> Konton -> Kontoinformation och klicka ur sedan i "Aktivera det här kontot" så fungerar det att logga in igen, utan att man behöver göra något mera. Suveränt!

Det verkar vara ett utbrett problem. Jag har samma fel och upptäckte det där med att avaktivera kontot när jag felsökte för ett tag sedan.

Jag har även provat tipset med att rensa ut alla gamla prefs. Men felet var tillbaka dagen efter.

1
Bevaka tråden