Ah, ja jag har sett andra som postat om det på Apples forum, men det är så mycket brus där också (och, som ett sidospår, det finns en kille i Apple iChat-forum som ständigt svara på alla frågor och hans insats är behjärtansvärd, men ärligt talat så gör han nog mera skada än nytta genom att han inte har någon aning om problemet utan leder folk i fel riktningar hela tiden så de slösar sin tid på meningslös felsökning där det inte är problem).
Hursomhelst, tre tillägg angående detta problem:
1) Det gäller inte bara Jabber, har problemet uppstått gäller det alla konton, i mitt fall ett AIM-konto och ett Jabber-konto.
2) Det behöver inte en omstart, det räcker med att logga ut ur OS X och sen in igen. (Men det är ändå rätt drygt för alla program måste avslutas/startas.)
3) Jag har testa att gå igenom cache och plist-filer och annat i ~/Library men inget jag gjorde verkade lösa problemet, så jag är tveksam till att felet ligger där.