Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android eller iPhone - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Även om mitt stall av Apple-produkter ökat stadigt genom åren (två iMacs, 1 MBP, 1 Air, 1 Mini, 2 iPods, 1 iPhone och lite annat) så försöker jag hålla ett "öppet sinne" för andra produkter. Hittills har det bara blivit väldigt mycket Mac för att de har kännts så mycket bättre än allt annat på marknaden

I alla fall, jag har en 3Gs som börjat se sina bättre dagar. Lite repig, sprucken i plasten, batteri som inte är så bra längre osv, men fungerar fortfarande helt ok. Jag var sugen på att uppgradera till en 4S, men.. Ska jag vara ärlig kändes den inte så upphetsande. Siri är inget jag kommer att använda, och fotar gör jag nästan bara med min digitalkamera. Kikade på Android 4-keynoten, och det ser faktiskt ut att ha kommit ikapp iOS riktigt bra. Senast jag testade en Android-lur (nåt år sen) kändes det mesta knöligt, hackigt osv, men de verkar ha löst de flesta av dessa barnsjukdomar nu. I ärlighetens namn ser det ut att vara bättre än iOS på flera punkter (och sämre på vissa).

Det jag undrar är - är det någon som kört både Android och iOS (och inte bara testat en stund, utan kört båda i några månader eller så) som kan uttala sig om skillnaderna? Vad upplever ni som bättre eller sämre?

Jag vet att ett macforum säkert är fel ställe att fråga på, men det vore kul med lite saklig information om hur Android fungerar i jämförelse med iOS i dagligt användande (ringa, surfa, apps, kompatibilitet mot Mac, uppgraderingar, användargränssnitt osv osv). Alla synpunkter uppskattas!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-31 15:29

Jag använder en av varje (4S och Nexus S) dagligen och jag föredrar iOS.

Visst är den mer anpassningsbar, vilket är kul att leka med i början, men det känns mest som det är kosmetiskt. Jag upptäckte även att om man ska ha vettiga widgets eller lockscreens så måste man ta fram plånboken. Jag hade fått uppfattningen av att Android var mer ett "gratisställe". Det är ju lite mer "firhet" när det gäller applikationer och vad de kan göra m.m. på Android som är trevligt, men det gör ju också att man kan få större problem med applikationer som ställer till det.
Jag använder androidmobilen som jobbtelefon så har inte så mycket erfarenhet av surfa och spela spel på den, men det jag har testat är ganska likvärdigt.

Överlag tycker jag det är två väldigt lika plattformar och de flesta funktioner fungerar på liknande sätt. Inget av dem är heller felfria, det finns grundläggande saker som man saknar på båda.

Personligen ser jag Windows Phone som ett mer spännande system än Android.

Tack för feedbacken - däremot har jag en följdfråga. Du skriver att det är väldigt lika plattformar men att du föredrar iOS, och att det saknas grundläggande saker på båda. Vad är det som får iOS att "väga över", och vad tycker du saknas på Android?

Att det kostar med apps och widgets även på android har jag räknat med, precis som på iOS. Tror att tiden då det fanns massa fullfunktions-apps att plocka hem gratis är mer eller mindre över nu.

WP verkar iofs väldigt trevligt, men jag tycker inte att det verkar riktigt moget än, så jag kommer att avvakta till nästa mobilköp innan jag funderar på wn windowsmobil tror jag bestämt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-31 16:05
Ursprungligen av Kermit:

Tack för feedbacken - däremot har jag en följdfråga. Du skriver att det är väldigt lika plattformar men att du föredrar iOS, och att det saknas grundläggande saker på båda. Vad är det som får iOS att "väga över", och vad tycker du saknas på Android?

Att det kostar med apps och widgets även på android har jag räknat med, precis som på iOS. Tror att tiden då det fanns massa fullfunktions-apps att plocka hem gratis är mer eller mindre över nu.

WP verkar iofs väldigt trevligt, men jag tycker inte att det verkar riktigt moget än, så jag kommer att avvakta till nästa mobilköp innan jag funderar på wn windowsmobil tror jag bestämt.

Vad som väger över är att jag har använt iOS sedan 2008 men bara Android i ett halvår. Så jag är helt enkelt mer bekväm och har massor av appar m.m. i Apples värld. Så länge jag inte ser några stora nackdelar med iOS (och stora fördelar med Android) så lär jag inte byta helt. Hade jag börjat med Android hade jag förmodligen valt den plattformen.

Det som jag tycker saknas på Android är väl någon killer-feature som "sticker ut" för att jag ska byta. De är som sagt i grund och botten ganska lika, med den skillnad att man får lite mer anpassningsbarhet hos Android. Dock till kostnaden att det är lättare att strula till det.
Sen att det är lite grundläggande saker som att man inte kan flytta mail i exchangeappen är ju en annan sak, men det mesta går att lösa med att köpa appar för det.

En bra grej som sticker ut lite hos Android är att man kan byta ut standardapparna så som "Meddelanden", "Kalender" helt och hållet.

Ang. gratisappar så tog jag upp det mest eftersom man brukar höra det som argument.

Ang. WP så håller jag med dig där lite faktiskt, min nästa jobbmobil blir nog en sådan.

Jag kör både Android och iOS nu, och använder Windows Phone 7 titt som tätt. Det är svårt att rekommendera ett OS utan att veta mer om vad du ska använda den till. Men jag tycker fortfarande att Android är stökigt att använda, dålig struktur på mail/kalender och Android Market.

Skulle jag köpa en telefon privat idag så skulle jag köpa en iPhone 4S för att den är toksnabb, bra kamera och fungerar löjligt bra överlag högre kvalitet på appar (tycker jag). Tycker att iOS är mer städat och finputsat än Android.

Skulle jag köpa en telefon till företaget (och om den skulle användas i en Microsoft miljö, dvs. med Exchange, Lynch, Office365 osv.) så skulle jag köpa en Windows Phone 7. Känns fräscht och har mycket bra integration med ovan produkter, Nokia Lumia 800 är en kanontelefon!

Enda som idag skulle få mig att köpa en Androidtelefon är hårdvaran, för där ligger t.ex. Samsung långt framme. Men då summan av delarna ändå inte blir större än iPhone + iOS så spricker det.

Bara mina 2€

Tack, jättekul att få höra lite input

Angående vad jag använder telefonen till - jag är väl ingen telefongeek som gör exakt allt med telefonen, men jag gillar att ha den som "nytto-device". Jag surfar, kollat twitter / facebook, kör VNC/Remote Desktop, skriver mail, lägger in påminnelser för viktiga saker och liknande. Gillar att pilla med "bra att ha"-apps också (typ navigator, app för att styra torrents-downloads, appar för att snabbt söka upp saker på nätet (typ fota streckkod, nummerskyltar osv och direkt få info om det)).

En av anledningarna till att jag sneglat på android är att jag idag kör apps som kräver jailbreak på iOS men inte på Android - t ex att automatiskt slå upp vem som ringer på hitta.se/eniro innan man svarar, få twitter-flödet på lockscreenen o dyl. Där verkar det mer "fritt" på Android. Men jag förstår hur du menar, Android verkar ha mycket "vilda västern" bland sina apps. Kan tro att det är knöligt att få till apps som fungerar felfritt på i stort sett alla upplösningar och OS-versioner också, det är ju en grymt fragmenterad marknad. Det är väl en av orsakerna att jag kör iOS idag - det är som sagt grymt välputsat och fungerar alltid 100%. Apps som buggar / inte fungerar som man vill blir jag TOKIG på :). Man vill såklart att allt ska funka perfekt "out of the box".

Widgets är också lite lockande - att t ex kunna se realtidsuppdaterad balans på lönekontot eller senaste tweetsen på hemskärmen är klart praktiskt, men ingen dealbreaker. Dock lite synd att iOS inte lagt till något liknande, hade faktiskt väntat mig det i iOS 5.

Jag kör enbart mac på jobbet och privat, så integration med Exchange o dyl är egentligen inte intressant. Jag kör inte heller gmail, men antar att det går bra att lägga upp vilken imap-server som helst utan problem.

Överlag verkar valen stå mellan:

iOS: Stabilt, kvalitétsapps, genomtänkt gränssnitt, lite begränsat
Android: Bra hårdvara, mer frihet i apps/widgets, men gränssnitt och apps som ofta kan behöva lite finputs.. Sedan slipper man såklart iTunes, det ser jag som en fördel också

Senast redigerat 2011-10-31 22:28

Jag skulle faktiskt sätta upp bra hårdvara på iPhone också

Jag kör dagligen android (jobbet) och iOS. Android är inte konsekvent. Deras fyra knappar gör mig irriterad varje gång som jag försöker förstå var backknappen ska ta mig denna gång eller om det finns något under menyknappen

Standardmejlappen suger...

Tangentborden på HTC är bedrövliga och om jag lägger in ett vettigare tangentbord så blir mejlappen ännu mer värdelös

Hemskärmar vs program stör mig varje gång...

Jag tycker inte att widgets är sp användbart som man först tror. De flesta tar upp en hel skärm i alla fall så jag måste swappa mellan skärmarna (i stället för att starta en app)

Och vad är det med HTC och alla klockor? Behöver jag hur många widgets som helst för att visa något som står i statusbaren? Har alla htc användare så dålig syn?;)

Ja, jag har frågat runt lite, och åsikterna är minst sagt blandade. Folk som är van iPhone klagar väldigt ofta på usability / gränssnitt hos Android. Samma gäller iofs folk som kört Android länge - de klagar på iPhonens brist på en massa saker, att typ inget går att ställa in som man vill ha det osv. Jag skulle gissa att det till stor del är en vanesak. Alla tycker olika, så det är svårt att få något definitivt svar.

Det gör det ju inte lättare att välja, det bästa vore att få testköra en 4S och t ex en S2:a i någon vecka eller två vardera och sedan fatta beslut, men det är ju lite knepigt att hitta någon man kan låna.

Dessutom, toppmodellen som alla rekommenderar just nu är S2 - det kommer en ny om någon vecka eller tre (Galaxy Nexus), men när man kollar specar är exakt allt på den sämre än S2:an förutom snäppet högre upplösning. Det verkar som att alla väntar på nästa stora släpp som blir efter nyår någon gång.. Man kanske får göra som alltid tidigare - vänta ett tag till och se vad som kommer både på iPhone och Android-sidan

Jag körde iphone fram till 3gs - sedan bytte jag till android. För min del är det helt och hållet en fråga om att bestämma över min egen telefon. Eftersom jag använder telefonen som en microlaptop med ganska mycket officeanvändning i första hand och PIM i andra hand så var det som fick mig att gå över naturligtvis den fria filhanteringen, som jag helt enkelt inte kan leva utan. Att jag i samma veva för gott kunde avinstallera det i särklass sämsta program jag sett från någon professionell programvaurleverantör sedan åtminstone slutet av 90-talet - itunes - var naturligtvis grädde på moset. Jag har inga större synpunkter på skillnaderna i övrigt - användargränssnitten är mig egala. Som en liten extra bonus ser jag förmågan att använda mig av tredjepartsappar för känsliga applikationer (mångbanksklienter och terminalklienter), något jag inte vågade under ios-modellen av programdistribution. Vad gäller wp7 har jag förstått att de gått på iosmodellen med tvångssync och låst filsystem, så den är heller inte aktuell för mig.

Kort sagt, vad som är bäst för dig beror på hur pass datorlik din användning av telefonen är.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-12-15 22:23

Hej,

Alltid skoj att läsa objektiva (och subjektiva) ärliga åsikter utan pajslängande

Jag är gammal Androidägare sedan G1 tiden (sitter fortfarande på en Nexus One i väntan på vad som händer nästa år) men har sedan 2 månader en iPhone 4 som jobbnalle.

Hur man upplever dessa beror ju väldigt mycket på vad man en gång i tiden startade med och hur ens hårdvaror i övrigt ser ut. Jag har kört Mac (mini) tidigare men är nu endast pc-människa.

Det jag direkt kan säga är:

- ljudet i iPhone 4 är betydligt bättre än i min nexus (hörlurar/line-out till stereo)
- Jag har en Yamaha mcr-840 anläggning med iPod-docka där nallen får tjänstgöra (klockrent)
- Många spel är otroligt snyggt gjorda på iPhone. Så har det inte varit på Android-fronten fram tills nyligen (tegra cpu)
- Gränssnittet känns simplare på iPhone vilket jag tror bidrar mycket till flytet (dvs, inga widgets, inte samma avancerade multi-körning)
- iTunes ogillar jag extremt mycket. Det tog ett tag att komma in i konceptet med synk, etc. Föredrar mer dra-och-släpp/filhanterare

- Jag gillar att individuellt anpassa mina grejer och där briljerar Android.
- Jag är van vid back, home, menu och search knappar och tycker iPhones home-knapp beter sig helt sjukt (som sagt, vanesak)

M v h

Danne

Jag tycker att detta exempel från HTC säger allt
Skriv ett mejl när det ser ut så här...

Och notera att detta är inte ett tredjepartsprogram - det är HTC standardtangentbord och standardmejlapp

Ursprungligen av BlackSmp:

Skriv ett mejl när det ser ut så här...

Hehe inte mycket plats till själva innehåller. Ser ju iofs ungefär likadant ut på iPhone, fast tangentbordet tar bara upp halva skärmen och toolbaren högst upp krymper i landskapsläge.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hehe inte mycket plats till själva innehåller. Ser ju iofs ungefär likadant ut på iPhone, fast tangentbordet tar bara upp halva skärmen och toolbaren högst upp krymper i landskapsläge.

Ungefär? Man ser 5 textrader på en iPhone, det är ganska olikt det BlackSmp visar upp.
[ATTACH="CONFIG"]31439[/ATTACH]

Ursprungligen av keptang:

Ungefär? Man ser 5 textrader på en iPhone, det är ganska olikt det BlackSmp visar upp.
[ATTACH="CONFIG"]31439[/ATTACH]

Ja det stämmer.

Ursprungligen av keptang:

Ungefär? Man ser 5 textrader på en iPhone, det är ganska olikt det BlackSmp visar upp.
[ATTACH="CONFIG"]31439[/ATTACH]

Jo,man ser inte mycket, men du ser i alla fall något av det som du skriver:)

Det som är jobbigt är att det är HTCs standardtangentbord, det går att installera andra 3rd party men de har då andra brister som gör att de inte går ihop med HTC:n

Jag begriper inte att man släpper igenom sådant där men samtidigt offrar tid på "femtiosjutton" olika varianter av klockwidgets...

Nåväl, nu har jag bitchat klart...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-12-16 08:53

BlackSmp,

Ser helt sjukt ut

Är själv helt allergisk mot tillverkarnas egna "förbättringar" och skal och kör därför alltid vaniljvarianten av Android

BTW: Gruber länkade till denna jämförelsereview som verkar rätt balanserad. Det rör sig iofs om Nexus och 4S/IOS5 men en ganska balanserad genomgång

Review: Real Life With The Galaxy Nexus Android 4.0 Smartphone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-26 00:53

Köpte en androidlur för att vidga vyerna mellan 3gs och 4gs.

Allt finns ju där, det är grymt att man kan köpa en fungerande smartphone för en tusing eller två.

Men fan vad det känns som att ALLT, från hårdvaran till mjukvarutbudet är andrasortering.

Det är bloatware och hela kittet. Som att köpa en Dell-Pc. :/

Batteritiden är i bästa fall halva iPhones och det kräver it-tekinerkunskap att hålla telefonen kry.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-02-27 16:27
Ursprungligen av snigel1:

Köpte en androidlur för att vidga vyerna mellan 3gs och 4gs.

Allt finns ju där, det är grymt att man kan köpa en fungerande smartphone för en tusing eller två.

Men fan vad det känns som att ALLT, från hårdvaran till mjukvarutbudet är andrasortering.

Det är bloatware och hela kittet. Som att köpa en Dell-Pc. :/

Batteritiden är i bästa fall halva iPhones och det kräver it-tekinerkunskap att hålla telefonen kry.

Köper du något billigt är det inte konstigt att det känns som andrasortering, det är stor skillnad mot topp-modellerna.

Jag har kört android sen HTC Hero, men kommer nog välja en iphone nästa gång. Jag är trött på tillverkarnas urusla förhållningssätt till uppdateringar och att de inte kan hålla sig ifrån att lägga in massa skräp.
Tvekar lite pga iphones begränsade filhantering, men jag får nog leva med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 18:27

Har kört första IPhone och iPhone 4, men kör nu Samsung Galaxy Note med sin 5.3" skärm. Visst finns det fördelar med Android, som för min del Notens medföljande penna, som låter mig skriva med Grafitti (Palm Pilot skrivstilen) som finns som system app att ladda ner för Android. Det som slår en direkt är att trots Notens snabbare processor än iPhone 4S, så är upplevelsen påtagligt segare. Systemet är mycket sämre än iOS där. Varför jag inte får behålla kontakten med Wifi på Noten, förstår jag inte. Min iPhonePadPod har alltid kontakt när jag kommer intill. Uppskattar Notens stoooora skärm, men nyttan avtar med att varken medföljande webbläsare eller Opera är bättre än IPhonens Safari, trots mindre skärm. Batteritiden ungefär densamma. Använder mest min iPad, så skitsamma vilken lur jag pratar i. Kanske Android 4 förändrar min syn på Android, just nu rekommenderar jag iOS till alla om man inte har speciella behov som jailbreak av iOS inte kan möta.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-02-29 16:56

Det beror ju helt på vad man värdesätter och hur man använder luren. Jag har en Androidplatta (Toshiba tjockisen) bara för att jag vill kolla mycket på film (vill ha widescreen) och den gör det jag vill utan att konstra nåt speciellt. Det som Json_81 skriver är värt att tänka på en extra gång; iom att android oftast bara är "bassystemet" som tillverkarna ska langa på ett extra skal på - typ Sense eller Touchwiz, så kan det ibland ta ett bra tag innan mjukvaran blir uppdaterad, även om android i sig uppdaterats. HTC Hero var ett riktigt skräckexempel, vill jag minnas...

Jag har en Galaxy Note och en iPad. De kompletterar varandra ypperligt och för min del är Noten den logiska kombinationen av en tablet och telefon. Någon seghet upplever jag inte med Noten men å andra sidan kör jag alltid med avancerat hackande (root, ny kernel, ny ROM, överklockning, undervoltning m.m) och annan launcher o.s.v då jag är "egocentrisk" och anser att ingen tillverkare kan få fram det jag själv vill ha ut. Med den konfiguration jag använder är jag helt nöjd.

Som smartphone-system betraktat anser jag överlag att Android ger det jag vill ha, vilket iOS i en iPhone inte klarar av. iPad är en annan historia, detta då den är betydligt mer "datorlik" i hanteringen och inte har det "dumma gränsnitt" som den lilla skärmen (i iPhone) nödvändiggör.

Resultatet är att jag föredrar Android när det handlar om en smartphone men iPad när det gäller en tablet som kan komplettera och integrera bra med ett Mac-baserat system.

Apples mobil matchar helt enkelt inte vare sig mina behov eller krav på hur det skall fungera och vara utformat.

Däremot är iPhone utmärkt för de som vill ha en "enkel" mobil men som är relativt funktionsrik. Dock vill jag hävda att en iPad är ett bättre val om man vill ha en optimal iOS-upplevelse då den stora skärmen gör det betydligt lättare att ta fram program som blir datorlika och effektiva.

Min egen Note är konfigurerad på detta vis:

Hemskärmen:

Låsskärmen:

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Hemskärmen:
[ATTACH="CONFIG"]32322[/ATTACH]

Låsskärmen:
[ATTACH="CONFIG"]32323[/ATTACH]

Innan jag går vidare... det där var den mest avskyvärda hemskärm jag sett! Herregud... jag får migrän! Ta inte illa upp nu, Matts, men du har NOLL känsla för det estetiska!

Personligen har jag totalt snöat in på iPhone sen jag köpte min första 2008. På slutet har jag dock ledsnat lite på Apple och är lite lur på en Android. Efter omsorgsfull research har jag kommit fram till att vassaste Androiden måste vara Galaxy Nexus. Det enda som talar emot ett köp är egentligen den stora skärmen. Jag har alltid upplevt iPhone som i det största laget och kan inte tänka mig en ännu större telefon.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Hemskärmen:

Som jämförelse:)

Nu har jag börjat bli less på min 3Gs. Det ska erkännas att jag gillar den massor, men den skaffades typ på lanseringsdagen och har tuffat på non stop sedan dess, och åldern börjar ta ut sin rätt. På senare tid har den börjat slå av sig själv spontant när den är under ca 20% batteri, eller om jag har GPS:en på och under ca 50% batteri blir det samma sak. Högtalaren börjar låta rätt svagt, den är repig och sprucken osv.. Kort och gott, jag behöver ny telefon.

Jag gillar iPhone helt klart, men är lite sugen på att bilda mig en egen uppfattning om android. Man har ju läst mycket, men inget går ju upp mot lite hand-on experience. Så frågan är - vilken modell ska jag köra på? Pris spelar inte så stor roll, och jag har gärna en "värsting" - dvs snabb CPU / GPU med bra / stor skärm, mycket bling-bling osv. Däremot är jag rätt lost på androidtelefoner, så jag vet inte vilken modell som hade passat bäst. Har det skett några stora släpp på sistone? Galaxy S2 verkar ju vinna nästan alla tester, men det tar ju emot att köpa en telefon som är nästan ett år gammal.. Jag vill ju gärna ha ICS på den också utan att behöva mecka in det själv, men vissa modeller kanske man får räkna med lite pill. Har ni några förslag, vad skulle ni rekommendera?

PS, Matts, är inte 4 klockor på låsskärmen lite mycket? Men det verkar ju iaf finnas mycket möjligheter att configga utseende / funktioner iaf.

Detta är väl den nyaste just nu tror jag: HTC One X - Privat - tre.se

Klockorna på låsskärmen kommer av följande:

1. Jag vill ha en HTC-väderklocka.
2. Jag föredrar en analog klocka som komplement.
3. Sliderklockan är en effekt av att temat har en klocka inlagt, jag har gärna haft någon annan text där men det går inte att ställa in.

Idealet hade varit en integrerad digital/analog klocka av den typ som finns i Cookies Home Tab för HTC Sense 2.5.x i Windows Mobile.

I mitt fall är jag extremt nöjd med Galaxy Note. Den är ypperlig, fungerar mycket stabilt och bra - samtidigt är den ett utmärkt komplement till iPad genom att den kan agera mini-tablet även då man inte tagit med sig sin iPad.

Jag är kanon nöjd med min Samsung Galaxy S2. Köpte den vid lansering efter att ha använt iPhone 3GS sen den lanserades.
iPhone blir lätt "tråkig" efter ett tag - tycker jag. Så jag behövde få ha en annan mobil "emellan".. för nästa blir garanterat en iPhone 5

Ursprungligen av agronberg:

Jag är kanon nöjd med min Samsung Galaxy S2. Köpte den vid lansering efter att ha använt iPhone 3GS sen den lanserades.
iPhone blir lätt "tråkig" efter ett tag - tycker jag. Så jag behövde få ha en annan mobil "emellan".. för nästa blir garanterat en iPhone 5

Jag har väl ungefär samma syn. Jag har en iPhone 4 nu men tänker mig en Android nästa gång. Apple ligger mig varmt om hjärtat (så klart!) men det är så mycket som stör mig med deras produkter (datorerna undantaget.... PC har inte en chans där!).

Jag är fullständigt nöjd med min hemskärm och kan meddela direkt att estetik i form av minimalism inte är min grej, helt enkelt. Modernistisk arkitektur i form av boxar med släta ytor är inte riktigt min favorit heller.

På samma vis är jag inte heller ett fan av hemskärmar som är tomma på information, gärna kombinerat med stora ikoner. Informationsrikt och effektivt skall det vara.;)

Jag har sett ett antal s.k "snygga" hemskärmar av typen minimalistisk, d.v.s en enkel textklocka och i stort sett inget mer - hemskärmar som ofta hyllas för sin estetik - dock delar jag inte den uppfattningen.

Nej, för min del är det äldre dekorerad formgivning som gäller. I mobilen är det effektivitet som är prioriterat och att ha den information jag har på hemskärmen är helt enkelt det som passar mig bäst.

Jag kan förstå "huvudvärken" då folk idag verkar dra hårt åt det minimalistiska hållet.

Bevaka tråden