Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnader mellan InD CS4 och CS5?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-11-01 22:54

Vi ska snart byta ut Indesign CS4 mot CS5. Vilka skillnader skulle ni peka ut som tydligast för "normalanvändaren" (på en dagstidning)?
Jag kommer direkt på markeringscirkeln i mitten på monterade bilder. Vad mer bör man peka på som förändringar?
(Jag är ingen normalanvändare och hoppar mellan CS4 och CS5 så jag har fått lite svårt att se vad som är nytt.)

Och nej, CS5.5 är inte ett alternativ.

MiniBridge kan vara till hjälp för att montera in bilder till exempel. I övrigt känner jag inte att det är så enormt stor skillnad.

Det är mängder med skillnader:

Updated for CS5.5: So you think Adobe InDesign... - Rufus Deuchler

Vilka som är betydelsefulla för er är ju en bedömnings- och värderingsfråga, men jag skulle kunna tänka mig bl.a:

* Mellanrumsverktyg
* Autopassning av bilder
* Text som spänner över flera spalter / delar in text i spalter
* Förbättring av vertikal justering i textbox
* Förbättring av markeringsbeteendet
* Flertrådad PDF-export (export i bakgrunden)
* Presentationsläge

När det gäller scripting är det många mycket stora skillnader, främst i event-hanteringen, stöd för idle tasks och framför allt det nya CSSDK, som gör det möjligt att på ett enklare (dock inte väldigt enkelt) sätt bygga egna paneler och plugins som integrerar på i stort sett samma sätt som traditionella C++ plugins

  • Medlem
  • 2011-11-02 22:05

Vad är detta:

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

* Autopassning av bilder
* Förbättring av vertikal justering i textbox
* Förbättring av markeringsbeteendet
* Presentationsläge

Skönt att vi äntligen kan lägga ut produktion av "egna paneler och plugins som integrerar på i stort sett samma sätt som traditionella C++ plugins" på redigerarna!

Ursprungligen av Baron:

Vad är detta:

Skönt att vi äntligen kan lägga ut produktion av "egna paneler och plugins som integrerar på i stort sett samma sätt som traditionella C++ plugins" på redigerarna!

Nej, det kan du inte, men personer som du, jag och andra utvecklare kan göra tillägg som i sin tur påverkar deras vardag.

  • Medlem
  • 2011-11-02 22:20

Bra sammanställning!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-11-02 22:32

CS5 har, som kan ses, en hel del trevliga nyheter. En sak som är mindre trevlig är den prestandasänkning man får på köpet. CS4 var i mitt tycke markant rappare.

  • Medlem
  • 2011-11-03 11:27

Det fattar jag väl...

stjälplinjer

Det finns en del nya "finesser" vad gäller hjälplinjer. Det har varit rätt stormigt på Adobes forum om detta. Det är ett enda virrvarr av linjer.

Det är ungefär som att äta på restaurang och kyparen stannar kvar vid bordet och frågar "smakar det bra?" var 5e sekund. Det är ju trevligt att han gör det men vi behöver äta också.

Jag tror du ska provköra först så ni kan trimma vad som är på och av som default innan det sjösätts.

Varför är inte 5.5 aktuellt? Den trend jag tycker mig ha sett är att Adobe orkar med en .1-uppdatering sen blir det inte fler. Det fortsatta buggfixandet flyttar vidare till nästa större version av programmet.

  • Medlem
  • 2011-11-03 23:08

Vi har redan 5.0 i produktion för läsplattetidningen. Det akuta syftet med att lyfta pappersproduktionen från 4.0 är att komma upp i samma version som för läsplattan, och den har vi ingen anledning att lyfta nu.
5.0 och 5.5 skiljer sig inte på några viktiga sätt i vår produktion, så vi väntar in 6.0 innan vi börjar fundera på ett byte över hela linjen.

Ok då är jag med.

För läsplattor händer det dock mycket nu mellan versionerna jämfört med trycksaksproduktion och 5.5 har bättre verktyg för läsplattor. Så jag vet inte om er produktionsenhet håller med om "ingen anledning att lyfta nu".

  • Medlem
  • 2011-11-04 12:56

De extrabitar vi (Bonnier, kanske andra också) har i CS5 motsvarar ungefär det som kom i den kommersiella 5.5.

Aha... coolt.

Någon som vet om jpg-exporten fungerar klanderfritt numera?

Ursprungligen av CyberPet:

Någon som vet om jpg-exporten fungerar klanderfritt numera?

Jag har nog använt det i alla ID-versioner och aldrig sett några problem.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-11-05 00:11

Jpeg-export: inga probs. Vad skulle tidigare problem varit?

Det är rätt vanligt att man ser en helvit pixelrad - speciellt i lägre upplösningar.

1
Bevaka tråden