Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskrasch?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ärade medlemmar.
Jag har ett stort problem som avser en MacBook (2010, sista vita modellen).
När jag försöker att starta datorn stannar den vid den gråa startskärmen med äpplen och "snurran" och en progress bar som aldrig når längre än ca 5%. Där står den sedan antingen helt stilla, eller så dör datorn bara helt.
Har försökt att starta felsäkert med statusdiagnostik, som vid fschk säger att den inte kan reparera skivan (hdd:n?).
Försöker sedan att starta från installationsskivan, men möts där istället bara av felmeddelandet att jag måste starta om datorn.
På hårddisken ligger tre viktiga arbeten som jag måste få tillgång till snarast, och macsupport vill ha 995:- för att felsöka datorn akut (dvs under denna vecka), och det känns verkligen som en allra sista utväg.
Har någon/några varit med om detta och lyckats lösa problemet?
Oerhört tacksam för hjälp!

/Desperado

Om du har tillgång till någon annan mac så kan du ju prova detta: How to use and troubleshoot FireWire target disk mode

Jag hade också provat att starta med DiskWarrior-disk - DiskWarrior 4 - The Disk Utility for Mac Disk Repair, Mac Directory Repair, Mac Disk Recovery, Mac Data Recovery - men en sådan har du väl inte kanske, och det tar väl lite tid att få hit den ifrån leverantören, om du inte som sagt har en annan dator där du kan ladda ner och bränna en förstås. Men bra att tänka på en annan gång kanske. Det är alltid bra att att ha tillgång till lite grejer när diskarna är på väg att haverera, för det händer alltid förr eller senare.

Annars är det nog att ta erbjudandet ifrån MacSupport...

  • Medlem
  • 2011-10-31 17:36

1. Prova FireWire target disk mode

2. Sätt hårddisken i externt FW eller USB-kabinett, för över filerna fort som attan till något annat medium.

3. Sätt hårddisken i annan mac, som extradisk, prova extrahera filerna.

Använd INTE något reparationsprogram eller liknande innan du tagit back-up på filerna!!!

Jag har här även en 2009 macbook som har fw, vilket den nyare tyvärr inte har, så target disk blir svårt..
gäller fortfarande eventuella garantier trots att man skruvar upp och plockar ur hårddisken på en macbook? är rädd att apple har lite anala servicevillkor..

  • Medlem
  • 2011-11-01 13:27
Ursprungligen av joelthedeen:

Jag har här även en 2009 macbook som har fw, vilket den nyare tyvärr inte har, så target disk blir svårt..
gäller fortfarande eventuella garantier trots att man skruvar upp och plockar ur hårddisken på en macbook? är rädd att apple har lite anala servicevillkor..

Alla moderna macbooks och MBP:s har i princip RAM och hårddisk så lättillgängligt att även Apple säger att det är ok för användaren själv att byta. Bra instruktioner finns annars på iFixit.

MacBook Unibody Model A1342 Hard Drive Replacement - iFixit

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 13:38

Nu är väl den vita i plast som trådstartaren har, inte en unibody.

  • Medlem
  • 2011-11-01 15:13
Ursprungligen av Konrad:

Nu är väl den vita i plast som trådstartaren har, inte en unibody.

Trådstartaren sade sig ha en macbook från 2010, och redan i slutet av 2009 kom unibodymodellen av macbook.

MacBook "Core 2 Duo" 2.26 13" (Uni/Late 09) Specs (Late 2009, MC207LL/A, MacBook6,1, A1342, 2350*) @ EveryMac.com

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-02 21:09

"en MacBook (2010, sista vita modellen)."

Ganska tydligt tycker jag, även om någon missuppfattat årtalet.

  • Medlem
  • 2011-11-02 21:49

Det som kanske även tål att påpekas i sammanhanget, om någon till äventyrs skulle vara osäker på detta, är att unibody inte måste vara i aluminium. Den sista macbooken är en unibodymodell i vit plast, dvs en helgjuten konstruktion, med endast bottenplatta.

1
Bevaka tråden