Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avancerad lösning med strömmande ljud och bild

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om två veckor ska jag befinna mig på en arena och styra en storbildsskärm och ljud från mitten på arenan. VGA-anslutningen som ger bildskärmen är tillgänglig i ett serverrum. Förra året drog vi knappt 50 m skarvad VGA-kabel (tre kablar) vilket var lättstyrt från planen men det uppstod glapp då folk trampade på kabeln och signalen brast under sändning som gick att återupprätta ett par minuter senare.

Ett halvår senare använde jag samma storbildsskärm i ett annat syfte. Då skulle även ljud spelas men ej synkat till bilden. Då styrdes ljud från ett kontrollrum och en dator stod i serverrummet (se delar av exempelbild) och styrdes med Screen Sharing från kontrollrummet. Som mellanhand användes en airport express.

Vid detta tillfälle kommer det krävas ljud synkroniserat med bilden och tanken är att återigen styra med VNC och en airport express som länk. Testade därför hemma att strömma ljud från master-dator till styrdator (med SoundFly) så att ljudet kunde plockas ut ur denna med 3,5mm-kontakt. Tyvärr uppstod grov fördröjning på airport-expressnätverket. Testade då med att skapa ett dator-datornätverk och då var fördröjningen knappt märkbar (klart godkänd för ändamålet). tyvärr är avståndet för stort för dator-dator.

Så här är kopplingen tänkt att se ut:

Mina tänkbara lösningar:
1. 50 m 3,5mm hane till 2xRCA.
fördelar: ingen fördröjning, bra ljudkvalité?
nackdelar: Kan gå sönder då den måste dras där folk går. Finns det så lång sladd?
lösningar: Hänga upp i taket?

2. Annan strömningsmjukvara
Önskar förslag på sådan

3. Annan basstation för att undvika fördröjning
airport extreme?
annan?

4. Överföra ljud på annat sätt, mediaströmmare?

5. Överföra bild på annat sätt?

ps. Använder helst Mac men krävs PC så kan jag köra bootcamp.

Väldigt tacksam för svar!

MVH

Testa med en remote desktop-app som t.ex. CrazyRemote som kan streama både bild och ljud (VNC har ju bara bild).

Funkar bra för mig. Finns säkert andra remote desktop-appar som funkar för både ljud & bild också, men CrazyRemote är den jag fastnat för (efter att ha testat typ allt).

Hmm, tolkar jag det rätt om förstår att den bara fungerar med client på iphone?

För långa sträckor fungerar det som regel bra med koaxialkabel. De kan dessutom vara ganska stryktåliga. Om det egentligen är smidigast att styra allt från datorn inne på arenan kanske du kan dra videokabeln till arenadatorn via oskarvade koaxialkablar istället för flera skarvade VGA-kablar.

En sån här adapter i varje ände och sedan fem parallella koaxialkablar med BNC-kontakter kanske fungerar? Man får väl silvertejpa friskt, för att skydda kablarna och hålla dem på plats. Det bästa är ju att dra kablarna där det blir så lite trampande som möjligt. Det kan vara dyrt att köpa flera långa koaxialkabler, men de brukar gå att hyra till bra pris.

Jag har själv inte testat att köra flera parallella koaxialkablar så här, men någon annan kanske vet om det fungerar över längre sträckor?

1
Bevaka tråden