Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs Mercedes

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iPilot:

Hade du strategiskt köpt en ny skottkärra var 6.e månad hade jag tyckt att du var lika galen. Det handlar ju liksom inte längre om att man byter ut den för att den behöver bytas utan för att man själv ingått i nån typ av sinnesställning där "en bil som fortfarande doftar ny inte är tillräcklig för mig".

Och givetvis skall man erkännas för det man åstadkommit, men för mig är det mer respektabelt då det kommer från andra utan att jag själv för den delen ska behöva stoltsera med det för att det ska uppmärksammas.

Vad är det som får dej att tro att han stoltserade bara för att han köpte en ny Merca hela tiden ?

Det var ju bara en billig Merca, och att han körde UTAN plåt visade att det INTE hade med något storhetsvansinne att göra, snarare tvärtom!!

Undrar vad du tycker om alla rika snubbar som köper bilar för 5 miljoner styck, kanske inte ens bara EN...

Måste alla köra Toyota Prius och inte byta innan tre för att vara accepterade???

Senast redigerat 2011-10-30 08:39
Ursprungligen av iPilot:

Det handlar ju liksom inte längre om att man byter ut den för att den behöver bytas utan för att man själv ingått i nån typ av sinnesställning där "en bil som fortfarande doftar ny inte är tillräcklig för mig".

Har man pengar så varför inte, det var ju ingen Ferrari, eller 17 stycken ens, utan som LCR skrev, bara en sketen j** Merca. Det är väl skönt att ha en ny bil hela tiden, finns väl inget som är värre än gamla bilar som bara går sönder. Behoven är som baken, olika.
Jag köper strategiskt nya Macar hela tiden, inte varje halvår, men brukar alternera vilken som går först mellan den bärbara och den stationära. Då brukar det bli mellan 1 och 2 år mellan bytena ungefär. Är det acceptabelt? Varje år kanske är också för mycket?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-29 17:59
Ursprungligen av ;:

Steve Jobs kanske var "mentalt handikappad". Som genier brukar vara...

Ursprungligen av Wire:

Steve Jobs kanske var "mentalt handikappad". Som genier brukar vara...

Förmodar att du menar Socialt handikappad, för IQ'n var det nog inget fel på.

Eftersom jag hade svårt att låta bli att börja läsa biografin bakifrån
Fick upp ett avsnitt om att han inte ville ha skyltar för att han annars ofta hade blivit förföljd, och inte ville annonsera med var han bodde genom skyltarna.
Som ofta, så finns det nog många svar till den sortens 'halvknäppa' ställningstagande.
Ja menar, hur många skyltlösa 'Mercor' av den sorten fanns det. Vet man tillräckligt mycket om Steve för att vilja förfölja honom så hade de väl vetat om hans udda beteende i att inte vilja ha skyltar ändå. Men det är klart, om någon bara såg honom...ah, whatever

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-30 11:31

Är ni sköna eller? Hör ni inte hur det låter eller? En ny Mercedes var 6.e månad?? Ni talar om skottkärror och Mac.ar men glömmer bort ståndpunkten i det hela. Dessutom; att köra utan plåt kan likväl tolkas som att stoltsera då han troligtvis var en av väldigt få som också gjorde så.

Kan för övrigt tilläggas att jag själv skulle kunna köpa loss en merca var 6.e månad om jag så velat, jag väljer att inte göra det då det är otroligt arrogant och säger mer om ens negativa sidor som individ snarare än det positiva du lyckats åstadkomma i ditt liv.

För mig låter det som om ni försvarar en persons handlingar bara för att personen är den han är snarare än att ni försvarar handlingen i sig. Frågan är om ni sagt samma sak om Muammar al-Gaddafi, Hosni Mubarak eller Saddam Hussain gjort något liknande..?

Ursprungligen av iPilot:

...Frågan är om ni sagt samma sak om Muammar al-Gaddafi, Hosni Mubarak eller Saddam Hussain gjort något liknande..?

Den typen av (väldigt!) hypotetiska liknelser kan vi väl lämna därhän, tycker jag.

Jag tycker att vi håller oss till det som tråden faktiskt handlar om, utan att blanda in en massa "om".

Sådant tenderar att spåra ur, på något sätt, förr eller senare.

/Mod

Ursprungligen av iPilot:

Kan för övrigt tilläggas att jag själv skulle kunna köpa loss en merca var 6.e månad om jag så velat, jag väljer att inte göra det då det är otroligt arrogant och säger mer om ens negativa sidor som individ snarare än det positiva du lyckats åstadkomma i ditt liv.

För mig låter det som om ni försvarar en persons handlingar bara för att personen är den han är snarare än att ni försvarar handlingen i sig. Frågan är om ni sagt samma sak om Muammar al-Gaddafi, Hosni Mubarak eller Saddam Hussain gjort något liknande..?

För dig skulle det säkerligen då vara en ansträngning att skaffa en ny Merca varje halvår, och att du överhuvudtaget nämner det säger mer om dina värderingar än om Steve Jobs värderingar. Avundsjuka säger jag.

För Steve var det godis-pengar, och handlade säkerligen inte om mycket annat än komforten och föredelen av att slippa ha nummerplåt som tråden handlade om. Det kan ha sina fördelar att skydda sitt privatliv och sin integritet på diverse sätt. Eftersom det finns massa puckon som tycker det ena och det andra som de överhuvudtaget ska skita i. Bland annat vad folk gör med sina pengar. Om de har förtjänat dem på ett etiskt sätt tycker jag folk ska bara hålla käft. Det är ett understatement att han förtjänade varje $ han tjänade, vad han och Apple har gjort för världen. Så tycker jag

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-30 13:05
Ursprungligen av panther:

För dig skulle det säkerligen då vara en ansträngning att skaffa en ny Merca varje halvår, och att du överhuvudtaget nämner det säger mer om dina värderingar än om Steve Jobs värderingar. Avundsjuka säger jag.

Till att börja med saknar du totalt grund i att spekulera i huruvida det vore ansträngt för mig att göra ovanstående eller ej. Nog är jag avundsjuk på sättet han byggde ett företag som Apple men för den delen tänker jag inte sluka alla dumheter personen i fråga gör bara för att han är han. Ni talar om Steve Jobs som om att han vore en Gud, som att han aldrig kan fela. Att allt han gör är rätt och accepterat, men välkommen till verkligheten, för så är det inte..

Ursprungligen av panther:

Eftersom det finns massa puckon som tycker det ena och det andra som de överhuvudtaget ska skita i. Bland annat vad folk gör med sina pengar. Om de har förtjänat dem på ett etiskt sätt tycker jag folk ska bara hålla käft.

Fantastiskt vad individer kan vara primitiva ibland..

Ursprungligen av iPilot:

Kan för övrigt tilläggas att jag själv skulle kunna köpa loss en merca var 6.e månad om jag så velat, jag väljer att inte göra det då det är otroligt arrogant och säger mer om ens negativa sidor som individ snarare än det positiva du lyckats åstadkomma i ditt liv.

Arrogant ??? Vilken planet lever du på ???

Kolla ett lexikon så får du reda på vad ordet betyder...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-30 15:55
Ursprungligen av LCR:

Arrogant ??? Vilken planet lever du på ???

Kolla ett lexikon så får du reda på vad ordet betyder...

Känner du dig levande och att livsglädjen är på topp efter den kommentaren eller?
Denna diskussion har som så många andra på detta forum totalt spårat ut så fortsätt diskutera det ni, jag tackar för mig.

Ursprungligen av iPilot:

Känner du dig levande och att livsglädjen är på topp efter den kommentaren eller?
Denna diskussion har som så många andra på detta forum totalt spårat ut så fortsätt diskutera det ni, jag tackar för mig.

Nej, det var ett rakt svar på en överdriven reaktion. Du säger att Steve Jobs var "arrogant" för att han köpte en ny bil 2ggr om året, jag anser att han var raka motsatsen.

Hade han velat visa sin överlägsenhet hade han köpt en Bugatti Veyron eller liknande (inte i en diskret gråsilver), köpt personliga plåtar med något kaxigt och haft en egen parkeringsplats med en stor "Steve Jobs" skylt.

Tror inte det är diskussionen som spårat ur utan...

Hallå!...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-30 16:18
Ursprungligen av iPilot:

Är ni sköna eller? Hör ni inte hur det låter eller? En ny Mercedes var 6.e månad?? Ni talar om skottkärror och Mac.ar men glömmer bort ståndpunkten i det hela. Dessutom; att köra utan plåt kan likväl tolkas som att stoltsera då han troligtvis var en av väldigt få som också gjorde så.

Kan för övrigt tilläggas att jag själv skulle kunna köpa loss en merca var 6.e månad om jag så velat, jag väljer att inte göra det då det är otroligt arrogant och säger mer om ens negativa sidor som individ snarare än det positiva du lyckats åstadkomma i ditt liv.

För mig låter det som om ni försvarar en persons handlingar bara för att personen är den han är snarare än att ni försvarar handlingen i sig. Frågan är om ni sagt samma sak om Muammar al-Gaddafi, Hosni Mubarak eller Saddam Hussain gjort något liknande..?

Då ska vi se

Köpa ny bil en gång i halvåret

och

arrogant

  1. Som upplevs (alltför) otrevlig, intresserad av sig själv och ointresserad av andra individer och deras ståndpunkter, ibland rent överlägsen och föraktande andra individer eller deras ståndpunkter

Nej, jag ser inte likheterna.

Fantastiskt vad mkt åsikter alla har om en död miljardärs köpvanor av tyska, faktiskt hyfsat billiga, bilar.

Andra levande miljardärer köper hela öar, bor på oceangående fartyg jämt, eller har hela stall med bilar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-30 14:29

Det är bara i Sverige en person som parkerar på en HKplats jämförs med världens diktatorer.

Ursprungligen av atomlab:

Det är bara i Sverige en person som parkerar på en HKplats jämförs med världens diktatorer.

Du ser uppenbarligen inte på Seinfeld.

Annars tycker jag att en så intelligent person som Steve borde köra BMW.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 10:03
Ursprungligen av atomlab:

Det är bara i Sverige en person som parkerar på en HKplats jämförs med världens diktatorer.

Fast frågan är ju om inte Steve hade tillstånd för att parkera på HK-plats i slutet av sitt liv...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-04 08:42
Ursprungligen av Trineo:

Fast frågan är ju om inte Steve hade tillstånd för att parkera på HK-plats i slutet av sitt liv...

Ja, jag tror nog att han hade handikapptillstånd de sista åren. Vore konstigt annars.

Sen vet jag väl inte om jag räknar en bil som kostar ca 1'500'000 i Sverige är en billig bil. I USA har de dessutom ganska höga importavgifter på utländska bilar som höjer priset ytterligare.
Nu leasade han iofs bilarna, så att det frestade nog inte lika mycket på kassaflödet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-04 12:00
Ursprungligen av AndyK:

Ja, jag tror nog att han hade handikapptillstånd de sista åren. Vore konstigt annars.

Sen vet jag väl inte om jag räknar en bil som kostar ca 1'500'000 i Sverige är en billig bil. I USA har de dessutom ganska höga importavgifter på utländska bilar som höjer priset ytterligare.
Nu leasade han iofs bilarna, så att det frestade nog inte lika mycket på kassaflödet.

Nja, i USA får du en SL 63 AMG (55an finns inte längre) för lite över miljonen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-04 14:22
Ursprungligen av zappee:

Nja, i USA får du en SL 63 AMG (55an finns inte längre) för lite över miljonen.

Dock inte vad jag skulle kalla en billig bil.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-04 21:25
Ursprungligen av LCR:

...väntar bara på att någon ska tycka att han var hemsk för att han körde en stor bil med V8 istället för en Toyota Prius eller liknande skit...

Prius är ju värre än en stor bil med V8, miljömässigt då.

Ursprungligen av AndyK:

Dock inte vad jag skulle kalla en billig bil.

Det har jag inte sagt heller.

Undrar vad Cook & Ive kör ?

Ursprungligen av LCR:

Undrar vad Cook & Ive kör ?

Ive kör Aston Martin (såklart ).
Cook vettetusan, Porsche kanske, eller en stor Ford.

Köpa och köpa - han leasade ju tydligen sina mercor. Efter förhandling borde det inte ha kostat Steve särskilt mycket mer att byta var 6e månad istf var 12e eller 24e...

Jag läste någonstans (tror jag) att Scott Forstall kör likadan Mercedes som Steve Jobs hade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-30 20:10

Jag tror att det är en blandning mellan att vara anonym, samt att Steve var nog en sådan person var lite "emot etablissemanget". Varför ska andra folk via registreringsskylten få reda på i princip allt om ägaren. Jag kan själv vara av lite samma tanke här i Sverige faktiskt.

Det lär väl inte ha varit den enda bilen i familjen...

...väntar bara på att någon ska tycka att han var hemsk för att han körde en stor bil med V8 istället för en Toyota Prius eller liknande skit...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-05 10:46

Nä, men andra i tråden... "En sketen Merca", låter i mina öron som att man anser att det är billig bil han körde.

Ursprungligen av AndyK:

"En sketen Merca", låter i mina öron som att man anser att det är billig bil han körde.

Men det är väl en personlig bedömning av bilen, inte huruvida den är billig eller ej.

Billig innebär förresten inte lite pengar utan lite pengar för vad man får, så om en Mercedes är billig så får man mycket bil för pengarna, en dyr bil = lite valuta för pengarna.

Bevaka tråden