Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt med priserna på hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-10-30 10:14

Jag har inte följt nyheterna om den nya avgiften som numer läggs på hårddiskar. Men när jag köpte min NAS satte jag in 4 stycken 2TB Seagate 5900rpm-diskar i den. Då kostade diskarna 670:- styck. Idag på Komplett kostar samma disk 2119:- styck! Med samma modellnummer.
Vad är det som har hänt? Detta kan väl knappast enbart bero på CopySwede:s avgift? Jag konstaterar i varje fall glatt att jag äntligen köpte något INNAN priset skenade.

Komplett.se - Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5"

Du har missat översvämningarna i Thailand?

  • Medlem
  • 2011-10-30 10:28
Ursprungligen av keptang:

Du har missat översvämningarna i Thailand?

Nej, men det kan väl inte påverka priset på de diskar som redan skeppats? För mig är det skit samma. Men det vore lite som att en bilhandlare höjer priset på förra årets bilmodell för att anpassa priset till rådande modellår.

Ursprungligen av Dalle:

Nej, men det kan väl inte påverka priset på de diskar som redan skeppats? För mig är det skit samma. Men det vore lite som att en bilhandlare höjer priset på förra årets bilmodell för att anpassa priset till rådande modellår.

Tillgång och efterfrågan, det kommer bli värre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-30 10:55
Ursprungligen av keptang:

Tillgång och efterfrågan, det kommer bli värre.

Du menar att du tror att en disk som redan gått upp med 216% (om jag inte räknat helt galet, vilket är mkt möjligt), ska stiga ännu mer? Om detta nu blir fallet, och priserna inte går ner till humana nivåer igen, då kommer jag starta en fabrik och bygga mina egna hårddiskar. Självklart är ni då välkommna att köpa mina diskar för 700kr igen.

Ursprungligen av kladda:

Du menar att du tror att en disk som redan gått upp med 216% (om jag inte räknat helt galet, vilket är mkt möjligt), ska stiga ännu mer? Om detta nu blir fallet, då kommer jag starta en fabrik och bygga mina hårddiskar. Då är ni välkommna att köpa mina diskar för 700kr igen.

Troligtvis, just nu skeppas inga hårddiskar alls och det kommer vara problem i minst ett halvår framåt.

Lycka till med fabriken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-30 11:02
Ursprungligen av keptang:

Troligtvis, just nu skeppas inga hårddiskar alls och det kommer vara problem i minst ett halvår framåt.

Lycka till med fabriken.

Personligen tror jag att efterfrågan är för stor på en produkt som denna för att någon inte ska lösa problemet tidigare än efter ytterligare 6 månader. Det finns andra länder i Asien och dom är fruktansvärt snabba på att upprätta produktion i Asien.

Ang. min fabrik sitter jag redan med bläckpenna och papper framför mig. Blyerts är inte att tala om, detta kan skrivas i bläck direkt, självklart kommer det funka!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-30 15:25
Ursprungligen av kladda:

Personligen tror jag att efterfrågan är för stor på en produkt som denna för att någon inte ska lösa problemet tidigare än efter ytterligare 6 månader. Det finns andra länder i Asien och dom är fruktansvärt snabba på att upprätta produktion i Asien.

Maskiner ska byggas, avtal ska upprättas, kvalitet ska säkras o.s.v. o.s.v. Det här handlar inte om ställtid på en maskin som gjuter plastdetaljer, avancerad elektronik är en helt annan sak.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-31 17:07
Ursprungligen av keptang:

Du har missat översvämningarna i Thailand?

Vad har redan levererade och betalda hårdiskar med översvämningen i Thailand att göra?

Att det har att göra med efterfrågan och tillgång är bara bull utan det är ett sätt att utnyttja systemet.

Ursprungligen av lappen71:

Vad har redan levererade och betalda hårdiskar med översvämningen i Thailand att göra?

Att det har att göra med efterfrågan och tillgång är bara bull utan det är ett sätt att utnyttja systemet.

ok, du har förmodligen inside information precis som jag.

[ATTACH="CONFIG"]30930[/ATTACH]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-31 17:29
Ursprungligen av lappen71:

Vad har redan levererade och betalda hårdiskar med översvämningen i Thailand att göra?

Att det har att göra med efterfrågan och tillgång är bara bull utan det är ett sätt att utnyttja systemet.

Det är klart det har med tillgång och efterfrågan att göra. Tillgången är ju inte bara vad man har i lager, utan vad man förväntas få in framöver. Om leveranserna stoppas helt på obestämd tid så är det klart att nuvarande lager stiger i pris p.g.a. att efterfrågan är betydligt högre än tillgången.

Edit: Angående att "utnyttja systemet"... Återförsäljare har ingen förpliktelse att sälja befintligt lager med samma marginal som tidigare lager. Är det brist så är det brist, och då säljer man dyrt oavsett vad man betalade sin leverantör för varan tidigare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-31 17:44
Ursprungligen av Vassius:

Det är klart det har med tillgång och efterfrågan att göra. Tillgången är ju inte bara vad man har i lager, utan vad man förväntas få in framöver. Om leveranserna stoppas helt på obestämd tid så är det klart att nuvarande lager stiger i pris p.g.a. att efterfrågan är betydligt högre än tillgången.

Edit: Angående att "utnyttja systemet"... Återförsäljare har ingen förpliktelse att sälja befintligt lager med samma marginal som tidigare lager. Är det brist så är det brist, och då säljer man dyrt oavsett vad man betalade sin leverantör för varan tidigare.

Kanske fel ordval men då är det fel på systemet likaväl som sättet att utnyttja dom som är lidande i Thailand att ta ut hutlösa priser för tex en båt.

Undrar hur våra kunder skulle reagera ifall vi tog ut högre pris på våra produkter bara för att kopparpriset ökat?
Nä vi får allt vackert sälja till det pris som vi kommit överens om och det är vi som får ta smällen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-31 17:49
Ursprungligen av lappen71:

Kanske fel ordval men då är det fel på systemet likaväl som sättet att utnyttja dom som är lidande i Thailand att ta ut hutlösa priser för tex en båt.

Undrar hur våra kunder skulle reagera ifall vi tog ut högre pris på våra produkter bara för att kopparpriset ökat?
Nä vi får allt vackert sälja till det pris som vi kommit överens om och det är vi som får ta smällen.

Huh, vad pratar du om? Om du har kommit överens om ett löpande pris med en kund så får du såklart stå för det. Det är upp till dig att skriva in i avtalet vad som kan påverka priset.

Om du som konsument däremot ska köpa en hårddisk så sluts inget avtal förrän du köper/beställer disken. Du kan inte kräva att få den till samma pris som förra veckan. Tycker du det är för dyrt så går du nån annanstans. Är det lika dyrt överallt så köper du eller skiter i det. Om alla tycker det är för dyrt så sjunker priset igen. Välkommen till marknadsekonomin.

Edit: Och varför jämföra med att sälja båtar till översvämningsoffer? Där handlar det om medmänsklighet. Att höja priserna på hårddiskar drabbar väl knappast Thailändarna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-30 10:38

Det har aldrig varit snack om CopySwede-avgift på interna diskar. Så därför känns kopplingen lite avlägsen. Men man undrar ju ändå.

Den disken jag köpte för två månader sen står nu i 2,5x priset. Fast den är gjord i Kina, så detta kanske är ett mer generellt problem.

Om det ändå skulle hänga på underleverantörer i Thailand kan man ju säga att vi har de mindre problemen. Hellre dyra diskar än att vara dränkt.

För att den är assembled in China betyder inte att alla komponenter i hårddisken kommer från Kina såklart.
All hårddisktillverkning ligger naturligtvis inte i Thailand, men en betydande del.

T.ex. Tillverkas 60% av alla WD's diskar i Thailand.
Seagate har underleverantörer som fått stänga fabrikerna.

Problemet har endast med översvämningarna i Thailand att göra.

Hos inwarehouse och komplett har Western Digital My Passport 500 GB stigit från 444 kr till 1800 kr...

Sådana här saker får en att fundera på den otroliga obalansen i världen vad gäller produktion.

  • Medlem
  • 2011-10-30 23:15

Jag köpte 4 x 2 TB för totalt 2680:- på Komplett för en dryg månad sen. Idag kostar exakt samma diskar totalt 8476:-.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-31 13:01
Ursprungligen av Dalle:

Jag köpte 4 x 2 TB för totalt 2680:- på Komplett för en dryg månad sen. Idag kostar exakt samma diskar totalt 8476:-.

En snabb koll på prisjakt.nu bekräftar att det finns en generell prisökning på plattbaserade hårddiskar (i princip bara röda prispilar)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-31 22:59
Ursprungligen av Dalle:

Jag köpte 4 x 2 TB för totalt 2680:- på Komplett för en dryg månad sen. Idag kostar exakt samma diskar totalt 8476:-.

Bra investering bättre än börsen

  • Medlem
  • 2011-11-01 18:33
Ursprungligen av CUBEIS:

Bra investering bättre än börsen

Tyvärr är det lättare att omvandla aktier till pengar än hårddiskar till pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 19:28
Ursprungligen av Dalle:

Tyvärr är det lättare att omvandla aktier till pengar än hårddiskar till pengar.

Säg inte det

Då har jag haft tur, mina två stycken 1 TB externa LaCie kostade $99, en så snabb prisstegring som nu lär nog få industrin att tänka om en del och "sprida" produktionen då detta naturligtvis påverkar datorpriserna också.

Edit: Hittade Thai Floods Unlikely to Cause Hard Drive Price Rise Soon | PCWorld om priserna.

När jag tog en snabbtitt på hårddiskarna i butikerna i min närhet verkar det vara normala priser för tillfället, $139 för 2 TB LaCie hos J&R bl.a.

Det är väl inte så att vi har en del handlare som passar på och höjer priserna på sina lagerdiskar s.a.s och skyller på övervämningarna?

Det är ju trots allt tillverkarna som sätter priserna i grunden och om dessa INTE dubblerar sina priser blir det hela lite misstänkt. Min länkade artikel slår ju fast:

Thailand's worst flooding for half a century is unlikely to cause significant hard drive price rises despite shortages revealing weak points in the global supply chain, drive vendors have indicated.

Edit 2: Ytterligare sökningar på hårddiskar via Google Shopping, LaCie, visar att priserna är normala, en del är faktiskt lägre än de jag betalade för mina diskar för snart två månader sedan.

Enligt en annan artikel hade vissa handlare höjt priserna från $60 till $90, absolut inte 216% (!!!!!)

Så detta luktar inte bara en hund utan en hel kennel begravd.

Självklart är +200% en helt galen höjning.

Men det spelar mindre roll, snart kommer det knappt finnas några diskar att få tag på för konsumenter.
Det som produceras kommer med största sannolikhet gå till OEMs och det som kommer finnas för konsumenter kommer att ha rejält saltade priser.

Externa diskar kommer det inte vara lika stor brist på gissar jag, då det förmodligen finns större lager på dessa och åtgången är inte lika stor som alla interna diskar.

Kanske det tar längre tid för detta att slå igenom i US.

Bra tillfälle för alla som funderat på SSD att köpa det istället.

Slår detta igenom totalt för datortillverkarna kan det kanske leda till en SSD-boom - d.v.s att datorer i högre grad utrustas med SSD för intern lagring. Om nu SSD-tillverkningen är opåverkad och priserna på konventionella diskar går upp är det en logisk utveckling.

Om så är fallet kan man ju kanske se det som att det onda för något gott med sig, datorindustrin ställer om sig till SSD som systemdisk och sedan en annan hårddisk för dokument. Det skulle också, i takt med ökad efterfrågan på SSD, pressa ned priserna på dessa då tillverkarna får ställa om sig.

Blir det denna effekt kan man ju misstänka att SSD-priserna kommer att närma sig priset för traditionella hårddiskar. En tänkbar idé är att komma ner i en nivå som medger sig 500 GB SSD för samma pris som normalpriset för 1 TB magnetisk disk. Det vore en god början.

Det blir intressant att se hur datorkonfigurationerna påverkas närmaste tiden. Får jag gissa för Apples del kan man ju tänka sig att de stoppar i SSD i t.ex MacBook Pro om hårddiskbristen leder till leveransproblem, d.v.s datorerna konfigureras om. Då kan man ju tänka sig t.ex 256 GB SSD istället för 500 GB konventionell disk.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-31 12:58

Detta påminner om när en av de två (om jag inte minns fel) fabrikerna som tillverkade komponenterna till RAM-minne brann ner. Priserna 4 dubblades på en vecka. Det tog väl en två år innan priserna började sjunka till föregående nivåer.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-31 17:55

För datorkomponenter finns inga fasta priser, det kan ändra sig flera gånger om dagen. Prisfilerna jag får på morgonen från distributörerna kan vara inaktuella vid lunchtid.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-31 17:57

Det är det jag säger...systemet är ruttet.
Varför ska jag stå och betala för handlarens framtida förluster ifall han inte kan köpa in hårdiskar pga brist?

Bevaka tråden