Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PLEX-frågor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-12 03:32

Jag håller på att testa Plex och är helt grön på såna saker, men jag har i alla fall fått igång allt på min gamla Mac Mini och kan streama till min iPhone och iPad etc. Några frågor har dock dykt upp och jag vore grymt tacksam för några klargöranden från er som varit med ett tag.

1. När man googlar runt och läser andra trådar här verkar det som att många har en NAS. Kanske en oerhört dum fråga, men jag fattar inte riktigt.. Varför är det bättre än en eller flera sjukt stora hårddiskar kopplade direkt till Mac Minin?

2. Jag vill helst använda Plex till allt, även som musikspelare. När jag är hemma vill jag lyssna på musik i okomprimerat format (WAVE eller AIFF), men när jag går på stan och lyssnar på streamad musik via 3G-nätet, är det ok med lägre kvalitet (t ex mp3). Annars förbrukas min surfkvot alldeles för snabbt och dessutom verkar det hacka.. Går detta att få till utan att ha dubbla uppsättningar av alla ljudfiler? Jag har kryssat ur "Offer higher bitrates over 3G connection", men den verkar inte påverka detta. Kanske bara har med filmströmning att göra?

3. När man ska lägga in alla sina fysiska DVDer på hårddisken, vilket format anser ni att man ska välja? Tips på program för ändamålet tas också tacksamt emot.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-14 20:12

1) Om man har flera datorer har NAS en stor fördel: alla maskiner kommer åt hårddiskarna hela tiden, du måste inte ha datorn med de stora hårddiskarna igång för att kunna dela ut dem. Har du bara en dator tycker jag NAS är onödigt. Dessutom drar en NAS i regel mindre ström en en dator.

3) Det finns ett flertal rop-program att välja på. Ett som jag gillar är RipIt, dels för att det tar nästan alla köpefilmer, dels sparar den i ett format som Apples DVDspelare gillar, och du får med alla menyer med inställningar, ljud- och undertextval.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-17 20:53

När plex inte används på en liten stund så börjar den att köra ett bildspel med bilder från mina filmer. Men jag la tillfälligt in en film för att kalibrera projektorn och fastän jag slängt den kalibrerings-filmen så fortsätter plex att köra testbilder från den. Någon som vet var de bilderna ligger så att man kan radera dem?

Ursprungligen av toox:

När plex inte används på en liten stund så börjar den att köra ett bildspel med bilder från mina filmer. Men jag la tillfälligt in en film för att kalibrera projektorn och fastän jag slängt den kalibrerings-filmen så fortsätter plex att köra testbilder från den. Någon som vet var de bilderna ligger så att man kan radera dem?

Har för mig att alla cachade bilder för screensavern ligger här:
~/Library/Application Support/Plex/userdata/Thumbnails/PlexMediaServer/Fanart/

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-30 04:07

Hoppas det är OK att jag lånar tråden ett tag...

Tycker Plex är ett underbart program, nu har jag dock stött på mina första problem. Plex hittar nämligen inte alla mina filer. Jag har provat att göra olika mappar, döpt om, ta bort och lägga till igen, göra om göra rätt, synkronisera på olika sätt etc men hittar ingen lösning.

Den hittar som sagt det mesta, men har nu gjort uppror. Har "How I Met Your Mother" säsong 1-6 på datorn, Plex vill bara bekanta sig med avsnitt 1-6 från säsong 1 eller avsnitt 1 från vardera säsong. Förstår inte vad som händer och vill ju faktiskt gärna fortsätta använda detta trevliga program och inte övergå till annat. Har läst om detta problem och diverse lösningar på andra forum utan resultat. Någon vänlig själv som sitter på information?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-30 12:46

Har du mappstrukturen rätt? Jag vet inte hur påläst/kunnig du är, du skriver inget om hur du har organiserat dina filer...

How I Met Your Mother : Season 1 : How I Met Your Mother S01E01
Du behöver i andra ledet ha de olika Season x för resp säsong, och i tredje ledet (själva filen), Sx för säsong, och Ex för resp episod.
Har du dessutom ändrat en del kanske du behöver gå in i PMS och köra en force refresh, tömma papperskorgen etc.

Och nu kom ver 0.9.5 beta! Mycket snabbare

Som kenjon skriver så är den rekommenderade strukturen att använda "Season 1"som ett mellansteg rekommenderat (inte ett måste, men definitivt rekommenderat då det blir enklare att felsöka). Det absolut viktigaste är själva namnet på filen, som också kenjon skriver.
Det enda jag skulle vilja att du gjorde annorlunda än kenjons beskrivning är att du kör en Deep scan istället för en forced refresh:
1. Stäng av Plex och PMS
2. Starta upp PMS, och sätt igång en "deep scan" (option-klicka på refreshsymbolen i din TV-sektion).
3. Då scanningen är klar, kontrollera om avsnitten är där. Är dom inte det, langa upp ~/Library/Logs/Plex Media Server.log hit så ska jag ta en titt på vad som händer.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-06 02:12

Tack för tipsen grabbar! Tyckte mappstrukturen var fin men fick omarbeta den en del, nu funkar det!

Är det någon idé att ladda ner betan? Vad har de uppdaterat?

Nu till min nästa, kanske korkade fråga, men det är ganska vitalt för att kunna avnjuta en film!
Det var länge sen jag var påläst om olika format. Idag pratas det om framrates, avkodnngar, olika ljud- och bildformat, men jag får tyvärr ingen ord ing på det! Av någon anledning har mina 720p-filmer börjat lira under de senaste dagarna, dessutom är de synkade, wow :). Problemet ligger dock. 1080p-filmerna...

Har sökt här, på plexforum och på macrumors utan några bra tips. För det första brukar det mesta jag har i SD vara osynlat men det är som jag förstått det ett välkänt problem som förmodligen åtgärdas i en uppdatering. Jag prövade även tipset m att ersätta ffmpeg-filen i PMS Resources med en ny, dock med utan märkbar skillnad.

Jag har laddat ner 5 olika versioner av filmen Avatar och det är först nu, den sista, som verkar flyta utan några störiga hack. Synkningen av ljudet ligger fel, vilket är jobbigt, men det går ju alltid att korrigera detta i menyn. Denna fil är alltså frygt 5GB stor, 1080p, H.264, AAC i 5.1. Därefter har jag filmen Aladdin med exakt samma specifikationer förutom att ljudet är i Dolby Digital. Denna film lirar inte alls som det ska, bra mycket standon i bilden, även fastän ljudet flyter på. Är det Dolby Digital som sätter käppar i hjulet här?

Det är 2011 och man tror att det mesta skall fungera problemfritt men inte. H.264 hardware encoding är aktiverat i programmet. Ska jag ladda ner några codecs, andra inställnngar, videocodecs, vad göra. Eller måste jag helt enkelt välja rätt fil från början då Plex är lite petig med detta? I såna fall, hur ser en "ultimat" fil ut? Känns lite jobbigt att behöva leta sig fram till en speciell film bara för att allt nte fungerar klanderfritt, men antar att de är priset man får betala för ett så vackert UI!

Även i andra filmer hackar vissa partier, ljudet osynkat, ibland undertexterna osynkade och så det här med SD-materialet. Funderar på ifall det är jag som gjort allt fel eller ifall detta helt enkelt är dagens bittra sanning?

Använder för övrigt en Mac Mini, sommarens version, I5, 4 GB RAM, Radeons grafikkort.

Vad göra kunniga forumiter?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-11-06 23:59
Ursprungligen av nox:

Även i andra filmer hackar vissa partier, ljudet osynkat, ibland undertexterna osynkade och så det här med SD-materialet. Funderar på ifall det är jag som gjort allt fel eller ifall detta helt enkelt är dagens bittra sanning?

Använder för övrigt en Mac Mini, sommarens version, I5, 4 GB RAM, Radeons grafikkort.

Vad göra kunniga forumiter?

Plex hackar med ungefär 1/3 av mina filmer, har gett upp att använda det helt.
Kör manuellt med VLC istället som alltid fungerar.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-06 03:31

Installerade nu Plex Media Center istället för Plex/Nine så nu har jag blivit kvitt bildproblemen med Aladdin och ljudproblemen med Avatar, skönt! SD-materialet spelar dock ännu inte felfritt, speciellt undertexterna. Kör 24hz på Minin just nu, jobbigt att ändra om detta varje gång man ska se något om det är detta som spökar?

Betaversionen av PMC är som sagt jäkligt snabb, dock lite buggig. Det går bland annat inte att välja Stretch 14:9 eller Stretch 16:9 som "standard för alla filmer", då kraschar programmet. Detta innebär att man får göra det manuellt varje gång. Men men, snyggt jobbat av utvecklarna ändå och uppdateringarna kommer som sagt faktiskt på löpande band.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-06 16:07

24 Hz används väl på biograffilmer, medans 25 Hz används i Europa, och 30 Hz i USA.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-07 02:07

50hz Euro
60hz Usa

Jag laddade som sagt precis ner Plex Laika och nu flyter allt som smör, bättre än VLC faktiskt!

1
Bevaka tråden