Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion förinstallerat, få tag på Installer.app

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-09-24 11:38

Jag köpte en iMac 27" som kom med Lion förinstallerat.
Jag har även en macbook pro som jag nu tänkte installera Lion på.

Men hur bär man sig åt för att ladda ner Lion på iMacen för att sedan installera det på macbooken?
Eller är det så att jag måste köpa Lion igen bara för att det kom förinstallerat på min iMac?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-24 11:54

Den Lion som du fick med till din iMac är endast för din iMac. Köp Lion via App Store för 229 kr.

Tänk dig för två gånger. Det är mkt svårt backa tillbaka till sl om du skulle vilja det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 10:29

Nu är jag inte säker, men skulle man inte kunna koppla en förinstallerad Lion till sitt Apple-konto och därmed kunna ladda ner den till sina andra datorer också?

  • Medlem
  • 2011-09-26 11:30

Du har inte lov att använda den på mer än en dator. Ber du om hjälp med att kringå den begränsningen lär du få vända dig annorstädes.

Du får ju installera en köpt Lion via app-store på flera enheter. Får man inte det på en Lion som du köper förinstallerad på datorn?

  • Medlem
  • 2011-09-26 13:42

Är det nåt nytt jämfört med 10-6 och tidigare?

Ursprungligen av Baron:

Är det nåt nytt jämfört med 10-6 och tidigare?

Ja, program köpta via Mac App Store får installeras på alla dina Macar (typ "inom hushållet" eller vad som nu står i licensvillkoren). Man behöver inte köpa en licens till varje.

Men huruvida detta även gäller en Lion-licens som medföljt en dator känner jag inte till.

Någon som har en Mac som levererades med Lion får väl läsa licensvillkoren och upplysa oss.

Jag talar ur minnet nu, så med förbehåll för att jag har fel, men visst är det så att när du köper Lion i App Store så står det att du får installera det på maximalt 5 enheter?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-29 21:05

Lion köpt förinstallerat på en dator går inte under samma licensvillkor som Lion köpt via App Store. Läs mer på support.apple.com

Trevlig är dock att iLife programmen räknas som köpta via App Store, och dyker upp som gratis nerladdning i äldre datorer med samma Apple-ID.

229kr är i mitt tyckt en liten summa. Väl köpt (via App Store) går det att ladda ner på <5 Macar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-29 22:26

<5 Macar...? Det är väl obegränsat antal, bara licensen som säger "inom familjen".
<5 är alltså 4 eller färre, du menade väl upp till och med 5...?

1
Bevaka tråden