Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac med Windows på PC nätverk, några frågor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Där jag jobbar finns det bara PC med Windows då all utrustning bara går att styra från Windows, men jag får abstinens samt vägrar illustrera på en PC så tänkte ta med en egen Mac.

Tanken är att köra Snow Leopard samt Windows 7.

Normalt kör jag Windows via BootCamp och startar om datorn då det är så sällan jag normalt använder Windows, men i det här fallet är det inte praktiskt så jag funderar på VMWare Fusion så jag göra allt från MacOS.

1. Om jag navigerar på nätverket via Explorer, kommer jag fortfarande peppra allt jag läser med .DS_store filer?

Funderingar:

2. Är VMWare Fusion bästa alternativet?

3. Vad är bästa sättet att stoppa Mac OS från att skriva .DS_store filer på PC diskar?
[ı]Har för mej att det finns sätt men minns ej/gäller de fortfarande med SL?[/i]

4 Verkar datorn som en PC när man kör Windows utåt mot plottrar och liknande trots att man inte bootat Windows på riktigt?

Senast redigerat 2011-10-28 21:56

Jag tog mig friheten att sätta siffror på frågorna i ditt inlägg. Så blir det lättare att svara

1. Nej

2. Det finns en lång tråd om Fusion vs. Parallels. Läs lite där.
Jag kör Fusion, har aldrig provat Parallels så jag kan inte jämföra.

3. Det finns säkert andra program som gör samma sak, men jag använder Blue Harvest.
Men sådana åtgärder behövs alltså bara när du kör OSX mot servrarna, inte när du kör Windows (se fråga 1).

4. Ja.

Har precis tittat lite på Blue Harvest och det verkar som om Mac OS skriver filerna som sedan måste tas bort.

Antar att det inte går att stoppa Mac OS från att skriva någonting från första början?

Tänkte faktiskt sätta siffror men vet att reaktionerna brukar bli "fråga inte en massa olika frågor i en tråd/inlägg"...

Tack. Det låter bra, ska prova Blue Harvest.

Det var så länge sedan jag hade dessa behov.

Det lustiga är ju att vissa installationer av XP (antagligen också Vista/7) inte visar alla "._"-filer etc. Varför bara ibland? På jobbet finns datorer som inköpts och installerats samtidigt men ändå oberäkneligt mellan maskiner visar alternativt inte visar "mina" mac-producerade ._-filer. Egentligen borde ju Windows vid det här laget ha lärt sig att sålla bort onödiga osynliga filer vid det här laget, men men...

Ursprungligen av johan_tanying:

Det lustiga är ju att vissa installationer av XP (antagligen också Vista/7) inte visar alla "._"-filer etc. Varför bara ibland? På jobbet finns datorer som inköpts och installerats samtidigt men ändå oberäkneligt mellan maskiner visar alternativt inte visar "mina" mac-producerade ._-filer. Egentligen borde ju Windows vid det här laget ha lärt sig att sålla bort onödiga osynliga filer vid det här laget, men men...

Filerna är väl gömda? Vilket gör att om man inte aktiverat att visa dolda filer så syns dessa inte.

Det är en enkel inställning i Windows som styr om man ser eller inte ser osynliga filer.

Mitt problem är att jag alltid befinner mej på platser med kompetenta PC användare, och dessa har ofta "Se osynliga filer" på.

Standard installation så ser man inte dem, därav att okunniga PC användare inte har detta på. iofs är alla PC användare okunniga då man väljer Windows över Mac...

Jag tycker mig ha märkt att man ser "dubbla" ._-filer på fler pcar än där man inte ser dem... Sen kör kollegorna kinesiskt Windows så jag har ingen aning om var man gör inställningen (pratar bättre än jag läser/skriver, om man säger så).

Ursprungligen av LCR:

...det verkar som om Mac OS skriver filerna som sedan måste tas bort....

Det är möjligt att filerna först skrivs, och att programmet sedan tar bort dem.

Men om det nu är så - vad spelar det för roll - så länge de tas bort?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt att filerna först skrivs, och att programmet sedan tar bort dem.

Men om det nu är så - vad spelar det för roll - så länge de tas bort?

Tycker att det hade varit mycket bättre om de inte skrevs från första början.

T.ex. jag sitter på ett nätverk och använder en extern disk någon annanstans som sedan går offline och mitt program kommer inte längre åt den.

Ursprungligen av illerG:

Stort tack!!!

1
Bevaka tråden