Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två hårddiskar i iMac 27 (2011)?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-10-19 09:38

Fick ett samtal från MediaMarkt, sades att min första Imac lär komma vilken stund som helst.. Känner mig gladare än ett barn på julafton, för att dämpa ångesten över att jag inte har fått datorn än så sitter jag och kikar runt på Youtube, hittade detta klipp. Jag vet att när man bygger ihop en data på Apple.se så kan man välja alternativet SSD + HDD, då får man två hårddiskar som killen här i videon visar:

Apple iMac 27" (2011) with SSD: First Look - YouTube

Men jag går i tankarna på att köpa en SSD och slänga in den i datorn, och kollar man runt på diverse klipp på Youtube när folk installerar SSD diskar i sina Imac's så verkar det ju bara finnas plats för en hårddisk, så min fråga är, hur gör Apple när dom trycker in två hårddiskar i datorn, hur får dom plats?

Tråden flyttad till rätt forumdel. Trådens rubrik justerad.

/Mod

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-10-28 17:01

Skrev ett mail till DS Apple Store i Norrköping, där kan dom installera hårddiskar, fick detta som svar

''

Tjohoo

För att montera en SSD i iMac behövs en SATA-kabel och en hållare att fästa SSD i. Dessa kostar 95kr styck.
För att fästa SATA-kabeln måste moderkortet tas ut vilket innebär att jobbet tar totalt två timmar att utföra. Så beräknad kostnad för jobbet och material är 2365kr inkl moms.

Det har varit lite si och så med kompatibiliteten av tredjeparts SSD i Mac från 2011 så vi kan inte lämna någon garanti på att det kommer att fungera fullt ut. T.ex stöd för TRIM.

Denna ovan nämnda metod är för att köra med både SSD och 3,5" HD samtidigt.

Ska 3,5" disken bara bytas mot SSD behövs inte moderkortet monteras ut och vi klarar oss då med vanliga installtionsavgiften på 795kr

Fortfarande kan vi inte lämna några garantier på om kunds SSD fungerar fullt ut. ''

Så mina frågor är, har inte Osx Lion stöd för TRIM? Jag har googlat lite och så vitt som jag kan se så har den det. Om man ska ha en sekundär hårddisk, är det IDE 3.5 som gäller eller kan man köra på en Sata-600 ?

Lion och Snow Leopard har båda stöd för TRIM men bara officiellt för de SSD som Apple levererar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-10-28 20:38
Ursprungligen av illerG:

Lion och Snow Leopard har båda stöd för TRIM men bara officiellt för de SSD som Apple levererar.

Så med andra ord om jag köper en Corsair eller WD SSD så kommer den inte ha stöd för trim? Hums konstigt..

Inte från början nej.
Finns ju lösningar på saken men personligen inget jag tänker testa även om många säger det funkar fint.

1
Bevaka tråden