Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippade CD-skivor distar!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Ikväll så har jag rippat i stort sett hela min CD-samling med Toto-skivor i iTunes. Har en MacBook Pro 15 tum.
Vissa album importerade jag med WAV-format, och vissa andra med AAC-format. Det konstiga är att vissa Toto-album som jag nu har rippat, distar enormt mycket och låter riktigt illa! Hur kan det ha blivit så? Är det något fel med datorn? Datorn är ganska ny. CA 3 månader, och är nyligen ominstallerad. Kör Snow Leopard. Har senaste uppdatering på rubbet i övrigt.

Senast redigerat 2011-10-29 08:12

Berätta mer...

Det räcker inte att bara berätta att det var WAV eller AAC. Exakt vilka importinställningar använde du. Och jag förutsätter att rippningen gjordes i iTunes. Om den gjordes med något annat program så får du berätta om det.

Och vilka inställningar har du för uppspelning i iTunes? "Sound enhancer" och "Sound check" - är de av eller på?

Hur lyssnar du? Lurar? Datorns högtalare? Via en stereo eller liknande - hur är det kopplat i så fall?

Vad jämför du med när du säger att det låter illa? Köpta låtar? Tidigare rippade låtar?

Tack! Importinställningarna var AAC-kodare, och inställning iTunes plus. använd felkorrigering vid inlästa ljud CD-skivor var inte vald. Valde att rippa vissa av Toto-skivorna som jag gillar bäst med WAV-kodare, och inställning under stod på automatisk. Inget av alternativen: övertona låtar, ljudförbättrare (sound enhancer) eller ljudkontroll (sound check) är vald. Japp lyssnar med datorns högtalare. Ja rippningen gjordes i iTunes! All tidigare köpt och rippad musik, (från min gamla MacBook från 2009), låter bra. Det konstiga är att vissa av Toto-skivorna jag rippade igår låter bra, och vissa låter fruktansvärt! Det är inte bara en aning dist, utan det låter helt sjukt illa, så det behövs inga lurar eller bra monitorer för att höra det. Det hörs i datorns högtalare mycket skarpt!! Får dra ned volymen väldigt mycket i datorn på dessa album som låter skit. Jag valde att rippa vissa Toto-album, IV, Isolation, Fahrenheit, och The seventh one med WAV-kodare, för jag gillar dom bäst, och ville ha bättre ljud på dom. Det märkliga är då att IV distar, men inte alla dessa som jag rippat med WAV, och det ännu konstigare är att även minst ett album som jag rippat med AAC-kodare distar.

Har nu pratat med Apple-supporten och testat olika saker som felsäkert läge, samt tagit bort några plist-filer i LaunchDaemons.
Har testat att skapa ett helt nytt iTunes-bilbiotek och rippat samma skiva igen, och samma problem med dist igen. Testade även att rippa med Apple Lossless-kodare, och det distade även där. Sedan provade jag att rippa samma skiva på min andra Macbook 13 tum, och även där distar skivan, så då är det ju skivan det är något fel på. Vad kan ha hänt? Visserligen är denna skiva Toto IV gammal, och köpt i början på 1990-talet, men det knepiga är ju att en annan Toto-skiva (från 80-talet) som jag köpte från CDON.com bara för ett par månader sedan distar även den. Så det kan ju inte vara att skivorna har åldrats, och pajat. Kan jag ha råkat utsätta dom för någon strålning, eller något annat som har pajat dom? Ingen aning!

Har du provat att spela upp direkt från skivan, utan att rippa? Låter det lika illa där?

Ja det låter lika illa då.

Och du har provat att spela upp andra skivor (direkt från skivan alltså), och de låter bra?

Japp! Då låter det bra. Andra skivor låter bra. Toto's IV låter bra om jag spelar upp den på min vanliga CD-spelare i stereon, men det blir skit i iTunes. Provade även att dra Rosanna-spåret till Logic och spela upp låten där, och det låter skit där också, så ljudfilen är ju skadad. Kan det vara så att det är en bugg i senaste versionen av iTunes? Det är ju samma fel på min gamla MacBook 13 tum som på min nya MacBook Pro 15 tum, så det kan ju inte vara fel på CD-läsaren i datorn.

Det lär ju inte vara en bugg i iTunes om andra skivor låter bra. Varför skulle buggen drabba bara de skivorna?

Nej, snarare är det något fel på de skivorna.

Men inte nu längre funkar skivan på 13-tummaren heller.

Men skivorna funkar ju på CD-spelaren. Har även rippat Toto IV tidigare på 13-tummaren, och då gick det bra.

Det är helt klart att iTunes 10.5 har en allvarlig bugg! Har provat att spela upp samma skiva Toto IV på mina båda macar som båda har iTunes 10.5, och det distar rent sjukt illa! Signalen är rejält överstyrd!! Var idag in på Mac-butiken jag köpt min MacBook Pro 15 tum, och en av killarna där provade att spela upp min Toto-skiva på deras iMac som först hade iTunes 10.4, och skivan lät kanon! Sedan uppdaterade killen i butiken iTunes på iMacen till 10.5, och då distade skivan så det skar i öronen! Musiken blir knappt igenkännbar! Så illa låter det!! Det är alltså iTunes 10.5 som buggar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-29 22:31

Nu kan jag ingenting om detta, men det kan inte vara någon form av kopieringsskydd på skivan som gör att det blir såhära?

Eller det funkar kanske inte så?

Edit: Upptäckte precis att här var fler än en sida på tråden så mitt svar är ju lite orelevant då du redan har hittat felkällan

Senast redigerat 2011-10-29 22:55

Jag hade testat att rippa den med XLD och se till att det hela verifieras mot AccurateRip. Då det är gjort, testa att spela den igen. Fungerar inte ens en AccurateRip-verifierad kopia - då har vi en riktigt elakartad bugg.

I mitt fall har jag rippat mitt iTunes-biblioteket i EAC och Easy CD-DA Extractor (Windowsprogram dock) och konverterat FLAC till ALAC (Apple Lossless) med XLD. Musik köpt från iTMS är i 256 kb/s AAC och det fungerar bra.

Jag litar inte på iTunes som rippare, därför går jag alltid omvägen via andra program då framförallt EAC och XLD kan verifiera ripparna - stämmer inte checksummorna är kopian inte bitkorrekt och problem kan uppstå. iTunes kontrollerar inte detta alls.

Edit: Då man rippar en skiva med EAC skapas först en WAV-fil vars integritet verifieras mot AccurateRip. Då den filen är verifierad som varande bitkorrekt kodas den om till det format som önskas, FLAC för lossless eller något lossy-format. Detta gör att även t.ex MP3 skapade i programmet är "säkra" mot störningar.

Ett fel som leder till hörbar distorsion o.dyl kommer resultera i varningar och misslyckad verifiering.

Senast redigerat 2011-11-01 17:06
1
Bevaka tråden