Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AMD ATI HD 5770 CrossFire

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör numera med två AMD ATI HD 5770 på min MacPro under Windows 7, 64 bitars Proffesional ren installation.
När jag kopplar på CrossFire funktionen slutar windows 7 att fungera, resulterar med blue screen.

Detta fungerar dock, om jag använder drivrutiner från AMD version 10.11 (nästan ett år gamla). Alla senare drivrutiner fungerar ej med
crossfire.

Konstigt nog när jag kör med drivisar version 10.11 funkar tex bad company 2 utmärkt, men windows börjar dumma
sig lite med att internet explorer försöker gå ut hela tiden med felmeddelande att den inte fungerar som det ska.

Har bestämt för windows att använda firefox som default browser.
Mycket märkligt att AMD inte kan komma med nyare drivisar som skulle funka med crossfire!

Är det någon som får det funka med senare drivisar från AMD ?

Är det ens tänkt att Crossfire och SLI skall fungera på en Mac Pro?

EDIT:
Varken AMD eller Nvidia har något officiellt stöd dessa tekniker på en Mac Pro efter lite läsning på nätet.

Det ligger inte ens samma grafik BIOS på ett Mac kompatibelt grafikkort jämfört med ett vanligt kort i Windows/*nix PC-värld.

Låter trist, ändå har mac pro två pcie2 platser, och supporterar windows miljö med windows 7. Går att installera genom bootcamp och genom ren installation som man brukar göra med pc.

Låter som att jag får fortsätta köra med gamla grafik kort rutiner om jag vill spela battlefield 3 med crossfire.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-27 07:59

Tjena.

Jag kör med samma setup.
Två 5770 i crossfire på en 8core 2.1 Mac Pro.
Ett av korten är ett genuint Apple kort. Och det andra är ett flashat pc-kort.

Satt säkert i två dagar och pillade för att få det att fungera.
Men efter många om och men så fick jag det att funka med senaste catalyst. (minns inte version just nu, men det är den previewdrivern till battlefield 3)
För att crossfire skulle hoppa igång så var jag tvungen att bocka i crossfire och direkt boota om den. Då bootade den upp med crossfire enablat.
Ledsen om jag inte gör dig klokare... Men jag har verkligen ingen aning heller varför det strular.

Anyways!
Hygglig fps i BF3.
80 fps i 1680 x 1050 med high-inställningen.
Det går att lira i Ultra också men då dippar det till 40 - 50 fps. Och dippar ytterligare när det börjar bli riktigt hett om örononen

Hi ErOcK !

Tack för tipset, måste testa ikväll. Det som skiljer mellan våra setup är att jag kör Mac Pro 3.1 och med två genuint Apple.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-27 12:45

Det borde funka som en dans. Mixtrade lite med burken nu på morgonen. Skulle testa FPS:n utan crossfire i BF3 etc.

Jag klickade ur crossfire. Det fungerade.
Testade FPS:en.
Klickade i crossfire igen. Blåskärm. piss och elände.
Avinstallerade drivrutinen helt och hållet.
Starta om.
Installerade den igen. (dont touch nothing!)
Klickade i crossfire, och startade om direkt.
Datorn bootar upp och crossfire fungerar.

Du kan använda dig av GPU-Z för att kolla att crossfire verkligen är igång.

Varför detta fungerar har jag inte den blekaste aning om. Vår setup är ju lite unik... så det finns heller inte mycket trådar i ämnet.

Men gör du exakt som ovanstående så ska det fungera.

Lycka till and all that!

PS://Posta gärna din performance i BF3 när du får igång det.
DS:// drivern jag använder hittar du på http://www2.ati.com/drivers/hotfix/catalyst_11.10_preview/amd_catalyst_11.10_preview3_win7_vista.exe

Crap, det funkar inte! Hinner inte stänga av windows så fort jag har klickat i rutan för crossfire och bekräftat valet med yes knappen ! Kör med SS disk så det bara blixtrar till svart ruta och datorn bootar om automatiskt och föreslår felsäkert läge !

Har provat med
AMD Catalyst™ 11.10 Version 2 Preview Driver

och
AMD Catalyst™ 11.10 Version 3 Preview Driver

Samma skit! Kanske har din icke APPLE grafik kort med saken att göra som får din system att fungera ?
Nu orkar jag inte mecka mer utan installerar BF3 och börjar lira med ett grafik kort !

Tack för hjälpen ändå, -=Ari=-(FIN)

OCH NU FUNKAR INTE BATTLEFIELD 3 AKTIVERINGEN HELLER -

Senast redigerat 2011-10-27 22:48
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-28 13:41

Illa
Kanske du kan få lite ledtrådar av den här tråden.
[Resolved] Mac Pro 2008 Crossfire using Apple HD5770 and flashed XFX HD5770 [photos] - MacRumors Forums
Den tittade jag i när jag gjorde min setup.

Jag har gjort precis som killen i tråden. Satt crossfirekabeln snett mellan kontakterna. Ingen aning om det har med något att göra.
Men värt att testa. Verkar inte finnas någon som helst logik i vad som fungerar och inte.
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Vill återigen påminna om att du måste enabla crossfire från en nyinstallerad drivrutin. Det var problemet med min dator. Så fort jag petar på någon setting så brakar allt åt skogen. Och den står och loop-bootar med bluescreen.

Det var det enda jag kunde komma på, for now!
Återkommer om jag får fler ideer!

Ursprungligen av ErOcK:

Illa

Satt crossfirekabeln snett mellan kontakterna. Ingen aning om det har med något att göra.
Men värt att testa. Verkar inte finnas någon som helst logik i vad som fungerar och inte.
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Vill återigen påminna om att du måste enabla crossfire från en nyinstallerad drivrutin. Det var problemet med min dator. Så fort jag petar på någon setting så brakar allt åt skogen. Och den står och loop-bootar med bluescreen.

Det var det enda jag kunde komma på, for now!
Återkommer om jag får fler ideer!

- "Verkar konstigt men man har väl ingenting att förlora..."
- "Yeps, helt nyinstallerade drivisar utan någonting som helst ändring !"
- "Och ja, bara en skärm kopplad till den första grafik kortet !"

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-28 13:54

Edit: Du har väl ingen extra skärm kopplad till ditt extra radeon 5770?
Jag har två cinema display. Och båda är kopplade till samma 5770.

Och när windows bootar upp så har jag ställt in den ena skärmen på att stänga av sig själv.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-10-28 15:26

Bryter in och frågar vad ni har för prestanda i fps och i vilken upplösning ni får den med endast ett 5770?
Jag har en MP 3,1 med ett Apple ATI 5770. Har testat några äldre spel i OSX-miljö och de flesta flyter på riktigt bra med i princip de högsta inställningarna när jag spelar i 25xx pixlars upplösning. Jag har en 27" skärm.
Jag har förstått att BF3 är extremt krävande så jag förväntar mig inga underverk med bara ett 5770, men det vore kul att veta om det är spelbart eller inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-28 16:05

Jag testatade igår med crossfire urkopplat. Jag får 35-40 fps på high. Med crossfire så tickar det mellan 50 - 70.
Har testat att spela i ultra och den löser uppgiften. Men inte mer. Vill helst att det ska vara som smör på skärmen när jag spelar.
EDIT: Spelar i 1680 x 1050.

Lite offtopic men jag fick nyss eyefinity att fungera med crossfire på min Mac Pro. 30-40 fps.
Mest bara för att jag kan.

Senast redigerat 2011-10-28 16:16
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-01 12:36

Goodvibes: Läste precis på sweclockers om nya catalyst 11.10.
En kille hade en ganska bra point om att man inte ska välja quickinstall.
Välj istället custom och klicka ur HDMI-sounddriver. Det kanske kan hjälpa dig eftersom Mac 5770 inte har någon HDMI-port. Men det har PC-5770.

Samma procedur som innan. Avinstallera den gamla rutinen och lägg till den nya. Och installera den nya custom utan HDMI-sounddriver (och kanske annat skräp man inte har användning för).

Värt att testa.

Nä, funkar inte heller när man kör custom installation utan HD ljud drivisar !

Men spelet funkar ju bra med ett 5770, tänkte lägga andra skärmen på den andra 5770 för server så man kan se rubbet samtidigt som man spelar själv.

ps. server name; WWW.GOODVIBES.SE
player name: -Ari-FIN-Ari-

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-07 05:06

Ledsen kompis, då har jag inga fler bra idéer

Ett annat fiffigt program som jag kör med är MSI afterburner.
Man kan klocka gpu:n lite om man vill.

Jag har valt att inte göra det eftersom mina kort blir så sinnessjukt varma endå under full belastning (toppnotering på 97c på masterkortet)
Men det finns en fläktfunktion som är kalas. Den vrider upp speeden på fläktarna när korten blir för varma.
Nu blir dom inte varmare än 75c under full belastning.

Tack för hjälp kära nördar ! Har sålt mitt andra kort nu och ska testa 3d med (PC kort) Nvidia, en av det senaste & 3d skärm från Asus. Återkommer med info - (hoppas i rätt forum) - hur det funkar...

1
Bevaka tråden