Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kablar till installation av SSD i iMac 2011 27"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-10-17 13:03

Hejsan.

Är det någon här som har installerat sin egen SSD i en iMac 2011 27"?
Vart fick ni tag på era kablar? (Vill hitta kablar så att man slipper modifiera dom..)
Hur fäste ni er SSD? Dubbelhäftande tejp? Kardborre?

Någon som vet någon affär i Malmö-Lund-Helsingborg området som kan tänka sig att installera en SSD åt en?

(Menar nu utöver den vanliga hårddisken och dvd)

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-10-26 09:37

Fick blev så att jag beställde från USA.

Amazon har en kabel som ska fungera, enligt denna guiden:
Install SSD iMac 2011 How-To

Kabeln finns här:
Amazon.com: Slimline 13 pin SATA Female to 22 Pin SATA Female Cable: Electronics

Den kostade 87:- SEK inkl frakt till sverige (10-20 arbetsdagars leveranstid..)
Beställde idag, beräknad leverans 10nov - 29 nov. lite smådrygt. men men:)

Har jag förstått det rätt att man måste ta ut dvd-läsaren om man ska sätta in en SSD?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-10-26 15:57

Så som jag har förstått det så sätter man SSDn "bakom" dvd-läsaren.

Så nej, du behöver inte ta ut dvd-läsaren för att sätta in en SSD.
(Du kan ju köpa en iMac med 2 hårddiskar+dvd-läsare)

Alla jag varit i kontakt med säger att det inte går att sätta in en SSD i efterhand utan man måste ta bort dvd-läsaren och sätta den i ett kabinett utanför datorn som sen drivs med USB. Går det att få till det på detta vis så vore detta perfekt då jag väldigt gärna vill ha en SSD i min iMac 27".

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-10-26 19:04

Det "går". Apple/appleverkstad gör dock ej det.

Men finns flera guider på nätet.
Denna tänkte jag följa:
Install SSD iMac 2011 How-To

Ursprungligen av brange:

Det "går". Apple/appleverkstad gör dock ej det.

Men finns flera guider på nätet.
Denna tänkte jag följa:
Install SSD iMac 2011 How-To

Men om man har Applecare i nästan tre år till så är det inte det första man vill, bryta garantin...
Kullander i Malmö kunde göra det åt en, men då var det att plocka ut dvdn.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-10-26 19:12

Nä, har man applecare så kanske man inte vill bryta garantin. Jag har själv ingen applecare.
Fast, om något skulle skita sig, så man behöver lämna in den. Så är det ju bara att plocka ut ssd-disken igen. Och hoppas på att dom inte märker något:)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-08-18 22:27

iMac 27" 2011: För att fästa SSD:n - någon som har tips på lämplig dubbelhäftande tejp?
Kan denna vara lämplig?
No More Nails Montagetape > Tejp | Kjell.com

Har precis beställt Samsung 830 (ca 1700 kr), på Amazon. Sladd beställt enligt inlägg nr #2 ovan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 09:33

Hej
Har precis uppgraderat min 27" 2011 med annan HDD och SSD
Jag hade tidigare SSD ansluten via Thunderbolt men ville stoppa in den för att få det "snyggare" då jag satte upp den på väggen.

Jag beställde SSD-kabel från iFixIt och deras europeiska webshop.
http://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/iM...
Denna levererades på mindre än en vecka.

Beställde även samtidigt en kabel från OWC för att ersätta den befintliga Caviar Black disken som satt i pga att den lät för mkt.
http://eshop.macsales.com/item/Other+World+Co...
Från OWC valde jag vanlig post och det tog cirka 3 veckor för att få kabel levererad.

Var lite fundersam över vilken disk som jag skulle ersätta Apple disken med men det slutade med att jag stoppade in en WD Red 2TB som jag hade hemma. Hade jag inte haft ngn 2TB disk hemma så hade jag köpt en 4TB Red, då man förhoppningsvis slipper öppna maskinen igen på ett tag pga utrymmesproblem...

Det finns guider på både OWC och iFixit för hur man skall göra det. När jag anslöt OWC kabel (andra ggr som jag hade iMac öppen) så brydde jag mig inte om att ta loss alla kablarna utan enbart lossa skruvarna. Är man försiktig så fungerar detta. Behövde dock ta loss kablarna till AirPort-kortet. Ett tips är att starta upp iMac'en när den ligger på "rygg" innan skärmen skruvas fast, detta för att kolla att allt fungerar och att man inte har glömt att ansluta ngn kabel igen. Första ggr hade jag glömt en kabel till skärmen (vilket var mkt segt då det är 8 skruvar som skall bort).

Vad blev resultatet då?
Att placera SSD (Intel 520 180GB) i iMac i stället för via Thunderbolt ökade bandbredden (enligt BlackMagic) från tidigare ca 200/250 till 200/400 vilket jag tycker är mkt bra.

Att byta ut hårddisken var dock det som var den stora grejen med detta. Från att vi konstant hörde HDD'n när den snurrade så är iMac'en nu "tyst". Det som hörs är de interna fläktarna och de är knappt märkbara.

Testmässigt enligt BlackMagic så blev det också ett stort steg upp.
Den tidigare Caviar Black låg på cirka 85 write och knappt 90 read men WD Red ligger i stället på cirka 115 write och 125 read.

1
Bevaka tråden