Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X bootar inte!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en ca 4 år gammal MBP som fungerat klockrent tills nu. Efter att jag haft datorn avstängd och slog på den kommer jag inte längre än till apple loggan och snurrande loggan under. Läst runt lite på nätet men kan inte hitta något som liknar mitt fel, eller så har jag inte letat på rätt ställe..!

Har provat följande:
- Försökt startat i Safemood, utan resultat.
- Startat upp datorn i verbose mode och fått fram att disk0s2 error.
- Försökt köra en fsck-y utan resultat...
- Startat upp med installations skiva 1 men väl inne så får jag upp diskverktyg och där går det inte att trycka på reparera el liknande.
- Och säkert något mer som jag inte kan minnas att jag provat....

Vad mer kan jag göra? Är lite rädd om några filer som jag inte har backup på, annars skulle jag installerat om allt och testat det. Funderar på att köra en Firewire till en annan mac (T-mode) för att rädda dessa om det går...

Några tips?

//Martin

Provade precis en Apple Hardware Test och inga fel rapporterade... Men när jag försökte köra en "fsck -y & f" i Single User Mode står det: "Macintosh HD could not be repaired". Får även upp "disk0s2 error". Vad kan göras tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 15:55

Du skulle ju kunna testa att boota till OS X installations CD, och från menyn där välja att starta skivverktyg och se vad som då sägs angående din disk.

Edit: såg ditt förra inlägg nu, jag har varit med om att min interna disk inte hittas efter att jag har bootat från CD. Har löst sig genom att hålla ner cmd i uppstarten, då dök OS X upp som bootbar. Det förklarar ju dock inte att fsck rapporterar att din OS X partition inte kan repareras.

Kopiera så mycket du kan, t.ex via Firewire Target Mode.
Köp ny hårddisk.

Det är nog vad som gäller.

Ok, känns som det ja.. Men bara för att jag använt installations cdn så betyder inte det att allt är borta på hårddisken?

Nä lite märkligt är det.

Kunde välja min interna disk från skivverktyg och boota men när jag gjorde det hände samma som alltid, om jag inte trycker något under uppstart, dvs apple logga med snurrande grej under..

Sitt nu inte och sumpa chansen att ta vara på dina filer !

Sluta "prova" och "experimentera".
Kör den i target mode (som en extern disk) och kopiera av allt som du vill ha och byt sedan.

Känner flera som "bara skall prova lite diskWarrior först". plötsligt säger det klick i disken och den blir tyst.
Efter det KAN det kosta 10 lök att få grejer av den....

Kopiera av saker först - om det går.
Går det inte, lämna in till någon om det är döviktiga saker (bröllopsfoton utan backup(?!?!) var det för kompisen)).

har du bara skräp på den, fortsätt då och se om du kan lära dig ngt under processen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 20:57
Ursprungligen av Goflorp:

Sitt nu inte och sumpa chansen att ta vara på dina filer !

Sluta "prova" och "experimentera".
Kör den i target mode (som en extern disk) och kopiera av allt som du vill ha och byt sedan.

Bra tips, men bara för att förtydliga jag menade inte att han skulle ge sig på att försöka "laga" skivan i skivverktyg men få en bekräftelse på vad fsck kom fram till. OS X har i bland problem att hitta disken om man tidigare bootat från CD, men det byter ju knappast att det är fel på disken. Det verkar ju inte heller vara hela disken utan OS X partitionen (disk0s2) som det är fel på.

Men om disken är på väg att haverera, så är det bättre att först försöka göra backup, och sedan prova olika verktyg.

Ju mer man använder disken med ett begynnande fel, desto större är risken att den kraschar helt.

Så jag håller fullständigt med Goflorp här.

Kör inget annat, inte ens Skivverktyg, på disken förrän man har försökt göra backup.

När du väl ska kopiera filer vid t-mode (om det går) välj då inte alla filer samtidigt, ta några enstaka åt gången så att du säkerställer att överföringen fungerade!

Tack för många bra tips!

Dock har jag redan varit inne i skivverktyg och försökt reparera disken men den knappen var inte valbar... Stod att det fanns över 100 gb ledigt, med andra ord allt kan redan var borta.. eller?

Ska försöka med Target-mode så fort jag hittar en annan Mac dator som jag kan använda mig av. Finns det några risker med Target-mode för den andra datorn? Har hört att den kan hänga sig efter någon minut eller så också, någon med erfarenhet av det? Bara att börja om då eller?

Ursprungligen av stenen63:

Tack för många bra tips!

Dock har jag redan varit inne i skivverktyg och försökt reparera disken men den knappen var inte valbar... Stod att det fanns över 100 gb ledigt, med andra ord allt kan redan var borta.. eller?

Ska försöka med Target-mode så fort jag hittar en annan Mac dator som jag kan använda mig av. Finns det några risker med Target-mode för den andra datorn? Har hört att den kan hänga sig efter någon minut eller så också, någon med erfarenhet av det? Bara att börja om då eller?

1. Absolut ingen aning då jag inte har en aning om hur stor hårddisk du har

2. Vad menar du med risker? För logikkortet? Skärmen? Din hårddisk håller på och haverera, rör inte datorn fören du har hittat en till mac och kör t-mode eller ta ut hårddisken och sätt in i hårddisk kabinett(för att ansluta till annan dator).
Så trasig din hårddisk verkar vara finns det såklart en risk att datorn hänger sig. Men det skadar inget annat än hårddisken, du har ju inte direkt några andra val?

Hade inte över 100 gb ledigt innan den krascha, annars hade jag knappast frågat?

Risk för datorn som filerna förs över till menar jag.. Om jag lånar någon annans vill jag inte sabba den. För min går väl inte att sabba mer.. den är ju paj

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-27 22:20

Det hjälper föga att säga att du inte hade 100 GB innan. Hade du 99 GB då....?
Varför inte svara på hur stor hårddisken är, hur mycket ledigt du hade innan. Det underlättar om man ser hur stor förändring som har skett.
Du sabbar inte den andra datorns filer.
Och som nämnts tidigare, gör inget med disken, utan försök kopiera filerna till en annan hårddisk först. Försöker du reparera den är risken stor att du förstör ännu mer!

varje minut du kör med disken ökar risken för totalfailure/crash.

Så att "...så fort jag hittar en annan Mac dator som jag kan använda mig av..." duger nog inte.

Antingen accepterar du att du kan förlora precis allt på disken, eller så stänger du av datorn och startar den igen när du har en annan mac att köra target mode mot. Att kolla, trixa och liksom prata med polaren på onsdag funkar dåligt.....

Men men, det är dina filer, dina pengar och din tid.

En fråga här: om man har en extern hårddisk med ett system på (eller inte) borde en teoretisk lösning vara att koppla in den externa disken, starta datorn från system-DVDn och installera systemet på den externa disken. Då detta är klart startar man datorn med den externa disken som startenhet och försöker rädda alla data som finns på den interna HDn (om den monteras vill säga)?

Detta är en väg jag hade gått om jag inte haft tillgång till en annan Mac. En extern backupdisk är helt nödvändigt att skaffa i vilket fall som helst.

Installerar man Mac OS X på en extern hårddisk och använder den som nödstartskiva borde ju den skadade disken teoretiskt sett vara relativt säker eller kvarstår riskerna?

Som mer permanent säkerhetsåtgärd rekommenderar jag tveklöst minst en extern hårddisk som klonats med Carbon Copy Cloner. Har man ett stort iTunes-bibliotek eller andra filer som gör att man vill spara dessa på en större disk, skaffa två extra hårddiskar. Då har man backupen säkrad.

Jag kör numera med två externa 1 TB-diskar, en är klon av den interna HDn och den andra lagrar iTunes-biblioteket (det är också lagrat på den klonade disken).

Target mode via firewire fungerar inte. Host datorn hittar inte disken mer än i skivverktyg som inte kan göra något, inte ens kontrollera disken, error!

Inhandlat Diskwarrior som inte heller det genererar något positivt besked. Kör det dock via Target mode tills CD:n anländer, men känns inte som om det skulle bli någon skillnad i resultat. Får upp följande felmeddelande:

Directory cannot be rebuilt due to disk hardware failure (-36, 2738).

Vad mer kan jag göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 21:37
Ursprungligen av stenen63:

Vad mer kan jag göra?

Om det är viktiga filer på din dator, stänga av disken en gång för alla och lämna in den till ett proffs som kan se om han kan få ut saker från disken.
Lägg sedan en tusing på att köpa dig en backupdisk.

OT, inte riktat mot dig, stenen63. Men för mig är det fan helt otroligt att folk som har så pass viktiga filer som de känner sig tvingade att lägga >5000 kr på att rädda inte någon gång ställer sig frågan om deras filer är säkra eller inte.
Jag skulle kunna köpa det mer om folk som man frågar sa att de inte hade en aning om att hårddiskar och datorer kan gå sönder men så är det ju aldrig. Inte nog med att folk är medvetna om risken, de har nästan alltid en kompis som råkat ut för det som har berättat allt. "Ja, min farbror tappade alla semesterbilder och det kostade asmycket att få tillbaka dem"

Datorregel nummer 1:

Ta alltid backup

Jag lärde mig det då jag skrivit ett dokument i 4 timmar utan att spara och proppen gick.

Med Carbon Copy Cloner är backup riktigt behändigt och så har man ett enklare jobb vid systemuppdateringar etc.

Traditionell dataräddning har utförts av Ibas i Norge. De har ju lyckats få ut data från tämligen förstörda datorer, inkl sådana som legat på djupt vatten. Men det kostar och man kan aldrig vara säker på att allt kan räddas.

Ett annat exempel på behovet av backup är diskkraschen som bidrog till att sänka tidskriften Amiga Info.

1
Bevaka tråden