Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp! Få externt modem fungera till en iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 15:11

Min far har precis tagit ner sin iMac/333 till stugan. För nåt halvårsen så slog blixten ner och pajade det interna modemet, vilket knappt drabbade oss eftersom vi precis samtidigt fick bredband. Men nu ska pappa jobba med den i stugan, och där har vi inget bredband. Däremot ett gammalt härligt 56K-modem, som förut använts till vår gamla 4400. Vad behövs för att kunna koppla in detta gamla modem till en iMac med andra typer av portar? Om nån skulle kunna ge en utförlig beskrivning på hur allt ska gå till så skulle jag (och farsan) vara mycket tacksamma!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 16:03

Jag antar att det är ett gammalt modem med vanligt Mac-serieport.
Till denna adderar du enklast en Keyspan USB-till-serieportskonverter. Gärna den med två portar. Drivrutin behövs, så den får du ladda ner innan.
Sedan skall du kunna välja modem i listan för sådana.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 16:34

Okey. Kollade upp detta, och en sån kostar ju 1000 kr, och det känns inte riktigt värt det. Finns det något annat sätt man kan lösa det på? Byta det interna, eller köpa ett externt som funkar direkt?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 19:21

Några alternativ:
- Tigg loss en billigt hos en ÅF eller 99mac-medlem som har en dylik adapter liggandes i dammhögarna.
- Interna modemet är uteslutet att köpa. Dyrt som skam och därtill kommer installationen. En skrotad iMac eller en på en skola/institution som kan avvara modemet.
- Skall du köpa ett nytt externt USB-modem, kan jag rekommendera Zyxels variant. Det fungerar utmärkt, trots tillverkaren uppgifter om motsatsen.

  • Medlem
  • 2003-06-25 01:18

Vet inte om det interna är samma som sitter i G4an, men om det är det så skänker jag det till dig för vi är ju nästan släkt Skicka ett PM isf.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 01:27

Oj! Det här var ju intressant? Är du en släkting till mig? Ditt namn påminner i a f mycket om mitt efternamn...

Någon som vet om det är samma modem i G4an som i iMacen?

  • Medlem
  • 2003-06-25 20:59

Brorsan heter också Anders och hos myndigheterna står vi som Båth i efternamn vet inte varför vi stavar Bååth. Just det tillbaka till ämnet... Bifogar här bilder på ovan- och undersidan av modemet så kan du se om det skulle passa.

1
Bevaka tråden