Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver man defragmentera?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har fått höra av en "Apple person" att jag inte behöver defragmentera min disk på min imac med osx snow leopard då "det sköna med osx är att den sköter allt snyggt o rätt".

Min iMac är säkerligen 2 år gammal nu och har inte ominstallerat OS'et en enda gång. Varit väldigt nöjd, men jag kommer som många andra från Windows tidigare.

Nu beter sig min iMac konstigt och regnbågsbollen snurrar allt oftare. Väldigt vanligt är det när jag ska öppna en bookmark i Fire Fox då kör den igång. Händer andra gånger också som när jag ska stänga ett program i docken, klicka på ikonen o välja "quit". Då fryser sig docken ett par sekunder för att sedan ta fram lilla menyn.

Just nu har jag 50gig ledigt på disken - vet inte hur stor roll det spelar. Ska köpa mig en extern fw disk att flytta mina ljudbibliotek till så som Native Instruments osv - de tar upp en hel del diskutrymme.

Men åter då till min grundfråga; Kan det behövas defragmenteras? Görs sånt på OSX? Hittat ett program vid namn "iDefrag" men verkar finnas en hel del risker med detta.

Jag har även bootcamp med win7 installerat (enbart för att två program för pc-windows behövs i arbetet).

Primärt används datorn till för ljud- och musikarbete så som Logic Pro.

För att ge mer info som kanske bidrar med lite är att jag har redan två st á 1TB usb2 externa diskar inkopplade utöver min master som är i iMacen.

Ps. de är nästan fulla....

Det finns redan flera trådar om defragmentering på en Mac. Kort svar: det sköter OS X. Fortsätt gärna i en existerande tråd, se exempel på en sökning nedan.

site:99.se defrag - Google Search

Stänger här.

/Mod

Förutom att man ska söka, tänk också på att sätta en trådrubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. Bara "defrag" säger inte så mycket om vad själva frågan faktiskt gäller.

/Mod

1
Bevaka tråden