Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uppdaterar jag 10.4?!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 18:12

Jag förstår inte hur jag ska uppdatera mitt system och tänkte att någon här kanske kan förklara grundligt. Min dator är gammal och 10.4 känns ju som rena stenåldern, men i alla fall nu vill jag uppdatera till....ja vad vet jag inte men till något bättre.

Jag tänkte först leopard, men tydligen finns inte den längre och då faller ju valet på Snow Leopard. Enligt Apple's sida:

  • Mac OS X v10.5 (Leopard): Uppgradera din Mac genom att köpa Mac OS X Snow Leopard.

  • Mac OS X v10.4 (Tiger): Uppgradera genom att köpa Mac Box Set, som innehåller Snow Leopard, iLife Â’09 och iWork Â’09.

Måste jag välja Mac Box Set, men det är inget jag hittar i butiken?! Jag ringde även lokala mac butiken Grafit och han sa att min dator var gammal och att alla uppdateringar finns på nätet. Väldigt hjälpsam....

Och nu känner jag mig helt rådlös, visst går det uppdatera på något sätt?

Du måste berätta vilken datormodell det handlar om.

10.5 (Leopard) kräver minst 867 MHz G4-processor
10.6 (Snow Leopard) kräver minst en Intel-processor.
10.7 (Lion) kräver minst en Core 2 Duo-processor.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 18:50

Detta: Processornamn: Intel Core 2 Duo Processorhastighet: 2 GHz?

Det betyder att du kan köra vilken som helst av 10.5, 10.6 och 10.7. Det kommer att gå olika bra beroende på hur mycket RAM-minne du har i datorn. Leopard (10.5) kan inte längre köpas nytt. Snow Leopard (10.6) däremot kan köpas från Apple för 319,-. Snow Leopard krävs för att du ska kunna installera Lion (10.7).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-24 19:07
Ursprungligen av Capeman:

Det betyder att du kan köra vilken som helst av 10.5, 10.6 och 10.7. Det kommer att gå olika bra beroende på hur mycket RAM-minne du har i datorn. Leopard (10.5) kan inte längre köpas nytt. Snow Leopard (10.6) däremot kan köpas från Apple för 319,-. Snow Leopard krävs för att du ska kunna installera Lion (10.7).

Det går även att köpa OS X Lion(10.7) på USB från Apple, då behövs inte Snow Leopard.

Ursprungligen av joakimo:

Det går även att köpa OS X Lion(10.7) på USB från Apple, då behövs inte Snow Leopard.

Det är helt riktigt, tänkte inte på det. Om EmmaSa har minst 2 GB RAM är det nog det bästa alternetivet. 595,- kostar det.

Ursprungligen av EmmaSa:

Detta: Processornamn: Intel Core 2 Duo Processorhastighet: 2 GHz?

Ja.

Du behöver inte ha ett Box Set för att uppgradera till ett nyare operativsystem. Då du verkar ha Intel Core 2 Duo så kan du köra senaste 10.7 Lion som nu mer fungerar hyffsat stabilt. Du bör dock ha minst 2 GB internminne installerat för det. Du hittar den versionen av Mac OS X på Apple eftersom din version (10.4) nog inte kan köra Mac App Store.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 19:15

Ok, minne står det: 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM.

Men, då testar jag köpa och installera snow leopard helt enkelt. Tack för era svar!

1 GB RAM är verkligen i minsta laget även för Snow Leopard. Jag skulle satsa på att uppgradera minnet i första hand, sen uppgradera till Lion.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 19:21

Och minnet kan man uppgradera i apple store?

Nej, det köper du från någon annan elektronikaffär. Men börja med att berätta vad du har för dator så kan vi hjälpa dig mer.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 19:25

MacBook

Måste veta mer än så, finns en jäkla massa MacBooks. Titta under Systeminformation, översta kolumnen till vänster, andra raden till höger, "Model Identifier", bör stå något i stil med MacBook3,1 eller liknande.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 19:32

Haha, ok. MacBook2,1

Den modellen kan ha 2 eller 3 GB RAM som mest, antingen genom två moduler à 1 GB eller två moduler à 2 GB. I det senare fallet kan datorn använda maximalt 3 av de 4 GB. Minnet du ska ha kallas SO-DIMM DDR 2, 667 MHz. Två moduler à 2 GB kostar exempelvis på dustinhome.se 438,- plus frakt. Finns säkert billigare någon annanstans. Minnena kan man byta själv med hjälp av en stjärnmejsel och en gnutta försiktighet.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 19:45

Ok, tack så himla mycket!

Inga problem! Du kan förstås behålla dina 1 GB och använda Snow Leopard, men du kummel att få en trevligare och fräschare upplevelse med mer minne, och mer framtidssäkert med Lion.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-10-24 19:50

Lika bra att gå all in med Lion nu när jag ändå bestämt mig för att uppdatera, kanske dröjer till nästa gång med tanke på hur det varit nu.

1
Bevaka tråden