Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband vs streamingtjänster

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska flytta till ett hus med mycket begränsade möjligheter till fast bredband, men det ska enligt operatörerna ligga i ett område där jag ska kunna få hastigheter på upp till 30 mbit/s via det mobila bredbandet.

Idag använder jag mig nästan uteslutande av olika playtjänster och streaming för att kolla tv, film och sport. Skulle gissa att jag t ex en normal söndag kollar 4-5 timmar fotboll och Formel 1 genom Viaplay.se. Vardagar kanske det inte är mer än en timme. Dessutom streamar jag all musik via Spotify och surfar en hel del i övrigt.

Nu till min fråga.

Kommer ett mobilt bredband fungera till detta, och vilken datatrafiksgräns ska jag sikta på per månad? Det känns inte som att de vanliga gränserna på 10gb kommer att räcka särskilt långt, men räcker det med 30gb eller ska jag slå till på 80gb/mån?

Det är ju rätt saftiga prisskillnader mellan 10, 30 och 80gb...

Tack på förhand

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-23 11:17

Omöjligt att svara på i förhand. Vilken kodec används, hur mycket data tar streamingen per minut?
Jag skulle aldrig lita på mobilt bredband, det fluktuerar för mycket. Inget slår fast anslutning. Kan du inte få ADSL?

Ursprungligen av kenjon:

Omöjligt att svara på i förhand. Vilken kodec används, hur mycket data tar streamingen per minut?
Jag skulle aldrig lita på mobilt bredband, det fluktuerar för mycket. Inget slår fast anslutning. Kan du inte få ADSL?

ADSL-linan ger nästan ingen hastighet alls. Det är hur långt som helst från stationen. Men du har säkert rätt i att den är stabilare.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-10-23 11:49

Hade Telenors mobila bredband för ca 2 år sen, jobbade natt på den tiden, så jag tog med mig datorn till jobbet varje natt, streamade mycket play och olika sporter, fungerade klockrent, visserligen så hade dom då ''obegränsat med surf'', vet inte om dom fortfarande har det i dagsläget, jag läste aldrig det finstilta heller, det kanske fanns någon gräns, men jag surfade ca 5 - 8 gb per natt fem dagar i veckan, fick aldrig hastigheten sänkt!

Ursprungligen av Hoya:

Hade Telenors mobila bredband för ca 2 år sen, jobbade natt på den tiden, så jag tog med mig datorn till jobbet varje natt, streamade mycket play och olika sporter, fungerade klockrent, visserligen så hade dom då ''obegränsat med surf'', vet inte om dom fortfarande har det i dagsläget, jag läste aldrig det finstilta heller, det kanske fanns någon gräns, men jag surfade ca 5 - 8 gb per natt fem dagar i veckan, fick aldrig hastigheten sänkt!

Ok. Det ger i alla fall en bra bild av vad jag kommer att behöva för sorts abonnemang. 80 gb kanske inte ens räcker med andra ord. Jag har ju bara kollat Tele2s alternativ och deras max är 80gb.

Telenor har obegränsad surf (eller fri surf som Telenor kallar det) fortfarande, mycket trevligt och funkar fint.

Telenor Mobilt bredband - hastigheter upp mot 80 Mbit/s!

Jag liksom min flickvän kör enbart med Telenors mobila bredband (samma problem som dig med husets belägenhet osv), & vi har inga som helst problem med att streama. Vi kollar film, tv & kör mycket Spotify.
Har, aldrig brytt mig om att kontrollera hur mycket någon av oss förbrukar.
Men jag råder dig att välja en operatör med "fri" trafik.

Precis som föregående forumdeltagare så rekommenderar jag Telenor för dina behov. Du får fri surf för 199kr /mån och bra hastigheter. Det kommer att täcka dina behov rakt av.

Tack för tipsen.

I morse fick jag den senaste undersökningen från SKI (Svenskt Kundnöjds Index) och där hamnade iofs Telenor sist vad det gäller Mobilt Bredband. Men jag ska kolla om Telenor har "öppet köp" på mobilt bredband, så att jag kan lämna tillbaka det om det inte levererar den utlovade hastigheten i det nya huset.

Ursprungligen av MrSinatra:

Tack för tipsen.

I morse fick jag den senaste undersökningen från SKI (Svenskt Kundnöjds Index) och där hamnade iofs Telenor sist vad det gäller Mobilt Bredband. Men jag ska kolla om Telenor har "öppet köp" på mobilt bredband, så att jag kan lämna tillbaka det om det inte levererar den utlovade hastigheten i det nya huset.

Generellt så har du enbart öppet köp innan du börjar använda tjänsten. Men det klart - Telenor kanske kan tänka sig att göra undantag, så det är nog bra att ta kontakt med deras kundtjänst och fråga.

Gällande SKI så får det säga exakt vad det vill. Jag är helt nöjd med Telenor som leverantör av mitt mobila bredband samt som operatör på min iPad 2 16GB. Fungerar klockrent i alla lägen.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Generellt så har du enbart öppet köp innan du börjar använda tjänsten. Men det klart - Telenor kanske kan tänka sig att göra undantag, så det är nog bra att ta kontakt med deras kundtjänst och fråga.

Gällande SKI så får det säga exakt vad det vill. Jag är helt nöjd med Telenor som leverantör av mitt mobila bredband samt som operatör på min iPad 2 16GB. Fungerar klockrent i alla lägen.

Jag frågade Tele2, och de har en månads öppet köp, även om du har börjat använda tjänsten (annars vore det ju meningslöst). De måste ju inse att man inte kommer att köpa en tjänst som sedan inte fungerar där du bor.

Ursprungligen av MrSinatra:

Jag frågade Tele2, och de har en månads öppet köp, även om du har börjat använda tjänsten (annars vore det ju meningslöst). De måste ju inse att man inte kommer att köpa en tjänst som sedan inte fungerar där du bor.

Då är det upp till Tele2 och övriga operatörer. Enligt KKL så har du öppet köp fram tills att du tar tjänsten i bruk. Detta enligt Konsumentrådgivningen i Sundsvalls kommun. Jag har inte personligt gått igenom KKL för att se om det stämmer i det avseendet. Dock kanske jag borde göra det då jag läser ett avsnitt om det i nuvarande högskolekurs.

... sedan finns det absolut undantag där man kan få hävda produkten om den inte lever upp till förväntningarna, vilket oftast är att operatören har utlovat en bättre tjänst än vad som är skäligt att utlova.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-24 21:26

Ett första test kanske vore att köra appen Bredbandskollen med en Telenormobil i stugan din?

Har endast kört med Telenor mobil/mobilt bredband, och för mig har det fungerat fint sedan man lämnade GPRS och gick över till 3G.

När jag var inne på Telenor så var de strikta med att bruten förpackning inte gick att lämna tillbaka. Dock fick jag naturligtvis reklamera produkten om den inte fungerade. Det låter som en del jobb, så jag kvistade iväg till The Phonehouse och där fick jag två veckors returrätt även med bruten förpackning. I morgon ska det testas. De 32 mbit/s som jag köpte lär jag ju aldrig få se, men kommer jag upp till 10 så är jag nöjd.

Edit: Jag fick även börja använda tjänsten, förstås. Det enda det skulle kosta var startavgift och första månadsavgift.

Kort uppdatering: Modemet fungerar suveränt, som bäst kommer jag upp i DL-hastigheter runt 25 Mbit/s, men oftast ligger det på runt 16. "Frisurf" var ett bra val, då jag redan första helgen kommit upp i 6 gb datatrafik.

Kör 4g modem med Tele2 fungerar superbra.
Allt hänger ju på att nätet ska byggas ut så fler får tillgång till det men enligt deras hemsida så går det i rätt rask takt;)

Ursprungligen av hokarangen:

Kör 4g modem med Tele2 fungerar superbra.
Allt hänger ju på att nätet ska byggas ut så fler får tillgång till det men enligt deras hemsida så går det i rätt rask takt;)

Problemet med Tele2 (förutom att de inte har någon täckning just där jag bor) är deras begränsningar för datatrafik. Ska du streama mycket är det helt enkelt inte ett alternativ.

1
Bevaka tråden