Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelar/nackdelar med att använda iTunes istället för Plex/XBMC

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-10-24 08:02

är i tankarna på att konvertera om mina filmr så att ja kan ha dom i itunes och streama vidare tilli pad och ATV.
vad är det som talar för och emot?

kan tycka att plex och xbmc på atv är ständigt lite "ofärdiga" och fungerar inte helt klockrent, vilket det gör när man streamar från itunes.
någon som använder itunes att streama ifrån som kan kommentera?

Jag har konverterat, och håller på att konvertera än pga stort bibliotek :P, filer till itunes och strömmar främst till min appletv. Det jag gillar med det är just att allt finns i itunes så mina andra datorer kommer åt det lätt, appletv kommer åt det lätt samt att jag kan kopiera över det enkelt till min ipad om jag ska ut och resa t.ex. Ska jag streama till ipaden så kör jag dock på airvideo, men streamar sällan till ipaden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-24 23:49

En klar fördel med iTunes är att man genom hemmadelningen inte bara kommer åt hela biblioteket från AppleTVn, utan även från iPhone och iPad (så länge man är på samma wifi). Det är rätt soft att lägga sig i sängen med paddan och titta på t.ex. ett avsnitt av en serie innan man somnar.

För min del var det ett givet val, i och med att mitt datorbaserade mediebibliotek var obefintligt innan jag skaffade min AppleTV. Så jag satte mig och rippade 400+ DVD-filmer och lade in i iTunes, lika gärna som att rippa till ett annat format.

Fördelarna med att köra "as Apple intended" är att allt bara funkar. Och det funkar grymt bra, och kommer att funka grymt bra med framtida produkter också. Hur hög tröskeln är beror på hur stort bibliotek man har innan, men när man väl har gått till iTunes så är det lätt värt det IMO.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-10-25 12:33

en nackdel däremot med itunes ist för plex och xbmc är ju att man inte kan se någon fanart när man bläddrar. vilket kan vara snyggt ibland=)

fast kollar man på ipaden så syns ju inte det iaf. så det lutar nog åt att konvertera nu i veckan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-25 21:10
Ursprungligen av magsta:

en nackdel däremot med itunes ist för plex och xbmc är ju att man inte kan se någon fanart när man bläddrar. vilket kan vara snyggt ibland=)

fast kollar man på ipaden så syns ju inte det iaf. så det lutar nog åt att konvertera nu i veckan.

Vad menar du? Jag har omslag på alla mina filmer/tv-serier som syns när jag bläddrar mellan dem på min ATV2.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-10-26 06:22
Ursprungligen av zinned:

Vad menar du? Jag har omslag på alla mina filmer/tv-serier som syns när jag bläddrar mellan dem på min ATV2.

Ja det har jag med. men jag pratade om fanart inte album art. om du kollar genom plex så har man bådealbum covers och fanart i bakgrunden vilket kan vara riktigt snyggt.

men i plex på ipad så har man heller ingen fanart. det var det jag menade.

Jag lägger också in en varm rekommendation för "The Apple Way" då kombinationen iTunes, AppleTV och Air Video på iPad är suverän. Apple Remote är också en mycket bra sak att ha.

Albumart fungerar bra med Apple Remote och Apple TV. Enda stället det inte fungerar på är med Air Video men det kommer väl i någon uppdatering. För min del får jag upp omslagen på såväl Apple TV som Remote.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-26 14:25

Ah, ok. För mig är det prio på ett lättnavigerat gränssnitt och sedan filmen i sig, jag vill inte sitta och stirra på en bakgrundsbild även om gränssnittet må hända är snyggt

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-10-28 16:27

Jag kör Apple stilen nu. Men folk har sagt det går snabbt att konvertera med iflicks. Men det gör det inte för mig. En timme minst. Och vad står pg-13 för som det står i telefonen framför en del filmer?

Ursprungligen av magsta:

Jag kör Apple stilen nu. Men folk har sagt det går snabbt att konvertera med iflicks. Men det gör det inte för mig. En timme minst. Och vad står pg-13 för som det står i telefonen framför en del filmer?

Movie Ratings - What Does G, PG, PG-13, R, NC-17 Mean?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-28 16:38

PG13 är en av många definierade åldersgränser för film som används i USA.

Hur lång tid det tar för dig i iFlicks beror ju först och främst på om det behövs göras en konvertering eller ej av ursprungsmediat. Har du en h.264-ström i t ex en .mkv så behöver någon konvertering inte göras utan endast byte av container, dvs att den lyfter ut videoströmmen ur mkv-containern och placerar den i en mp4-container. För en spelfilm på ca 2 timmar så tar det kanske 5-10 minuter att göra. Har du däremot en videofil som behövs konverteras för att sedan kunna placeras i en mp4-container så tar det bra mycket längre tid, kanske 40 minuter (beroende på datorns prestanda) för en hel spelfilm.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-10-28 16:57

Hur vet man om det är en sån h.264 ström eller vad det hette då det är iaf mkv filer jag konverterar.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-05 14:25

Jag använder Media Inspector från Mac App Store. Finns även tidigare versioner av programmet (hade då namnet Media Info for Mac) gratis på internet. Tänk på att även om strömmen är H.264 så måste även strömmens codec-profil vara rätt för att direkt utlyft till mp4-container ska kunna göras. Annars riskerar man en fil som inte kan spelas av t ex. iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-11 15:07

Vilket är det bästa sättet att alltid ha en iTunes igång? Har "bara" en MBA samt en bullrig Windowsburk + en Qnap NAS. NASen har iTunes men bara för musik. Att ha en MBA på 24/7 kan väl knappast vara bra?

Kan det vara ett alternativ att bygga en tyst liten NAS baserat på Windows där iTunes är igång eller finns det någon annan vettig lösning som inte är allt för dyr?

Provar just nu XBMC för ATV2 men finner den alldeles för instabil.

  • Medlem
  • 2011-11-11 22:06

Jag gjorde om min gamla pc till itunesserver för att lira film och tv-serier till min Atv, men det var mycket strul. Pc:n försvann från hemdelningen stup i kvarten. Fick då (eftersom den stod i garderoben å saknade skärm) remota mig in i den och starta om itunes för att det skulle funka.

Bytte ut den mot en gammal Power Mac G5, slängde i Os 10.5 och nu lirar den klockrent.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-12 15:33

Eller en gammal Macmini

1
Bevaka tråden