Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm på Macbook Pro 15" 2010, någon mer som råkat ut för det?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-10-22 11:08

Hej!

Datorn hade legat i sleep-läge ett tag och när jag öppnade locket på den förblev skärmen svart. Testade att hålla ner powerknappen tills datorn stängde av sig och sedan satte igång den. Skärmen startade inte då heller. Försökte sedan starta datorn i safe-mode, reseta PRAM och NVRAM utan framgång. Försökte starta datorn normalt några gånger till men inget hjälpte. Insåg att det den enda utvägen var att lämna in den men efter ett tag testade jag att starta den en sista gång och då helt plötsligt hoppa skärmen igång och datorn starta som om inget hade hänt!

Kontaktade mac-teknikern hos DSStore i norrköping och fick som svar: http://support.apple.com/kb/TS4086

V

erkar ju vara ett känt fel men att dom inte har någon lösning på det, Känns ju inte så bra iaf
Garatin går ut den 28:e så funderar på om man inte skulle ta o slå till på en Apple Care bara för att vara på den säkra sidan.

Är det någon annan som har råkat ut för det här och vad har ni gjort då?

//Jerry

Justerade rubriken så den visar att det handlar om en MBP.

/Mod

Jag hade skaffat Apple Care, lite för paranoid för att inte ha det... Det kanske bara var ett mjukvarufel för dig men skönt och vara på säkra sidan

Det är billigare med Apple Care än att byta ut skärm alt. grafikkortet

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-10-23 01:40

Jo jag är inne på att köpa till Applecare till datorn nu. Det var vad teknikern föreslog också (såklart).

Idag när datorn hade körts på battier rätt länge (~2h kvar enligt mätaren) fick jag KP och höll då in powerknappen så att datorn stängde av sig och tröck sedan igång den igen... med svart skärm!

Stoppa då i laddaren och lät den stå några minuter sen testade jag att starta den igen och mycket riktigt så fungera det som vanligt igen. Hittills har det bara hänt när datorn har körts med batteridrift. Får se hur detta utvecklar sig!

Blir nog iaf applecare på tisdag bara för att vara på den säkra sidan

Ser inte riktigt poängen med apple care. I min bok är det antingen tillverkningsfel eller handhavandefel, i den tidigare gäller konsumentköplagen, i den senare drullen på din vanliga försäkring.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-10-23 15:42
Ursprungligen av eskimo:

Ser inte riktigt poängen med apple care. I min bok är det antingen tillverkningsfel eller handhavandefel, i den tidigare gäller konsumentköplagen, i den senare drullen på din vanliga försäkring.

Jo, det är det misstaget som de flesta gör. Men KKL och garanti ska inte förväxlas även om KKL stipulerar att det ska finnas en garanti på minst sex månader (har jag för mig utan att dubbelkolla). Apple (och många andra tillverkare) erbjuder ett års fabriksgaranti mot tillverkningsfel, dvs ett ursprungsfel. Det innebär att det är tillverkaren som måste bevisa att felet beror på handhavandefel och inte ursprungligt.

KKL anger att en produkt bör ha en livslängd på minst tre år och ger konsumenten helt riktigt skydd mot tillverkningsfel med den viktiga punkten att det är upp till kunden att bevisa att felet är ursprungligt efter att garantitiden har gått ut och inte ett handhavandefel. Dvs du som konsument ska bevisa att felet som uppstått är till följd av komponentfel som kan härledas till tillverkningen, ett fel som funnits i maskinen sedan dag ett men inte visat sig tidigare. Hur lätt är det att bevisa? Det Apple (och många andra) tillverkare erbjuder är en förlängd garanti där de tar på sig ansvaret mot tillverkningsfel i upp till tre år mot en extra kostnad naturligtvis.

Ursprungligen av mattem:

Jo, det är det misstaget som de flesta gör. Men KKL och garanti ska inte förväxlas även om KKL stipulerar att det ska finnas en garanti på minst sex månader (har jag för mig utan att dubbelkolla). Apple (och många andra tillverkare) erbjuder ett års fabriksgaranti mot tillverkningsfel, dvs ett ursprungsfel. Det innebär att det är tillverkaren som måste bevisa att felet beror på handhavandefel och inte ursprungligt.

KKL anger att en produkt bör ha en livslängd på minst tre år och ger konsumenten helt riktigt skydd mot tillverkningsfel med den viktiga punkten att det är upp till kunden att bevisa att felet är ursprungligt efter att garantitiden har gått ut och inte ett handhavandefel. Dvs du som konsument ska bevisa att felet som uppstått är till följd av komponentfel som kan härledas till tillverkningen, ett fel som funnits i maskinen sedan dag ett men inte visat sig tidigare. Hur lätt är det att bevisa? Det Apple (och många andra) tillverkare erbjuder är en förlängd garanti där de tar på sig ansvaret mot tillverkningsfel i upp till tre år mot en extra kostnad naturligtvis.

Har inte förväxlat någonting. Som du såg sa jag inget om garanti. Blir det hårdvarufel inom 3 år (som jag själv inte uppenbart orsakat) står jag på mig tills jag får det åtgärdat gratis. Tycker det är min plikt som kund att Apple (i det här fallet) får stå för eventuella genvägar och/eller besparingar de gör, utan att de ska tjäna extra pengar på mig i form av Apple Care. Viktig princip i min bok.

Nu handlade det såklart om en företagskund, så det var ju en ickefråga här.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-10-23 03:08

Problemet är väl att datorn ursprungligen är köpt av en företagskund, mao. ingen konsumentköplag som backar upp en.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-10-24 00:08

Precis! Tanken är väl som sagt att det förhoppningsvis ska bli lite smidigare när man inte måste bevisa att felet fanns där från början. Just i det här fallet borde inte det vara några problem eftersom att det är ett fel som uppmärksammats av apple.

Nu har det dock blivit värre och datorn är så gott som oanvändbar. Skärmen hoppas igång kanske en av fem gånger man startar den och Kernelpanic kan komma när som helst. Hade en Intel 80GB SSD i innan men stoppade i originaldisken som satt i datorn från början och installera SL istället. Detta var inget som hjälpte utan det blir bara värre och värre ju mer man använder datorn. Så det lutar ju åt att det rör sig om ett hårdvarufel ändå.

Ska slå en signal till supporten imorn och se vad dom säger och sen troligen åka in till DSStore i Norrköping.... suck :/

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-10-25 06:29

http://support.apple.com/kb/TS4088

L

iten uppdatering rörande detta fel. Dom som kör Lion kan installera uppdateringen som verkar hjälpa de flesta. Men jag har gått tillbaka till Snow Leopard och felet finns fortfarande kvar så blir väl att lämna in den...

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-10-30 01:16

Uppdatering:

Blev ingen Applecare, kunde inte motivera kostnaden som ändå är lite mer än tredjedel av vad gett för datorn. Apple har själva gått ut med att dom fixar det här problemet 2år efter inköpsdatumet ändå. Och skulle något annat hända med datorn löser jag det då

Har fått i min SSD med Lion igen och dragit in uppdateringen från Apple och den verkar göra något nytta iaf. Fick kernal panic nästan direkt när jag boota Lion men lyckdes tillslut få in uppdateringen och sen dess har jag inte haft några problem alls.

P.S. Nu när ändå garantin är över och förbi passa jag på att stoppa i min optibay med en 500GB disk i också. Mbp:n känns så gott som fulländad just nu med 80GB SSD som systemdisk och 500GB mekanisk disk för lagring <3

Jag hade exakt det här problemet vid ungefär var tredje uppstart på min MBP. För några timmar sedan följde jag ett råd på nätet och återställde SMC enligt nedanstående länk:

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Datorn har blivit betydligt mer responsiv och skärmen beter sig än så länge helt normalt. Återkommer med uppdatering ifall den slocknar igen.

Uppdatering: Funkade i 24h sen svart skärm igen. Installerat uppdateringen, resettat SMC igen samt zappat pram. Funkar det inte nu så är det inlämning som gäller.

Senast redigerat 2011-11-22 22:58
  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-11-21 23:40

Jag testade att återställa smc:n men det hjälpte inte. Datorn snurrar fortfarande på som vanligt efter uppdateringen

1
Bevaka tråden