Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine funktionalitet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-22 12:51

Hej!

Jag har en fråga om Time Machine och hur mycket hårddisk utrymme man behöver för denna applikation. Jag har kikat lite på Youtube och läst lite på forumet om detta men hittar inte riktigt svaret på min fråga. Jag använder mig av en Samsung 1TB mini hårddisk och än så länge har jag kvar 783GB av dess ursprungliga 931GB. Jag brukar ha hårddisken ansluten ganska ofta så den brukar uppdatera time machine då och då. Fortsätter jag såhär kommer hårddisken snart att bli full. Hur ska man använda applikationen egentligen? Kan jag senare tömma time machine hårddisken och bara köra en ny backup? Hur använder ni Time Machine och hur rekommenderar ni att man ska använda applikationen optimalt?

Tack på förhand.

PS: Jag använder en Macbook Unibody 5.1.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 13:19

TimeMachine sköter det automatiskt. När den börjar bli full raderar den de äldsta backuperna. Så länge din TM-hårddisk är större än den disk du backar upp borde du inte få något problem.

Man brukar säga at du skall ha 2-3 ggr större disk än vad du har i data.
1TB räcker ganska långt för en ensam Mac.

Precis som Kenjon nämner så sköter Time Machine allt själv. Personligen har jag på min 1TB kvar runt 300GB ledigt utrymme efter ett helt år av backups. Men när den blir full så kommer Time Machine radera den äldsta backup du har för att kunna göra en ny.
Du får självklart information av systemet när det väl händer.

Tänk på att TM gör backup och inte arkivering!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-23 18:10

Okej. Tackar för alla svaren. Då har jag fått svaret på min fråga =).

Tänkte nämligen snart köpa en SSD disk och även uppgradera till Lion på SSD´en. Skulle vara skönt att bara kunna återskapa systemet som det var. Jag såg att man vid nya installationen kunde återskapa från en Time Machine sparning. Såg väldigt smidigt ut. Gött att då ha nyaste sparningen. Menmen, då vet jag. Den sköter allt själv iprincip. Den låter jag den vara så får den göra vad den vill. Den hårddisken har jag bara till Time Machine..

Tack ska ni ha!

1
Bevaka tråden