Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mid 2010 MBP och Intel 320 300GB SSD

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-21 17:03

Japp, precis inhandlad en SSD efter noga övervägande.

CarbonCopyClone resulterade i att äpplet syns och den snurrande hjulet snurrar ett halv varv och sen hänger datorn. Provade en mängd saker, diskkontroller bla och gav till slut upp.

Stoppade i min Snow Leopard skiva och installerade. Funkade, laddade hem en stor uppdatering från apple på c:a 1GB, vid första omstarten samma fenomen, äpple och ett halvt snurr...

Någon som har en idé vad som kan vara på tok?

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-21 17:21

Startade med Command + V och den stannar på raden;

AirPort: Link Down on en1. Reason 1 (Unspecified).

Provade med Commando + S och därefter "exit", och den stannar på samma rad.

Jag har nollställt prom med Command + Alt + R + P

Har du valt GUID som partitions schema?

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-21 18:42

Hur/var då? Jag har raderat skivan med skivverktyget i installationsprogget och där valt att skapa Mac OS Extenden (journalförd), för det hade min förra Mac. Är det fel?

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-21 21:04

Jag börjar luta åt att det är det berömda "10.6.8"-startar inte buggen

Mac OS X 10.6.8 Update Combo v1.1 verkar vara den som försätter min dator i "inte starta"-läget... Vad göra? Ja, jag uppdaterar antagligen denna post innan någon hinner svara...

Provar nu att installera 10.6.7 istället

Senast redigerat 2011-10-21 22:14
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-21 23:25

Om du i Skivverktyg klickar på själva disken, inte partitionen under disken, och väljer Partitionera, så ser du längst ner om du har GUID. Har du inte det bör du partitionera om den till GUID (allt på den försvinner).

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-22 07:12

Hej, Ok, jag har GUID.

Installerade 10.6.7 uppdateringen i går väll, samma fel även med den. Jag ska prova en till uppdatering. Min skiva installerar version 10.6.3, och den fungerar alltså utmärkt. Kan det vara så att oavsett vilken uppdatering jag läser in så blir något förstört på SSD-disken som gör att maskinen inte startar? Hur felsöker man egentligen uppstartsproblem? (datorn startar inte med shift nedtryckt heller)

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-22 12:39

Provat nu med att uppgradera från 10.6.3 till 10.6.4, så ev är det så attt det bli fel oavsett version jag uppgraderar till. Ska nu prova med två andra uppsättningar Snow Leopard jag har liggandes...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-22 12:42

Har du testat med att radera och skapa en ny partition?

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-22 20:09

Nu har jag raderat och skapat ny partition, samma problem. Jag har tre uppsättningar snow leopard, och intressant nog, 2 av dom startar datorn överhuvudtaget inte med. Den skivan som datorn startar med är en licens köpt rakt upp och ner, dvs kom inte med en dator. Jag börjar fundera på om det är så att originalskivorna knutigts till hårdvaran (inkl. hårddisken) som jag ursprungligen köpte?

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-22 20:55

Jag kan ju också tillägga att jag nu uppdaterat SSD disken med senaste firmware. Det känns som det börjar bli dags för en varning för Intel 320 SSD diskar...? Jag orkar inte strula mer med detta ikväll, får ta ett tag imorgon igen.

  • Medlem
  • 2011-10-23 01:13

De gråa system-DVD:er som kom med datorn, är defacto knutna till just den datormodellen. Den skivan du "lyckats" med hittills måste vara en retail-skiva.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-23 08:37

Aha, så det är faktiskt så, började misstänka det. Ok, då blir det retail skivan jag får använda mig av då. Då gäller det bara att lista ut vad som går snett vid uppstart. Kan man uppdatera till Lion utan att uppdatera SL till den versionen med App Store?

Men en OEM skiva skall inte reagera på annan disk.

Du kan installera en ren Lion men det betyder dock att du måste redan ha en fungerande Mac för att kunna skapa USB-enheten.
Antingen Lion Recovery Disk Assistant eller 3:e parts Lion Disk Maker.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-10-23 20:33

Nu fungerar det. Orsak; jag rodnar när jag nämner det, 4GB Samsung minnesmoduler som stoppades i samtidigt tycks orsaka att datorn inte startar med OSX efter 10.6.3. SSD-disken fungerar utmärkt med originalminnen.

Ursprungligen av mans71:

Nu fungerar det. Orsak; jag rodnar när jag nämner det, 4GB Samsung minnesmoduler som stoppades i samtidigt tycks orsaka att datorn inte startar med OSX efter 10.6.3. SSD-disken fungerar utmärkt med originalminnen.

Skönt att det löste sig till slut.:D

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-02 22:14
Ursprungligen av mans71:

Nu fungerar det. Orsak; jag rodnar när jag nämner det, 4GB Samsung minnesmoduler som stoppades i samtidigt tycks orsaka att datorn inte startar med OSX efter 10.6.3. SSD-disken fungerar utmärkt med originalminnen.

Menar du alltså att du ej kommer kunna använda dessa minnen med din nya SSD eller att det inte funkade för att du bytte ut både minne och Hdd samtidigt?

Nya minnen i en mac står oftast för (9 av 10 fel) samt massor av konstigheter som kan komma upp i kombination av nya minnen till datorn.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-11-02 22:55

Jag tolkar det som att antingen funkar dessa minnen inte överhuvudtaget till min MBP, alternativt var en krets trasig på mina exemplar. Jag ser inget samband med SSD, det var bara ren och skär dumhet från min sida att göra två åtgärder samtidigt.

Felet visade sig i OSX 10.6.4 och senare antingen pga. dessa versioner använde det skadade området alternativt påvisade att minnet var inkompatibelt med min MBP.

Jag har beställt annat fabrikat så får jag se om dessa funkar istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-03 11:01

Ok, kan nämligen va intressant att veta för jag har hört från fler ställen att vissa fabrikat kan ställa till det lite. Funderar nämligen själv på en uppgradering av både minne och SSD. I mitt fall landar det nog på en OCZ Vertex 3 och minnen från Crucial. Dessa ska tydligen vara kompatibla med MBP och funka bra.

Hur som helst, återkom gärna med lite feedback då du testat dina nya minnen!

  • Medlem
  • 2011-11-03 11:26
Ursprungligen av iPilot:

Ok, kan nämligen va intressant att veta för jag har hört från fler ställen att vissa fabrikat kan ställa till det lite. Funderar nämligen själv på en uppgradering av både minne och SSD. I mitt fall landar det nog på en OCZ Vertex 3 och minnen från Crucial. Dessa ska tydligen vara kompatibla med MBP och funka bra.

Hur som helst, återkom gärna med lite feedback då du testat dina nya minnen!

Kingston is da shit! Livstids garanti!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-03 12:16
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kingston is da shit! Livstids garanti!

Jaha! Det visste jag inte, använder du det själv i en MBP? Kingstone var nämligen en av de som jag hört skapat problem för vissa.

  • Medlem
  • 2011-11-03 13:37
Ursprungligen av iPilot:

Jaha! Det visste jag inte, använder du det själv i en MBP? Kingstone var nämligen en av de som jag hört skapat problem för vissa.

Kingston är de bästa minnena enligt min erfarenhet. Antingen är de döda när de kommer, eller så fungerar de bara som de skall direkt och då gör de det i regel datorns livstid också. Jag har själv 8 GB (2x4) i min early 2011 MBP.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kingston är de bästa minnena enligt min erfarenhet. Antingen är de döda när de kommer, eller så fungerar de bara som de skall direkt och då gör de det i regel datorns livstid också. Jag har själv 8 GB (2x4) i min early 2011 MBP.

Satte också precis in 2x4 GB Kingston i min early 2011 15" MBP. Inga som helst problem med minnena men däremot att få en av skruvarna att dra ner tillräckligt djupt efteråt...

  • Medlem
  • 2011-11-04 06:39
Ursprungligen av johan_tanying:

Satte också precis in 2x4 GB Kingston i min early 2011 15" MBP. Inga som helst problem med minnena men däremot att få en av skruvarna att dra ner tillräckligt djupt efteråt...

Det är inte Kingstons fel, däremot... kanske:

Grotesco - Det är bögarnas fel - YouTube

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kingston is da shit! Livstids garanti!

Kingston är inte ensamma om att ha livstids garanti. Crucial, som nämnts i tråden, har det också...

  • Medlem
  • 2011-11-06 19:27
Ursprungligen av suddgummi:

Kingston är inte ensamma om att ha livstids garanti. Crucial, som nämnts i tråden, har det också...

Kan säkert stämma. Min 24-åriga Appleerfarenhet gör dock att jag föredrar Kingston alla dagar i veckan.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kan säkert stämma. Min 24-åriga Appleerfarenhet gör dock att jag föredrar Kingston alla dagar i veckan.

Och jag Crucial. Kingston var väldigt struliga förr i världen, så även om de inte är det nu är jag ändå lite tveksam. Dessutom är Crucials hemsida grym för att hitta rätt minne.

  • Medlem
  • 2011-11-06 20:31
Ursprungligen av Capeman:

Och jag Crucial. Kingston var väldigt struliga förr i världen, så även om de inte är det nu är jag ändå lite tveksam. Dessutom är Crucials hemsida grym för att hitta rätt minne.

Tycker du? Jag tycker att deras sida var ganska rörig. Dessutom skall man inte behöva ladda ner ett program känns det som. På Kingstons sida väljer man bara vilken dator man har i en meny, och när man är klar kommer minnena fram. Kan det bli enklare?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Tycker du? Jag tycker att deras sida var ganska rörig. Dessutom skall man inte behöva ladda ner ett program känns det som. På Kingstons sida väljer man bara vilken dator man har i en meny, och när man är klar kommer minnena fram. Kan det bli enklare?!

Exakt samma förfarande på Crucials sida. Något program har jag varken hört talas om eller någonsin laddat ner...?! Hursomhelst fungerar de nog alla ungefär lika bra.

Bevaka tråden