Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta text till Automator

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-19 21:03

Jag försöker knåpa ihop ett flöde i Automator som ska:

1) Läsa in en specificerad URL
2) Hämta texten på sajten
3) Filtrera den så att ett visst specificerat urval tas ut om det finns på sidan
4) Klistra in detta urval i meddelandefönstret i ett mail och maila detta till mig själv

Jag har lyckats med de första tre punkterna genom att välja "Hämta angivna URL:er" (1), "Hämta text från webbsida" (2) och sedan "Filtrera stycken" (3).

Om jag sedan väljer mail-objektet "Nytt brev i mail" så ska det, enligt funktionens beskrivning mata in den filtrerade texten i ett nytt mail men detta gör den inte. Det går så långt att texten filtreras ut och nytt mail öppnas med fördefinierad mottagare och subject men den filtrerade texten fylls aldrig i. Mailet är helt tomt på text.

Vad gör jag för fel egentligen?

Hela poängen med detta är att det ska kunna skötas per automatik kanske två gånger per dygn, jag ska inte själv behöva sätta igång scriptet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-20 23:00

Har vi verkligen ingen här som har lite koll på Automator som kan komma med tips?

Jag provade din sekvens och det fungerade på första försöket. Kontrollera att du verkligen har någon text kvar efter tredje steget. Stega igenom och klicka på "Resultat" i "Filtrera stycken"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-21 11:39
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag provade din sekvens och det fungerade på första försöket. Kontrollera att du verkligen har någon text kvar efter tredje steget. Stega igenom och klicka på "Resultat" i "Filtrera stycken"

Jag får en text som filtreras ut i tredje steget, dock klistras den aldrig in i mailet. Nytt mail dyker upp med fördefinierad mottagaradress och ämnesfält men ingen text alls i meddelandefältet.

Konstigt. Jag kör OS X 10.6.8 (Mail 4.5). Kan det vara någon bug i Lion?

Eller prova att reparera filbehörigheterna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-21 22:52

Jag lyckas inte få rätt på det men däremot gick jag en liten omväg för att få rätt resultat, se bilden nedan. Jag har sparat det som "Program" från Automator.

Sista konststycket kvar, hur får jag detta "program" att köras per automatik vid förutbestämda klockslag?

Lägg en återkommande händelse i iCal och säg att den ska köra skript?

1
Bevaka tråden