Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.5 feedbacktråd

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac uppdaterades under eftermiddagen till version 4.5 med ett par trevliga funktioner och ett snyggare, skönare utseende. Uppdateringen var planerad till September men jag blev pappa till Linnea dagen innan det planerade datumet så allt blev fördröjt. Förseningen gjorde att vi fick med lite fler grejer i uppdateringen du ser idag.

Följande förändringar kan du se idag:

  • Nytt inläggsfönster med inbyggd "WYSIWYG editor".Läs mer här

  • Automatisk spara-funktion i inläggsfönstret så att allt finns kvar även om du råkar stänga fönstret eller ladda om sidan när du skriver ett långt inlägg. Klicka bara på "återställ" så finns allt kvar.

  • Facebook Connect (möjlighet att logga in med Facebook konto) är återigen aktivt och numera fullt fungerande utan åäö problematik etc.

  • Nytt mobilskin (för den som surfar in från iPhone etc utan att använda vår app)

  • Inlägg skrivna i iPhone eller Android app markeras nu med mobiltyp.

  • Meddelande-funktionerna är uppdaterade rejält.

  • Forumet visar nu 10 inlägg per sida som standard för att Google sökmotorn lättare ska hitta rätt innehåll. Medlemmar kan självklart öka detta till 25, 50, 75 eller 100 inlägg per sida iinställningar.

Det finns också flera hundra buggfixar varav dom flesta ligger i bakgrunden. Jag tror ni kommer märka att rätt mycket har fått en uppfräschning.

Redan nu finns ett antal punkter i planeringen för 4.5.1 4.5.2:

  • Uppdaterad iPhone klient

  • Uppdaterad Android klient

  • Ca 10 stycken buggrapporter som eventuellt är aktiva även efter uppdateringen (vi tror att hälften är lösta pga 4.5 uppdateringen).

Jag och Arvid börjar jobba med denna uppdatering redan under morgondagen med release nästa vecka.

4.5.1 uppdatering:
Ett par buggar gjorde att vi planerade för en 4.5.1 "hotfix" som redan är släppt. Nästa release är 4.5.2.

  • "Rapportera inlägg" fungerar återigen

  • "Instant search" funktionen fungerar återigen

  • Inlägg skrivna med iPhone eller Android app:arna markeras nu med äpple eller robot i inläggen.

4.5.2 uppdatering:

  • 99mac visas nu som det ska i Opera, och inte som mobilversion

  • Fler bilddimensioner är nu tillagda för att sidan skall ladda snabbare

  • När man lägger till 99mac på skrivbordet på sin iPhone eller iPad får man nu en egen 99mac-ikon som symbol

  • Numera visas antalet gillanden du har fått under till vänster på dina egna inlägg

  • Om du surfar via iPhone och har valt bort mobilskinnet kan du nu återställa det via en länk längst ner på sidan

  • Nu finns det också en länk till iPhone och Android Apparna i högerspalten på förstasidan och forumhome

Senast redigerat 2011-10-26 15:38

Förändringar i forumen:

  • Nytt iOS forum

  • Nytt iCloud forum

Tyvärr kan jag inte börja flytta in trådar förrän sajten går live så det kan säkert ta ett dygn innan dessa forum är "populerade" med rätt innehåll.

Gillar inte WYSIWYG-editorn i snabbsvarsfönstret, men det är nog en vanesak.

Annars verkar det bra att ni har tagit tag i det här med uppdateringen av forumet.

Nu behöver du bara se till att återkomma angående mina meddelanden till dig.

Ursprungligen av Björnström:

Förändringar i forumen:

  • Nytt iOS forum

  • Nytt iCloud forum

Tyvärr kan jag inte börja flytta in trådar förrän sajten går live så det kan säkert ta ett dygn innan dessa forum är "populerade" med rätt innehåll.

Helt underbart! iOS-forumet har varit saknat. Nu kan vi kanske få en bättre ordning på sakerna och ting.

"Nya inlägg" fungerar inte, man hamnar på "99mac är nere"-sidan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-10-20 18:33
Ursprungligen av Capeman:

"Nya inlägg" fungerar inte, man hamnar på "99mac är nere"-sidan.

Inte för mig

Ursprungligen av Capeman:

"Nya inlägg" fungerar inte, man hamnar på "99mac är nere"-sidan.

Det är nog din browser som spökar - testa att göra en hård reload.

Nu finns det ett nytt sätt att markera text som man tycker är extra intressant. Vad tycker ni?

Japp, nu funkar det här också.

EDIT: Eller funkar och funkar. Jag får göra en CMD+R varje gång jag går in på "Nya inlägg". Måste man rensa någon cache eller så? Och riskerar jag i så fall att trådarna dyker upp som olästa eller någon liknande negativ baksida? Har testat att starta om Safari utan framgång.

Senast redigerat 2011-10-20 19:04
Ursprungligen av Capeman:

Japp, nu funkar det här också.

EDIT: Eller funkar och funkar. Jag får göra en CMD+R varje gång jag går in på "Nya inlägg". Måste man rensa någon cache eller så? Och riskerar jag i så fall att trådarna dyker upp som olästa eller någon liknande negativ baksida? Har testat att starta om Safari utan framgång.

Bara att rensa på, information om vad du läst och inte sparas i forumet inte på din dator.

Ursprungligen av keptang:

Bara att rensa på, information om vad du läst och inte sparas i forumet inte på din dator.

Super, tack för hjälpen! Nu fungerar det som det ska igen...

Kan man göra wysiwygen lite större; den blir hemskt plottrig på en iPad.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-20 19:35
Ursprungligen av Goflorp:

Kan man göra wysiwygen lite större; den blir hemskt plottrig på en iPad.

I webbläsaren på datorn är det bara att dra i nedre högra hörnet för att förstora/förminska.

Ursprungligen av joakimo:

I webbläsaren på datorn är det bara att dra i nedre högra hörnet för att förstora/förminska.

Det blir väldigt svårt att göra på en iPad.

Hittade ett problem, när man nu står i redigeraren så går det inte trycka på tabb och sen enter för att posta meddelandet, tab är ur funktion på forumet iom WYSIWYG-editorn.
Man måste använda musen för att posta..

edit:
@Goflorp, välj Grundläggande redigerare under "Redigeringsgränssnitt för meddelanden" i inställningar så blir det kanske lite bättre.

Vad är det man säger, uppdateringar är alltid trevlig då det inte motarbetar användaren

Jag gillar den nya editorn. Skönt att slippa tags för kursiv font. Däremot saknar jag fortfarande att långa trådtitlar inte får ett "..." i slutet.

Rapportering verkar inte fungera som det ska. När jag försöker göra rapportering på trådarna om iOS 5 på iPad och iPhone så kommer det endast en vit sida, och där stannar det av totalt. Inte bra.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Rapportering verkar inte fungera som det ska. När jag försöker göra rapportering på trådarna om iOS 5 på iPad och iPhone så kommer det endast en vit sida, och där stannar det av totalt. Inte bra.

Yep, den är sönder. Dessutom står det Report istället för Rapportera.
edit: När man klickar på Report ger den ett 500-error, så något är knas med report.php

Ge tillbaka tab!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-20 19:54
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Rapportering verkar inte fungera som det ska. När jag försöker göra rapportering på trådarna om iOS 5 på iPad och iPhone så kommer det endast en vit sida, och där stannar det av totalt. Inte bra.

Jag bekräftar det du sa, fungerar inte alls att rapportera trådar.

Runt "like"-knapparna högst upp på varje sida finns en brun ram som ser ut att inte riktigt höra hemma där?

Ursprungligen av joakimo:

Jag bekräftar det du sa, fungerar inte alls att rapportera trådar.

Runt "like"-knapparna högst upp på varje sida finns en brun ram som ser ut att inte riktigt höra hemma där?

Ser den bruna ramen också. (Chrome 14.0.835.202)

Japp, ful brun ram i Safari 5.1.1.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-20 20:17

Sidorna hamnar fortfarande för högt upp så att namnet döljs alternativt överdelen på avatarerna ”klipps” när man trycker på pilen för att hoppa till första olästa inlägg.

Ursprungligen av Mija:

Sidorna hamnar fortfarande för högt upp så att namnet döljs alternativt överdelen på avatarerna ”klipps” när man trycker på pilen för att hoppa till första olästa inlägg.

Detta har tagits upp på att-göra-listan bakom kulisserna sedan i vintras, jag hade fått uppfattningen att detta skulle fixats innan 4.5, men...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-20 21:07
Ursprungligen av Capeman:

Detta har tagits upp på att-göra-listan bakom kulisserna sedan i vintras, jag hade fått uppfattningen att detta skulle fixats innan 4.5, men...

Jag tror jag lyckats påpeka detta fel i varenda feedbacktråd sedan felet infördes, jag fortsätter i nästa om det behövs

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-20 22:47

Oj oj oj - BIG UP'S TILL SHERIFFEN OCH ANDRA INVOLVERADE!

Tack för iOS-forumet, suveränt!

Testar skriva från iPhone app med dotter på axeln. Vi följer upp alla buggrapporter imorgon och dödar nog det mesta i 4.5.1.

Godkväll!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-21 07:46
Ursprungligen av Björnström:

Testar skriva från iPhone app med dotter på axeln. Vi följer upp alla buggrapporter imorgon och dödar nog det mesta i 4.5.1.

Godkväll!

Skulle inte de inläggen markeras med "mobiltyp"?

Ursprungligen av zappee:

Skulle inte de inläggen markeras med "mobiltyp"?

Det var precis det jag testade - inlägget skulle markeras med iPhone app:en men det fungerade inte

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-10-21 16:23
Ursprungligen av Björnström:

Det var precis det jag testade - inlägget skulle markeras med iPhone app:en men det fungerade inte

Nu markeras inlägg som kommer ifrån mobil-appar.

Vet inte om det nämnts, men jag kommer till en blank sida när jag ska rapportera en tråd.

Ursprungligen av theplague:

Vet inte om det nämnts, men jag kommer till en blank sida när jag ska rapportera en tråd.

Det har nämnts, men det tål att upprepas.

Bevaka tråden