Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka storlek på partitionen fungerar inte.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro och vid leverans satt det en vanlig disk monterad men jag köpte en 600gb SSD disk som jag monterade. Innan jag gjorde detta så körde jag diskarna med en duplikator så att jag skulle slippa installera om. Allt var frid och fröjd.

Jag beslöt mig senare för att uppgradera till Lion vilket medförde problem så jag var tvungen att installera om datorn. Eftersom jag är relativt ny Macanvändare så tog jag en mindre disk (300gb) och gjorde installationen på eftersom jag inte ville riskera att förlora data och planerade att köra duplikatorn efteråt. Sagt och gjort så har jag kört över installationen från 300gb till 600gb med duplikatorn men upptäckte att jag har fått en partition på 300gb. Jag har försökt använda diskverktyget för att utöka storleken men när jag bekräftar så återgår disken till samma storlek.

Finns det något annat sätt att utöka partitionen till hela diskens storlek utan att behöva köpa program eller installera om?

Tråden flyttad till rätt forumdel. "Feedback" är till för trådar som handlar om själva forumet och dess funktioner.

/Mod

Vad är det för duplikator du pratar om? Programvara eller någon form av hårdvara? Jag misstänker att du menar någon form av hårdvara. Om du i stället använder ett program för att klona disken (det finns t.ex CarbonCopyCloner eller SuperDuper), så spelar det ingen roll om man klonar mellan diskar av olika storlek. De programmen klonar bara innehållet på partitionen, inte hela den fysiska partitionen.

PS. Använd gärna rätt enheter. GB (gigabyte) och gb (gram bit) är inte samma sak. I det här fallet finns det knappast någon risk för missförstånd, men det är ändå bra att använda rätt enhet.

Jag har använt en copy station för att göra jobbet. Det låter bra med ett program men går detta att utföra via en PC? Den enda Mac jag har tillgång till är just den som jag ska göra om disken på.

/Hans

Via en PC? Nja, det finns kanske liknande program där - vet ej.

Men köp annars något sånt här:
WEBHALLEN.com - Deltaco USB direkt dockning fr 2,5" och 3,5" SATA-hrddiskar
Koppla den till Macen, så kan du klona diskar den vägen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-21 15:38

Jag har denna pryl, billig och enkel att använda.

APRICORN KLONKIT 2.5" USB 2.0 - Det enkla klonkittet, när du byter disk!

1
Bevaka tråden